Zostanú doma, ale neodpočívajú. Čoraz viac zamestnancov na Slovensku si počas choroby berie notebook do postele a minimálne odpovedá na e-maily. Podľa výsledkov ankety personálnej agentúry Grafton takmer 65 % ľudí pri bežných virózach pracuje z domu. Ďalších 16 % priznalo, že chodia do práce aj v čase, keď sa necítia byť celkom zdraví. Odpočinok a čas na úplné doliečenie si dopraje len pätina respondentov.
Práca počas PN sa v mnohých firmách stáva štandardom – niekedy pod vplyvom okolností, inokedy na vlastné rozhodnutie. „Zamestnancov k tomu často vedie ich zmysel pre zodpovednosť, že radšej odpovedajú na e-maily z postele, než by nechali svoju agendu na kolegov,“ hovorí Jitka Kouba z Graftonu. Ako však dodáva, nie každý zdravotný stav umožňuje plnohodnotné pracovné nasadenie, preto je dôležité vedieť, kedy je namieste spomaliť.
Keď je práca počas choroby normálna vec
To, že niekto počas choroby naďalej pracuje, nemusí nutne znamenať vonkajší tlak. Často ide o vnútorný pocit zodpovednosti, snahu nezaťažovať zbytočne kolegov alebo obavu, že človek zmešká dôležité rozhodnutia. „Najmä v menších tímoch zamestnanci cítia potrebu udržať chod vecí. Niekedy teda spravia aj počas choroby aspoň to najnutnejšie,“ vysvetľuje Kouba.
Dôležité však je, aby sa každý vedel zodpovedne rozhodnúť, či je naozaj v poriadku pracovať. Ak je to len ľahšia nádcha, ktorá nebráni výkonu a človek ostane doma, nie je dôvod na práceneschopnosť. Iné je to pri vážnejšom stave – vtedy telo potrebuje oddych.
Chorý kolega v kancelárii nie je hrdina
Vírusy ako chrípka či nádcha sa v uzavretých priestoroch rýchlo šíria, jeden prechladnutý človek tak môže "položiť" celý tím. „Chápem, že nie každý si môže dovoliť úplne vypnúť, alebo že nechce zaťažovať kolegov. Ak je však človek chorý a napriek tomu príde do kancelárie, v podstate ohrozuje zdravie ostatných,“ upozorňuje personalistka. Riešenie je podľa jej slov jednoduché – ak to zdravotný stav a typ práce umožňujú, zostať doma a pracovať na diaľku. Ak nie, oddýchnuť si.
Firemná kultúra má veľkú váhu
To, ako firma pristupuje k práci počas choroby, veľa vypovedá aj o hodnotách, ktoré vyznáva. Ak niekto zvládne úlohu aj napriek nepríjemnej nádche a z vlastnej iniciatívy sa rozhodne nebrať si PN, nie je dôvod neoceniť jeho prístup. Podstatné však je, aby takýto výkon nebol priveľmi glorifikovaný, ani očakávaný či braný ako norma.
„Dobrý líder by mal ísť príkladom – keď je chorý, nemal by chodiť do kancelárie a ohrozovať tak celý tím. Pokiaľ sa rozhodne pracovať aj v priebehu choroby, nemal by to očakávať od svojho tímu, ale naopak, mal by otvorene hovoriť o tom, že zdravie je priorita,“ hovorí Kouba. Odporúča tiež, aby sa na pracovisku hovorilo aj o hraniciach medzi pracovným a súkromným životom, o možnosti flexibility a o podpore duševného i fyzického zdravia.
Byť stále online nie je známka lojality
S rozšírením home office sa práca počas choroby presunula do šedej zóny. Kedysi bola cesta do kancelárie prirodzenou prekážkou, dnes stačí len „otvoriť notebook“. Aj preto je dôležité, aby firmy nastavili jasné pravidlá a nepodporovali kultúru, ktorá oslavuje preťaženie.
„Oddych nie je odmena, ale nevyhnutnosť,“ uzatvára manažérka personálnej agentúry. „Firma, ktorá chce mať výkonný tím, potrebuje ľudí, ktorí sa neboja na chvíľu vypnúť – keď je to naozaj potrebné.“
Zdravší prístup sa začína malými zmenami
Nie všetky riešenia musia byť dramatické. Aj malé úpravy môžu pomôcť zmeniť firemnú klímu. Odborníci z personálnej agentúry Grafton odporúčajú napríklad:
- Rozdeliť pracovné úlohy chýbajúceho člena tímu tak, aby návrat po PN pre neho neznamenal lavínu povinností.
- Oceňovať skôr zodpovedný prístup než výkony "na úkor zdravia".
- Vytvárať priestor na rozhovory o duševnej a fyzickej pohode.
- A najmä – tolerovať a rešpektovať rozhodnutie zostať doma a liečiť sa.
Lojalita sa totiž neprejavuje tým, že zamestnanec pracuje aj s chrípkou. Skutočná zodpovednosť voči tímu aj sebe samému sa začína tým, že sa vie načas zastaviť.
Výsledky ankety personálnej agentúry Grafton:
