V útrobách STVR rozhodne nevládne letná uhorková sezóna. Po zrušení jedného z najsledovanejších programov – Milujem Slovensko – sa horlivo hľadá jeho náhrada. Podarí sa nájsť adekvátna náhrada pre túto jeseň?

Šokujúce rozuzlenie: Milujem Slovensko sa sťahuje, napokon ho získala...
Správa o zrušení obľúbenej zábavnej relácie po 15 sezónach spôsobila mediálny ošiaľ. Rozhodnutie zrušiť Miluje Slovensko oznámila generálna riaditeľka Slovenskej televízie a rozhlasu (STVR) Martina Flašíková ako súčasť širšej programovej reorganizácie, ktorá má od jesene 2025 priniesť zásadnú zmenu vo fungovaní telerozhlasu.

Súboj seriálov: Hľadá sa ten najhorší! Zrátajte to slovenským televíziám
„Jednotka má dnes niekoľko stabilných, dlhoročných formátov, ktoré jej prinášajú čísla, ale je pravda, že mnohé z nich už začínajú pôsobiť unavene. Niekedy mám pocit, že sa točíme dookola – tých istých hostí, tie isté vtipy, ten istý „puk“, ktorý v Milujem Slovensko navštívil tú istú dedinu už po šiestykrát,“ povedala v máji v exkluzívnom rozhovore Flašíková.

Slovenské televízie v číslach: Ako sa im darí podľa tržieb a zisku?
Ďalším dôvodom je finančný aspekt. Relácia Milujem Slovensko bola jednou z najdrahších produkcií STVR – jedna epizóda stála 50 264,26 € bez DPH, pričom cena za jednu sériu sa vyšplhala na 904 757 € bez DPH.

Jojka nakrúca nový seriál: Trojica hviezd z Paneláku opäť pokope!
„Chcem sa seriózne pozrieť na to, ktoré formáty ešte majú čo ponúknuť a ktoré už stratili moment. Je potrebné to vyhodnotiť nielen podľa čísiel, ale aj podľa toho, či nás ten obsah ešte kultivuje a baví. Budeme určite uvažovať aj nad zaujímavými licenciami, ktoré majú potenciál na našom trhu – ale nemá to byť náplasť na všetko,“ dodala Flašíková.
„Osobne si myslím, že STVR má šancu a schopnosť tvoriť vlastné zábavné formáty, len tomu musíme opäť veriť a vytvoriť na to podmienky. Možno dnes nie sme v ideálnej kondícii, ale ak máme ambíciu byť lídrom vo verejnom priestore, musíme začať veriť vlastným nápadom – a hlavne ľuďom, ktorí ich dokážu vytvoriť,“ uzavrela Flašíková.
Lenže nájsť adekvátnu náhradu za etablovaný formát nebude pre STVR vôbec jednoduché. Kým verejnoprávna televízie dala od formátu ruky preč, obe komerčné televízie prejavili o licenciu záujem.
Problém však nastáva v tom, že Milujem Slovensko nebolo len zábavnou reláciou – bolo diváckym fenoménom. Pravidelne patrilo medzi najsledovanejšie programy piatkového večera a vytvorilo si stabilnú fanúšikovskú základňu. Moderátor Martin Nikodým a kapitáni tímov Adela Vinczeová a Dano Dangl sa stali ikonickými tvárami relácie a ich kombinácia humoru, improvizácie a ľahkého patriotizmu fungovala. Nahradiť takýto formát nie je jednoduché.
STVR bude musieť ponúknuť nový program, ktorý dokáže naplniť nielen obsahové kritériá verejnoprávnosti, ale aj prilákať diváka. A to je mimoriadne ťažká úloha. Komerčné televízie -Markíza a JOJ majú výhodu v rýchlosti výroby, know-how a schopnosti investovať do atraktívnych licencií. Streamovacie platformy navyše odčerpávajú pozornosť mladších generácií. Ak sa STVR rozhodne pre vlastný formát, bude musieť byť nápaditý, moderný a technicky zvládnutý na vysokej úrovni – a to všetko pri nižšom rozpočte.
Hrozí, že náhrada nebude rovnocenná. Diváci, ktorí si zvykli na kombináciu zábavy, súťaživosti a známych tvárí, môžu novinky STVR odmietnuť. Len prednedávnom STVR pohorela pri náhradách za podvečernú súťažnú reláciu 5 proti 5 či nedeľného kulinárskeho magazínu Tajomstvo mojej kuchyne. Ak si nová relácia nenájde okamžite svoje miesto, môže sa stať, že verejnoprávna televízia stratí nielen divákov, ale aj dôveru v schopnosť prinášať atraktívny a kvalitný program.
Rozhodnutie zrušiť Milujem Slovensko je teda signálom veľkej kultúrnej a programovej zmeny. STVR sa zjavne vydáva cestou návratu ku koreňom verejnoprávnosti, no riskuje, že stratí spojenie s divákom, ktorému sa páči ľahšia, no stále slušná a profesionálna zábava. Kľúčové bude, čím a ako tento formát nahradí – lebo ak to nebude dostatočne silné, môže STVR stratiť viac, než si dnes uvedomuje.