Hoci počet Slovákov a Sloveniek, ktorí sledujú streamovacie platformy, v posledných dvoch rokoch výrazne narástol, klasickej televízii stále neodzvonilo. A to ani medzi mladými, ktorým mnohí už dávno predpovedali rozchod s lineárnym vysielaním.
Podľa prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia, ktorý bol exkluzívne predstavený na konferencii Mediálne trendy 2025, dnes sleduje streamovacie služby až 6 z 10 obyvateľov Slovenska. Na platformách ich láka najmä možnosť sledovať obsah bez reklamy, vo vlastnom tempe a v pôvodnom znení.

6 z 10 Slovákov prešlo na streamovacie služby. Dôvody odhaľuje exkluzívny prieskum
Napriek tomu má klasická televízia stále svojich verných fanúšikov – a to naprieč všetkými generáciami. Stále vysiela žánre, ktoré na streamovacích platformách zatiaľ postrádame.
Televízia? Stále zapnutá aj u mladých
Až 87 % používateľov streamovacích služieb má prístup aj ku klasickému televíznemu vysielaniu. Platí to dokonca aj pre 87 % Generácie Z – teda najmladšej skupiny divákov od 18 do 28 rokov), ktorí bývajú považovaní za najväčších fanúšikov digitálu.
„Myslieť si, že mladí už vôbec nesledujú televíziu, by bolo chybou. Celkovo približne 13 percent populácie tvrdí, že televíziu nesleduje. Pri Gen Z je to pätina,“ vysvetľuje spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová z NMS.
Aj keď počet používateľov streamovacích služieb z roka na rok narastá, lineárna televízia má stále svojich priaznivcov. Dokonca v súboji obľúbenosti má stále nad streamovacími platformami mierne navrch. Podiel ľudí, ktorí si radšej pozrú klasickú televíziu, rastie s pribúdajúcim vekom.
Ani medzi tými, ktorí majú prístup k obom formám vysielania – streamu aj lineárnej TV – to nie je s rozhodnutím také jednoznačné. Až 43 % z nich preferuje klasickú televíziu, tretina siaha radšej po streamovacích službách a necelá štvrtina tvrdí, že si nevie vybrať. Rozhoduje často žáner.

Televízia má silný tromf
Kým streamovacie platformy o niečo viac dominujú v ponuke filmov a seriálov, televízia si drží prvenstvo v ostatných formátoch – a úplne bez konkurencie je v spravodajstve. Práve správy sú tretím najsledovanejším žánrom v klasickej TV, zatiaľ čo streamovacie služby túto potrebu zatiaľ nevedia uspokojiť.
„V ostatných žánroch si televízia stále drží svoje prvenstvo, no streamovacie služby jej šliapu na päty. Neohrozenou sa stáva pri spravodajstve, ktoré je tretím najsledovanejším žánrom v TV a streamovacie služby jej nevedia konkurovať," dopĺňa Lakatošová.
Generácie si vyberajú po svojom
Každá generácia má na obľúbený žáner vlastný pohľad:
Generácia Z (18 – 28 rokov) je kráľom seriálov. Sleduje ich na streamovacích platformách takmer dvakrát častejšie ako v TV. Oproti ostatným ich viac zaujímajú aj gaming streamy či reality šou.
Mileniáli (29 – 44 rokov) inklinujú k filmom, seriálom, dokumentom, ale aj programom pre deti – tie si však púšťajú rovnako často aj v televízii aj na streamovacích platformách.
Generácia X (45 – 60 rokov) patrí medzi najväčších fanúšikov filmov. Sleduje ich na streamovacích platformách rovnako často ako mladší diváci.
Baby Boomers (61 a viac rokov) najviac zo všetkého sledujú spravodajstvo. Možno aj preto nemajú takú silnú motiváciu denne sledovať streamovacie služby.

Prečo nesledujeme streamovacie služby?
Až 42 % ľudí na Slovensku streamovacím službám stále nepodľahlo. Dôvody? Najčastejšie finančné. Takmer polovica ľudí ich nechce platiť, štvrtina ich považuje za pridrahé. Zatiaľ čo muži častejšie hovoria o peniazoch, ženy častejšie tvrdia, že im program v klasickej televízii jednoducho stačí. Tento postoj zdieľa aj väčšina seniorov.
Aj keď sa teda zdá, že streamovanie má našliapnuté k dominancii, televízia ešte nepovedala posledné slovo. Jej žánrová pestrosť a najmä aktuálne správy či živé vysielanie jej pomôžu zostať relevantným hráčom na obrazovkách Slovákov ešte dlhé roky.
O prieskume: Prieskum bol zrealizovaný výskumnou agentúrou NMS Market Research Slovakia pri príležitosti konferencie Mediálne trendy 2025. Dáta boli zbierané online v čase od 02. 04. – 06. 04. 2025 cez National Sample. Vzorka je reprezentatívna pre populáciu SR vo veku nad 18+ rokov, prieskumu sa zúčastnilo 1005 respondentov.

Mediálne trendy 2025: Slovenská mediálna scéna čelí novým výzvam, no nestráca víziu

Prežije Markíza a Jojka digitálny boom? Streamovacie služby sú silnou konkurenciou

Každý druhý Slovák si myslí, že štát by mal bojovať proti dezinformáciám
