Nájdete nás na Google News, kliknite Sledovať.

Trend poklesu predaja tlačených novín a časopisov na Slovensku pokračoval aj v roku 2024, pričom priemerné medziročné straty sa pohybovali na úrovni 10 – 13 %. Napriek tomu sa niektoré tituly dokázali udržať na vrchole a potvrdiť svoju pozíciu na trhu. Z hľadiska predaja je najsilnejším hráčom na trhu mediálny dom News and Media Holding (NMH). Jeho hlavným konkurentom je vydavateľstvo Mafra Slovakia.

Výsledky oficiálneho auditu ABC SR odhalili nielen ďalší ústup printových médií, ale aj silnejúcu konkurenciu. Ktoré denníky, týždenníky a mesačníky sa držali najlepšie, kto zaznamenal najväčší prepad a aký vplyv má rast digitálneho predplatného? Pozreli sme sa detailnejšie na čísla predaja za uplynulý rok.

Anketa
Kupujete alebo predplácate si noviny či časopisy?
  • 45%
  • 9%
  • 46%

Denníky: Nový Čas naďalej na čele

Celoštátnym denníkom zapojeným do auditu klesli v roku 2024 predaje priemerne o 10,5 % v medziročnom porovnaní (voči roku 2023). Svoje predaje v oficiálnom meraní ABC SR zverejňuje 5 celoštátnych denníkov.

Najpredávanejším denníkom je už tradične Nový Čas, ktorý neohrozene dominuje slovenskému trhu s priemerným počtom 31 086 predaných výtlačkov aj napriek medziročnému poklesu o 12,2 %.

Dvojkou na trhu ostáva aj naďalej Plus jeden deň s priemerným predajom 22 098 výtlačkov. V prípade tohto denníka ide o medziročný pokles o 9,9 %. Obidva bulvárne denníku – Nový Čas aj Plus jeden deň – patria do portfólia vydavateľstva News and Media Holding (NMH).

Trojkou je Sme s priemerným predajom 13 677 výtlačkov, ktorý opäť zaznamenal najnižší medziročný pokles, o 4,0 %, čo je v rámci klesajúceho trhu printov relatívne stabilný výkon.

Štvrtá Pravda si pripísala priemerný predaj 12 675 výtlačkov, čo znamená medziročný pokles predaja o 11,4 %.

Najvyšší pokles v rámci denníkov zaznamenali Hospodárske noviny. Priemerný predaj 6632 výtlačkov je o 15,0 % nižší ako v roku 2023.

Okrem predaja tlačených vydaní novín sa na výnosoch vydavateľstiev podieľajú aj príjmy z digitálneho predplatného. V oficiálnom audite ABC SR sú zaradené dva tituly. Denník Sme môže pochváliť predajom 54 937 digitálneho predplatného, Hospodárske noviny zaznamenali digitálne predplatné vo výške 5 868 kusov.

V oficiálnom meraní nie je zaradený Denník N, ktorý na svojom webe deklaruje, že na konci roku 2024 mal 85-tisíc predplatiteľov, na čom sa podieľala aj akcia k 10. výročiu denníka, v rámci ktorej si desaťtýždňové predplatné za akúkoľvek cenu vyskúšalo 24-tisíc ľudí.

Týždenníky: Nový líder rebríčka

Predaj týždenníkov klesal podobným tempom ako v prípade denníkov, medziročne si pripísal straty v priemere o 10,3 %. Svoje predaje v oficiálnom meraní ABC SR zverejňuje 14 týždenníkov a jeden dvojtýždenník.

Zmena nastala na čele rebríčka, kde pozíciu najpredávanejšieho titulu prevzala Eurotelevízia zameraná na TV programy. V roku 2024 bol jej priemerný predaj 52 420 kusov a pripísala si najnižší pokles v rámci týždenníkov (-5,0 %).

Na druhé miesto tak s tesným rozdielom klesol dlhoročný líder rebríčka – spoločenský týždenník Plus 7 dní, ktorý od Eurotelevízie delilo len 150 kusov predaných výtlačkov. Jeho priemerný predaj v roku 2024 bol 52 269 kusov, čo je medziročný pokles o 14,1 %.

Trojkou na trhu je naďalej Život so 41 250 predanými výtlačkami. Zaznamenal medziročný pokles o 9,1 %.

