„Naše mesto sa zmenilo. Je to šialenstvo.“ Aj takto sa začína nová kampaň rakúskeho Linzu s názvom Expect the Unexpected (Očakávajte neočakávané), ktorá láka turistov heslom "Take a risk, visit Linz" (Zariskujte a navštívte Linz). Mesto sa rozhodlo pritiahnuť pozornosť netradične – kombináciou skutočných hercov, reálnych lokácií a explózie generatívnej umelej inteligencie. Výsledok? Niečo medzi sci-fi víziou a groteskou, no s jasným cieľom: zaujať.

AI ako nástroj na vyhrotenie reality

Na rozdiel od mnohých dnešných reklám, ktoré AI využívajú na vizuálny efekt alebo úplne nahrádzajú ľudí, kreatívna agentúra Fora Ultra 4000 sa rozhodla ísť inou cestou. V spolupráci s produkčným štúdiom FORAFILM stavili na skutočných účinkujúcich, ktorých výkony sú zámerne surové, dokumentárne a neuhladené.

AI im pomohla premeniť reálne scény na bizarný zážitok, ktorý balansuje na hrane medzi skutočným a absurdným. „Nechceli sme nahradiť ľudí, chceli sme zistiť, ako môže AI realitu zvýrazniť, zdeformovať alebo spochybniť,“ vysvetľuje režisér Siniš Vidović.

V Linzi miznú staré časy

Samotné video sa začína zlovestne. Obyvatelia Linzu hovoria do kamery: „Strácame kontrolu.“ „Dovolenka v tomto meste? Extrémne riziková.“ „Linz vždy chcel byť moderný. Teraz to zašlo priďaleko.“

Nasleduje surrealistická jazda plná monštier, robotov, či narážok na Trumpa a Muska. Je to šialené? Rozhodne. Kreatívci sa hrajú s umelou inteligenciou a prinášajú stále nové a ešte podivnejšie výjavy. Výsledkom je organické prepojenie digitálnych a reálnych prvkov, ktoré diváka mätie, prekvapuje a núti dívať sa ďalej. A práve v tom tkvie sila kampane.

Kampaň balansuje medzi žánrami aj svetmi

„Chceli sme predať napätie, zvedavosť, radosť z riskovania a vzrušenie z toho, že neviete, čo príde,“ sumarizujú autori. Vznikol tak hybridný spot, ktorý nepatrí ani do kategórie klasického hraného filmu, ani do sveta čistej AI produkcie. Je to experiment na pomedzí dokumentu a digitálneho výbuchu.

Reklama Expect the Unexpected bola publikovaná v Rakúsku v júni 2025 a rýchlo sa stala virálnym fenoménom. Turistická značka Linz Tourism touto kampaňou dokazuje, že aj menej známe destinácie môžu zaujať, ak sa neboja zariskovať.

Tak čo poviete? Odvážite sa na výlet do mesta, kde podľa reklamy "už nič nie je pod kontrolou"?