V rámci nedávnej prestížnej konferencie Mediálne trendy 2025, ktorú zorganizovali TREND Konferencie a Mediálne.sk a stala sa kľúčovým fórom pre lídrov slovenských médií, odzneli exkluzívne informácie z televíznej kuchyne. Počas tretieho diskusného panelu Pôvodná TV tvorba: Výzvy kreatívneho prostredia bola potvrdená informácia, že televízia JOJ, okrem iného, chystá novú reláciu, ktorá na Slovensku nemá obdobu. Ide o slovenskú verziu relácie A Talks.
„A Talks je jedinečná, úprimná a srdca sa dotýkajúca tolkšou, v ktorej skupina neuroatypických (autistických) ľudí, ktorých nazývame reportérmi alebo redaktormi, robí rozhovor s významnou osobnosťou,“ povedala exkluzívne pre Mediálna Slávka Adamíková, riaditeľka úseku výrobu JOJ Group. Nasadenie novinky na televízne obrazovky ešte nie je známe.
V televíznom priestore, ktorý je často preplnený zábavnými formátmi, reality šou a dramatickými seriálmi, má osobitné miesto žáner, ktorý dokáže nielen informovať a edukovať, ale aj meniť spoločenské postoje – relácie zamerané na život hendikepovaných ľudí. Tieto formáty prinášajú do médií autentické príbehy, rozširujú horizonty divákov a majú nezastupiteľnú úlohu v budovaní inkluzívnejšej spoločnosti.
„Za jej originálom stoja producenti úspešného francúzskeho filmu Nedotknuteľní a jedným z prvých hostí bol francúzsky prezident Emanuel Macron. Vo svete sa nakrúcajú ďalšie národné verzie. Napríklad hosťom španielskej verzie bol Antonio Banderas. Otázky našich reportérov sú jedinečné a zároveň presné, odzbrojujúce a priame. Ich neuveriteľná spontánnosť im umožňuje klásť otázky, ktoré by si nik iný netrúfol položiť. Práve vďaka výnimočnosti a zároveň obyčajnosti našich reportérov sa divák dozvie o hosťovi to, aký v hĺbke svojej duše a srdca naozaj je,“ doplnila prvé informácie A Talks Adamíková.
Jojke treba mimoriadne kvitovať, že prinesie na Slovensko tento formát, keďže jeho adaptáciou čiastočne supluje úlohu verejnoprávneho média, od ktorého by sa očakávalo, že ho bude vysielať. Z hľadiska mediálneho trhu sú tieto relácie dôležité nielen z pohľadu verejného záujmu, ale aj ako nástroj diverzifikácie obsahu. Ich prítomnosť v programovej štruktúre svedčí o zodpovednosti televíznych staníc a ochote reflektovať rôznorodosť spoločnosti.
„Zo skúseností zo zahraničných verzií A Talks si môžeme dovoliť tvrdiť, že hosť tolkšou sa už po pár minútach stane súčasťou kolektívu našich novinárov a začne o odpovediach na ich otázky premýšľať úplne iným spôsobom. Inkluzívne prostredie, ktoré je v A Talks pripravené, zapôsobí veľmi rýchlo aj na nášho hosťa. Ten tak uvoľnene a úplne prirodzenou cestou začne o sebe otvorene rozprávať úplne obyčajné veci, s ktorými sa denne stretáva, ktoré denne prežíva a patria k jeho každodennej rutine,“ prezrádza Adamíková o zákulisí relácie A Talks.
„V A Talks sa tvorcovia nesnažia autistických novinárov "normalizovať", pretože ich odlišnosť milujeme, no zároveň sa nesústredíme výhradne na autistické črty, pretože o tie tu vôbec nejde. Slovenská spoločnosť potrebuje najmä v tejto polarizovanej dobe práve takúto tolkšou, aby sme sa naučili vzájomne sa rešpektovať a nebrali rozdielnosť ako príťaž. Naším prvým hosťom bola Táňa Pauhofová. Aktuálne nakrúcame ďalšie epizódy,“ uzavrela Adamíková.
Medzinárodný hit
The A Talks je inovatívna francúzska tolkšou, ktorá si získala medzinárodné uznanie vďaka svojmu jedinečnému formátu a silnému spoločenskému posolstvu. V každej epizóde sa známa osobnosť – herec, spevák, športovec alebo politik – stretáva s 30 neprofesionálnymi novinármi na autistickom spektre. Títo novinári kladú otázky bez filtrov, bez zábran a s odzbrojujúcou úprimnosťou, čím vytvárajú autentické a často dojímavé rozhovory.
Relácia sa dočkala adaptácií v mnohých krajinách vrátane Spojeného kráľovstva, Austrálie, Španielska, Dánska, Poľska, Švédska, Írska, Nórska, Kanady, Švajčiarska, Singapuru, Izraela a čoskoro aj Slovenska. V každej krajine si relácia zachováva svoj základný koncept, pričom reflektuje miestne kultúrne špecifiká.