Najviac titulov majú v rámci týždenníkov vydavateľstvá NMH (Plus 7 dní, Život, Nový Čas pre ženy, Báječná žena, Šarm a Trend) a Mafra Slovakia (Eurotelevízia, Rytmus života, Chvíľka pre teba, Téma a Tele magazín pre ženy).

Dvojtýždenníky zastupuje len TV Max (Mafra Slovakia), ktorého priemerný predaj v roku 2024 bol 101 586 kusov. Spomedzi titulov zaradených v audite ABC SR je jediným s predajmi nad hranicou 100-tisíc kusov. Jeho predaj však tiež medziročne poklesol, a to o 7,2 %.

Mesačníky: Záhradkár prišiel o prvenstvo

Aj medzi mesačníkmi bol trend podobný, ich predaje medziročne poklesli v priemere o 13,3 %. Svoje predaje v oficiálnom meraní ABC SR zverejňuje 18 titulov.

O pozíciu najpredávanejšieho mesačníka prišiel hobby magazín Záhradkár, ktorý rebríčku dominoval niekoľko rokov. Predbehol ho Nový Čas Krížovky s priemerným predajom 33 037 kusov. Záhradkár si pripísal o necelú tisícku kusov menej (32 043).

Tretím najpredávanejším titulom je Zdravie s 20 398 predanými kusmi (medziročný pokles o 21,3%). Všetky tri mesačníky patria do portfólia vydavateľstva NMH.

Predaj na úrovni minulého roka si udržal ako jediný Magazín o knihách. Tento titul je však špecifický tým, že väčšina jeho výtlačkov sa distribuuje ako marketingový predaj, vkladaný je aj do denníka Sme.

Medzi tituly s najnižším poklesom predaja patria mesačníky LišiakEvita magazín a už spomenutý Nový Čas Krížovky.

Koniec mesačníka Moja chalupa

Vydavateľstvo MAFRA Slovakia koncom roka 2024 oznámilo, že po štyroch rokoch končí s vydávaním magazínu Moja chalupa so šéfredaktorkou Katarínou Jesenskou, ktorý nadviazal na dlhoročnú úspešnú reláciu Na chalupe televízie JOJ. Časopis čelil, tak ako všetky tlačené tituly na trhu, rastúcim nákladom a poklesu predaja.

Posledné číslo časopisu Moja chalupa s Katkou Jesenskou vyšlo v decembri 2024.
Zdroj: MAFRA Slovakia
Posledné číslo časopisu Moja chalupa s Katkou Jesenskou vyšlo v decembri 2024.

Moja chalupa vstúpila na trh v roku 2021 s priemerným predajom 11 480 kusov. V nasledujúcom roku predaj magazínu klesol o 25 % na 8612 kusov mesačne a v roku 2023 nastal ďalší pokles o 24 % na 6569 kusov. V roku 2024 čelil ďalšiemu poklesu o 15 % na 5571 kusov mesačne. Voči štartu pred necelými štyrmi rokmi to znamená prepad o viac ako 50 %.

„Rastúce náklady na papier, tlač a distribúciu a teraz aj zvýšenie DPH spôsobili, že ich ďalšie vydávanie je pre vydavateľa nerentabilné,“ uviedol strategický riaditeľ vydavateľstva Mafra Slovakia Ivan Netík s tým, že vydavateľstvo končí aj s časopisom RunGo zameraným na beh a zdravý životný štýl. Portfólio svojich časopisov redukovala mediálna skupina Mafra aj v Českej republike, kde ukončila vydávanie viacerých týždenníkov a mesačníkov, ale tiež denníka Lidové noviny, ktoré vychádzali 130 rokov.

Aj napriek klesajúcim predajom sa printové médiá stále držia na trhu a niektoré tituly si udržujú stabilnú čitateľskú základňu. Uvidíme, ako sa situácia vyvinie v ďalšom období, keď digitálne platformy si získavajú naďalej čoraz väčší podiel na trhu.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Slovenské weby vo februári: STVR v najväčšom prepade za posledné roky, Čas predbehol Topky

Televízne noviny
Neprehliadnite

Tajný projekt Markízy odhalený: Chystá vlastnú spravodajskú televíziu?

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Koľko času strávime sledovaním televízie? Sú to hodiny denne, rekordérmi vo V4 však nie sme

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Facebook patrí bulváru, Instagram televíziám. Novinári však preberajú vplyv na publikum