Spor komerčných televízií Markíza a JOJ o najsledovanejšie spravodajstvo neutícha ani v lete. Obe televízie priebežne zverejňujú čísla sledovanosti a pasujú sa do roly lídra trhu. Len pred pár dňami bola výsledkom ostrá výmena názorov, v ktorej sa nešetrilo ostrými vyjadreniami o „nekorektnosti“ a „skresľovaní reality“.

logo markiza, joj, stvr, ta3
Neprehliadnite

Slovenské televízie v číslach: Ako sa im darí podľa tržieb a zisku?

Markíza: Máme náskok, ktorý sa prehlbuje

Televízia Markíza odprezentovala dáta o sledovanosti svojich Televíznych novín za prvý polrok tohto roka. Podľa nej si hlavná spravodajská relácia udržiava stabilný náskok pred konkurenciou a rozdiel sa v priebehu prvej polovice roka dokonca ešte prehĺbil.

Zároveň sa ohradila voči spôsobu, akým televízia JOJ prezentuje výsledky. Kritizovala porovnávanie dát, ktoré sa týkajú len časti vysielacieho pásma, čím podľa nej zavádza divákov aj reklamný trh. „Markíza sa domnieva, že komunikácia selektívne vybraných dát nezodpovedajúcich dátam používaným reklamným trhom je nekorektná a môže poškodiť všetky jeho subjekty,“ uviedla televízia.

JOJ: Zverejňujeme legitímne údaje

Televízia JOJ zareagovala s tým, že spravodajská stanica JOJ 24 predstavuje dôležitý prvok v portfóliu JOJ Group, a zároveň zdôraznila, že ich prezentácia kumulovaných výsledkov z TV JOJ a JOJ 24 v cieľovej skupine 12+ je v plnom súlade s oficiálnym meraním aj štandardmi trhu. „Sledovanosť v univerzálnom publiku nie je "neekvivalentný údaj" – ide o legitímne zrkadlenie diváckeho záujmu na všetkých relevantných platformách, ktoré sú súčasťou JOJ Group,“ uviedla TV JOJ.

Podstata sporu

Jadrom sporu je prezentácia výsledkov a zdôrazňovanie prvenstva v rôznych cieľových skupinách divákov. Kým Markíza sa zameriava na obchodne relevantné publikum 14-56 (diváci vo veku od 14 do 56 rokov), na ktoré obidve komerčné televízie cielia a predávajú reklamu, JOJ sa pri prezentovaní výsledkov opiera o univerzálnu cieľovú skupinu 12+ (diváci starší ako 12 rokov) a kumulovanú sledovanosť Novín na TV JOJ a spravodajskej JOJ 24.

Aj keď sú obe televízie presvedčené o svojej pravde, zverejňovanie odlišne spracovaných dát pôsobí mätúco nielen na divákov, ale aj na obchodných partnerov.

Ako dopadol júl?

Ktorá televízia si teda môže v júli pripísať prvenstvo? Závisí to od uhla pohľadu.

Hlavná spravodajská relácia televízie Markíza – Televízne noviny – si obhájila jasné ratingové, ale tiež podielové prvenstvo v cieľovej skupine 14-56 (diváci vo veku od 14 do 56 rokov), na ktoré komerčné televízie predávajú reklamu.

V tejto obchodne podstatnej cieľovej skupine dosiahli Televízne noviny v júli priemerný trhový podiel 22,9 %. Konkurenčné Noviny TV Joj zaznamenali v tejto cieľovke priemerný podiel na trhu na úrovni 18,3 %. Trhovým lídrom boli Televízne noviny 26 júlových dní, ostatných 5 dní patrilo prvenstvo Novinám TV JOJ.

V univerzálnom publiku, teda v prípade divákov starších ako 12 rokov, boli hlavné večerné správy oboch komerčných televízií bližšie pri sebe. V tejto cieľovej skupine zaznamenali Televízne noviny priemerný trhový podiel 22,4 % a Noviny TV Joj len o 0,3 percentuálneho bodu menej (22,1 %). Televízne noviny si pripísali víťazstvo v 17 dňoch mesiaca a Noviny v ostatných 14 dňoch.

