Kvóty na hudbu v rádiách fungujúce v súčasnej podobe od roku 2017 majú podľa ministerstva za cieľ podporiť tvorbu domácich interpretov. Komerčné rádiá opatrenie dlhodobo kritizujú a upozorňujú tiež, že tento efekt novela zákona nepriniesla.
K najväčším kritikom nariadenia patrí najpočúvanejšie Rádio Expres, ktoré takisto viackrát poukázalo, že tento spôsob regulácie programu rozhlasových staníc nie je opodstatnený.
Slovenské piesne majú podľa kvót tvoriť v prípade komerčných staníc štvrtinu vysielania hudobných diel za kalendárny mesiac, v prípade verejnoprávneho Slovenského rozhlasu ide o 35 percent.
Jednu pätinu z týchto piesní majú zároveň tvoriť takzvané nové skladby – teda piesne mladšie ako päť rokov. Do podielu sa pritom zarátavajú len skladby odohrané medzi 6. hodinou ráno a polnocou.
Expres, ktorý viackrát neuspel so žiadosťou o výnimku z kvót, o ňu začiatkom roka požiadal znova. „Od začiatku zavedenia hudobných kvót Rádio Expres upozorňuje, že nevzniká také množstvo slovenských hudobných diel, ktoré by boli schopné splniť kritéria testov poslucháčov a teda by napĺňali požadované kvóty. To je dôvod, prečo požaduje opakovane o udelenie výnimky,“ vysvetľuje postup rádia PR manažér Igor Guttler.
Stanica pripomína, že vo svojom programe vysiela hity, teda obľúbené a vyhľadávané skladby. Jej formát je tak riadený práve požiadavkami a vkusom poslucháčov.
„Je prirodzené, že ak by vzniklo a prešlo testami také množstvo slovenských hudobných diel, ktoré naplnia kvóty, tak ich budeme vysielať,“ tvrdí I. Guttler. Expres tiež upozorňuje, že neexistuje žiaden dôvod a ani to nie je zákonná požiadavka, aby žiadosť o výnimku bola podmienená časovým určením výnimky.
RVR: Formát Expresu kvóty nevylučuje
Regulátor rozhodol opakovane nevyhovieť Expresu uplynulý týždeň. Licenčná rada to aj tentoraz zdôvodnila tým, že rádio dostatočne nevysvetlilo, prečo by mu mali umožniť úľavu.
„Rada sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?