Spor komerčných televízií Markíza a JOJ o najsledovanejšie spravodajstvo pokračuje. Obe televízie zverejnili svoj pohľad na čísla sledovanosti a pasujú sa do roly lídra trhu. Výsledkom je ostrá výmena názorov, v ktorej sa nešetrí kritikou, ale ani vyjadreniami o „nekorektnosti“ a „skresľovaní reality“.

Markíza: Máme náskok, ktorý sa prehlbuje

Televízia Markíza včera (17. 7.) odprezentovala dáta o sledovanosti svojich Televíznych novín za prvý polrok tohto roka. Podľa nej si hlavná spravodajská relácia udržiava stabilný náskok pred konkurenciou a rozdiel sa v priebehu prvej polovice roka dokonca ešte prehĺbil.

Zároveň sa ostro ohradila voči spôsobu, akým televízia JOJ prezentuje vlastné výsledky a konkurenta kritizuje najmä za to, že porovnáva dáta, ktoré sa týkajú len časti vysielacieho pásma, čím podľa nej zavádza divákov aj reklamný trh.

„TV Markíza odmieta skresľovanie výsledkov merania sledovanosti prezentované TV JOJ v ostatných dňoch. Porovnávanie neekvivalentných dát týkajúcich sa len časti vysielacieho pásma a ich prezentácia je v rozpore s realitou, ako aj so schválenými štandardmi a nemá miesto v čestnej súťaži. Markíza sa domnieva, že komunikácia selektívne vybraných dát nezodpovedajúcich dátam používaným reklamným trhom je nekorektná a môže poškodiť všetky jeho subjekty,“ uviedla televízia.

Moderátori Televíznych novín Jaroslav Zápala a Marianna Ďurianová.
Neprehliadnite

Markíza ukazuje čísla, Jojku kritizuje za dezinterpretáciu výsledkov sledovanosti

JOJ reaguje: Zverejňujeme legitímne údaje

Reakcia zo strany JOJ na seba nenechala dlho čakať. V stanovisku, ktoré dnes poslala médiám, zdôrazňuje, že ich prezentácia kumulovaných výsledkov z TV JOJ a spravodajského kanála JOJ 24 v cieľovej skupine 12+ je v plnom súlade s oficiálnym meraním aj štandardmi trhu.

„Reagujeme aj na vyjadrenia konkurenčnej televízie Markíza, ktorá spochybňuje prezentáciu našich dát. Dovoľujeme si zdôrazniť, že kumulovaný výkon vysielania na TV JOJ a JOJ 24 v cieľovej skupine 12+ je plne v súlade s oficiálnymi dátami z peoplemetrového merania sledovanosti, ako aj so štandardmi pre ich interpretáciu. Sledovanosť v univerzálnom publiku nie je "neekvivalentný údaj" – ide o legitímne zrkadlenie diváckeho záujmu na všetkých relevantných platformách, ktoré sú súčasťou JOJ Group,“ uvádza TV JOJ vo vyjadrení.

TV JOJ sa zároveň odmieta vyjadrenia Markízy. „Ohradzujeme sa voči tvrdeniu, že zverejňovanie týchto informácií "nemá miesto v čestnej súťaži". Práve naopak – transparentné zverejňovanie dát zo všetkých platforiem, ktoré diváci bežne sledujú, považujeme za férový a relevantný prístup k verejnosti aj odbornému trhu,“ dodáva televízia JOJ.

Zároveň zdôrazňuje, že Noviny TV JOJ počas posledných piatich večerov v univerzálnej cieľovej skupine 12+ porazili Televízne noviny Markízy. Ako uviedla pred nedávnom, od začiatku roka do 30. júna 2025 boli Noviny TV JOJ na staniciach JOJ a JOJ 24 v čase svojho vysielania v cieľovej skupine CS 12+ lídrom až 122-krát z celkového počtu 184 dní, na čo reagovala Markíza vo vyššie spomenutom vyhlásení.

Kto má pravdu?

Jadrom sporu sú rozdielne pohľady na výsledky sledovanosti a prezentácia cieľovej skupiny. Kým Markíza sa zameriava na obchodne relevantné publikum 14-56 (diváci vo veku od 14 do 56 rokov), na ktoré komerčné televízie cielia a predávajú reklamu, JOJ sa pri prezentovaní výsledkov opiera o univerzálnu cieľovú skupinu 12+ (diváci starší ako 12 rokov). Aj keď sú obe televízie presvedčené o svojej pravde, zverejňovanie odlišne spracovaných dát pôsobí mätúco nielen na divákov, ale aj na obchodných partnerov.