TV JOJ sa však dostáva do vedúcej pozície pri pohľade na kumulované výsledky sledovanosti jej hlavnej spravodajskej relácie Noviny, ktoré vysiela súčasne aj na spravodajskej stanici JOJ 24. V tomto prípade si už pripisuje vyšší podiel na trhu a víťazstvo v porovnaní s konkurenčnými Televíznymi novinami.

Noviny Jojky si na stanici JOJ 24 pripísali priemerný trhový podiel 2,7 %. So započítaním ich trhového podielu na TV JOJ (22,1 %) dosiahli Noviny kumulovaný trhový podiel 24,8 %, čím prekonali konkurenčné Televízne noviny (22,4 %) o 2,4 percentuálneho bodu. V kumulovaných výsledkoch na staniciach JOJ a JOJ 24 boli Noviny najsledovanejšou hlavnou spravodajskou reláciou v 30 z 31 júlových večerov.

Aký je výsledok, keď sa pozrieme na sledovanosť z pohľadu celkového počtu divákov? Noviny TV Joj si v univerzálnej cieľovej skupine 12+ pozrelo v júli v priemere 338-tisíc divákov (301-tisíc na TV Joj a 36-tisíc na JOJ 24), Televízne noviny na Markíze v priemere sledovalo 290-tisíc divákov.

Čo sa týka zásahu (počet divákov, ktorí si reláciu zapli aspoň na 3 minúty), patrí tesné prvenstvo Markíze. Televízne noviny si zaplo 509-tisíc divákov a Noviny 501-tisíc divákov (432-tisíc na TV Joj a ďalších 69-tisíc na JOJ 24).

Anketa
Ktoré večerné správy najčastejšie sledujete?
  • 50%
  • 50%
  • 0%
  • 0%

A kde sú Správy STVR?

Správy STVR sú v rámci večerného spravodajstva na chvoste sledovanosti a prvenstvo sa im nedarilo vybojovať ani jeden deň. Júl opäť uzavreli s výrazným odstupom od komerčných televízií. Pripísali si priemerný trhový podiel 14,3 % v univerzálnej cieľovej skupine 12+, ktorá je podstatná pre verejnoprávnu televíziu.

Najsledovanejšie bolo vydanie z 9. júla, ktoré k obrazovke Jednotky pritiahlo 237-tisíc divákov vo veku nad 12 rokov, pričom zasiahlo (aspoň na 3 minúty) 425-tisíc divákov. Na porovnanie, najsledovanejšie júlové vydanie Televíznych novín (8. 7.) si pozrelo 402-tisíc divákov, pričom zasiahlo až 684-tisíc divákov. V prípade Novín TV JOJ bolo najsledovanejšie júlové vydanie z toho istého dňa (8. 7.), pozrelo si ho 377-tisíc divákov a zasiahlo 508-tisíc divákov.

Paradoxne, v prieskume objektívnosti televízneho spravodajstva, ktoré pravidelne realizuje agentúra Median SK, sa Správy STVR dlhodobo držia na prvej priečke. V poslednom prieskume uviedla až pätina respondentov (20,8 %), že STVR má všeobecne najobjektívnejšie spravodajstvo. Tesne nasledovala spravodajská televízia TA3, ku ktorej sa priklonilo 20,1 % respondentov, ktorí predstavovali reprezentatívnu vzorku populácie. Televíziu Markíza uviedlo 17,8 % a JOJ spomenulo 14,0 % respondentov. Vnímanie objektívnosti spravodajstva a jeho reálna sledovanosť sú však rozdielne svety a na číslach sa to neprejavuje.

Vysvetlivky k sledovanosti
  • Cieľové skupiny: Obchodná cieľová skupina 14-56 zahŕňa divákov vo veku od 14 do 56 rokov, univerzálna cieľová skupina 12+ obsahuje širšie publikum divákov starších ako 12 rokov.
  • Sledovanosť (Rating %) udáva podiel divákov z populácie (zo všetkých obyvateľov Slovenska), ktorí v konkrétnom čase sledovali danú reláciu alebo stanicu.
  • Trhový podiel (Share %) udáva podiel počtu divákov sledujúcich konkrétnu stanicu z celkového počtu divákov, ktorí pozerajú televíziu na všetkých staniciach v danom čase.
  • Zásah, dosah (Reach 000) udáva počet divákov cieľovej skupiny, ktorí sledovali danú reláciu alebo stanicu minimálne 3 minúty.