Nad prekvitajúcim modelom, v ktorom RTVS dodávajú relácie neznáme respektíve čerstvo založené firmy, krúti mnoho ľudí z televíznej brandže hlavou. Podľa viacerých z nich, s ktorými Mediálne.sk hovorilo, ide o účelové zakrývanie skutočných externých dodávateľov, ktorí profitujú zo státisícových zmlúv na výrobu programov.

Spoločnosť goodtv režiséra Rada Štefanova získala v RTVS tento mesiac kontrakt do mája 2022 na výrobu 60 častí relácie Milujem Slovensko v cene 3,6 milióna eur. Televízia si licencovaný formát zaistila rovno na štyri sezóny, prakticky do konca funkčného obdobia generálneho riaditeľa Jaroslava Rezníka. Dosiaľ bolo zvykom, že kontrakty obnovovala po každej sezóne.

Nedávno začala RTVS vysielať v tichosti dennú súťaž Happy kvíz, do ktorej sa majú diváci zapojiť odpovedaním na otázky v mobilnej aplikácii. Súťaží ich zvyčajne len pár stoviek, otázny je aj verejnoprávny charakter programu. Za 66 zhruba desaťminútových častí zaplatila televízia 95 700 eur spoločnosti Live Stream, s ktorou doteraz nespolupracovala. Podľa človeka zvnútra televízie, ktorý nechcel byť menovaný, je v skutočnosti s reláciou spojená iná známa produkčná spoločnosť.

Mimoriadne úspešná v spolupráci s RTVS je aj firma Nunez NFE režiséra Petra Núňeza, ktorá pre televíziu dlhodobo vyrába reláciu 5 proti 5 či šou Zem spieva. Túto sezónu si za folklórnu šou účtovala 1,54 milióna eur vrátane DPH. Z toho 1,1 milióna stálo osem kastingových epizód (138-tisíc eur za jednu časť) a zvyšných 436-tisíc eur tri živé prenosy, pričom druhé semifinále a finále sa pre koronavírus nekonali a ak by sa ani neuskutočnili, RTVS časť prostriedkov ušetrí. Bez ohľadu na to ide s odstupom o najdrahší program verejnoprávnej televízie.

Športový prenos
Neprehliadnite

RTVS športové práva nechcela. Potom ich kúpila v drahých balíkoch od externej firmy

RTVS vysiela aj reláciu Záhady tela, ktorú pôvodne dodávala spoločnosť RentMan patriaca Richardovi Raimanovi, ktorý s P. Núňezom spolupracuje na viacerých projektoch, napríklad aj na Zem spieva. Od roku 2018 vyrába Záhady tela spoločnosť Man Ray, jednoosobová eseročka patriaca Jánovi Jardekovi. Vznikla v čase začiatku spolupráce s RTVS a iné zmluvy s ňou ani inými verejnými inštitúciami nemá, s výnimkou jednej výroby audiovizuálnych spotov pre štátnu lotériu Tipos. S tou spolupracuje aj Nunez NFE a tiež agentúra Loco Agency, ktorá rovnako patrí P. Núňezovi. Pre Tipos vyrábala reláciu TV Šanca, ktorú v minulosti takisto vysielala RTVS.

Detskú reláciu Daj si čas, ktorá sa vysiela na RTVS od roku 2014, dodáva ďalšia neznáma spoločnosť Diploma. Relácia sa nakrúca v štúdiách v Mlynskej doline a naraz, teda viac častí a dní po sebe. Za jeden diel polhodinovej zábavy pre školákov Diploma inkasuje vyše 16-tisíc eur. Spoločnosť patrila Romanovi Humajovi, od minulého roka je spoločník iný – Darina Fatyková, ktorá v rokoch 2015 – 2017 figurovala vo firme RentMan Núňezovho spolupracovníka R. Raimana (Záhady tela).  Reláciu navyše režíroval podpredseda Rady RTVS Martin Kákoš, na čo ako konflikt záujmov upozornilo Mediálne.sk. V titulkoch odvtedy figuruje ako režisér Kákošov syn. 

Spoločnosť Akran začala spoluprácu s RTVS podobne ako Diploma ešte s nástupom manažmentu Václava Miku. Pre televíziu vyrába talkšou Petra Marcina Neskoro večer. Rovnako tak zastrešovala viackrát sériu adventných koncertov. V oboch prípadoch produkcie, ktoré by RTVS mala zvládnuť interne. Väčšinu príjmov Akranu, ktorý podľa obchodného registra vlastní Tomáš Filip, tvoria príjmy zo spoluprác s RTVS. 

„Tá schéma je zrejmá, sú to nastrčené biele kone. Ide o zakrytie ľudí, ktorí z toho naozaj profitujú. V kšeftoch majú svoje záujmy aj ľudia z manažmentu televízie,“ povedal ten istý človek zvnútra RTVS, opäť pod podmienkou zachovania anonymity.

Služby RTVS dodáva aj spoločnosť M. T. Jan, ktorá patrí programovému riaditeľovi Marekovi Ťapákovi. Ten zo svojej pozície rozhoduje, čo televízia bude vysielať a zároveň sa na výrobe programov priamo podieľa, čo bol príklad televíznej inscenácie Nero a Seneca, ktorú sám režíroval s honorárom 12-tisíc eur. Za konflikt záujmov to považuje aj predseda mediálneho výboru v parlamente Kristián Čekovský (OĽaNO), ktorý chce v RTVS skontrolovať celkové hospodárenie vrátane financovania výroby programov. Do inštitúcie preto mieri finančný audit

Núňez tvrdí, že na časti zarobí 220 eur

Že ide vo výrobe programov v RTVS podľa všetkého vo viacerých prípadoch o účelovo nastrčené firmy, potvrdili pre Mediálne.sk viacerí ľudia z televízneho prostredia. Model dôverne ilustruje aktuálny príklad, na ktorý upozornila Zora Jaurová z PS/Spolu pri diskusnej relácii Do kríža.

Tú takisto pre RTVS oficiálne dodáva neznáma spoločnosť – nazvaná 1989.sk. Založená bola vlani v novembri. Dva mesiace nato už podpisovala s televíziou zmluvu za 228-tisíc na výrobu 25 dielov diskusnej relácie.

Firma patrí Jaroslavovi Daniškovi, konzervatívnemu novinárovi a jednému z moderátorov Do kríža. Čerstvo založená spoločnosť nemá žiadne skúsenosti s produkciou televíznych relácií. Napriek tomu tvrdí, že pre reláciu zabezpečuje prakticky kompletný štáb – od režiséra, kameramanov, strihača až po maskérku.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa