Televízia Markíza, rádio Expres, denník Nový Čas, týždenník Plus 7 dní a mesačník Záhradkár patrili v uplynulom polroku medzi najpreferovanejšie slovenské médiá. Označilo ich najviac Slovákov a Sloveniek v národnom prieskume MML-TGI agentúry Median SK vo štvrtom kvartáli 2024 a prvom kvartáli 2025.
„Prieskum je ako všetky iné podobné projekty meranie odhadov skutočných hodnôt. Preto sa používa napr. termín „odhad početnosti, počúvanosti“. Všetky zverejňované výsledky sú vždy zaťažené štatistickou odchýlkou, preto je potrebné s nimi pracovať a interpretovať ich len ako odhady skutočných hodnôt,“ upozorňuje Linda Kleinertová z agentúry Median SK.
Televíziu sledujú tri štvrtiny ľudí
Podľa výsledkov prieskumu si každý deň zapne niektorú z ponuky televíznych staníc viac ako 3,2 milióna divákov, čo predstavuje sumárnu sledovanosť 74 %. Najsledovanejšou je televízia Markíza, ktorú preferuje 33,9 % Slovákov, nasleduje televízia Joj s 24,6 % a tretia je verejnoprávna Jednotka, ktorá dosiahla sledovanosť 21,3 %.

Rovnaké poradie predstavuje aj podiel televízií na trhu (share). Markíza si drží pozíciu lídra s trhovým podielom 26,9 %. Trhovou dvojkou je televízia Joj so share 16,7 %. Verejnoprávna Jednotka dosiahla 14,6 %, ostatným televíziám patrí 41,8 % podiel na trhu.

Čítanosť novín a časopisov
Celková čítanosť celoštátnych denníkov dosahuje 21 %. Tento údaj vychádza z premennej „čítali posledné vydanie“. Pri premennej „čítali posledných 14 dní“ je čítanosť 44 % populácie.
Najčítanejším je s vysokým náskokom denník Nový Čas, ktorý si udržal prvú pozíciu s 9 %. Čítanosť na úrovni 4,4 % dosiahol denník Sme, pričom ho tesne nasledovali denníky Plus jeden deň, Pravda a Šport so 4,2 %. Hospodárske noviny zaznamenali 3,2 % a poradie najčítanejších celoštátnych denníkov uzatvára Denník N s čítanosťou 2,6 %.

Z týždenníkov si posledné vydanie prečítalo alebo aspoň prelistovalo 23 % opýtaných. V prípade premennej „čítal(a) za posledné 3 mesiace“ ide o takmer 54 % populácie. Z monitorovaných týždenníkov bol najčítanejší Plus 7 dní (5,7 %), nasleduje Eurotelevízia (3,8 %) a Život (3,7 %).

Celková čítanosť mesačníkov bola v sledovanom období na úrovni 38,5 %. Ak vychádzame z premennej „čítali posledný rok“, mesačníky zasiahli 46,5 % populácie.
Poradie mesačníkov, ktoré sú na Slovensku bežne dostupné, otvára časopis Záhradkár (4,6 %) nasledovaný Emmou (4,3 %), ktorá predbehla Zdravie (4,1 %). V top sedmičke sú ešte mesačníky Doma v záhrade, Nový Čas Krížovky, Auto motor a šport a magazín Eva .

Rádio počúva polovica populácie
Celková počúvanosť rádií v parametri „počúval včera“ predstavovala 52 % populácie. Prvú pozíciu si dlhodobo drží rádio Expres s počúvanosťou 14,8 %, dvojkou je Rádio Slovensko s 11,5 % a prvú trojku uzatvára Fun rádio s 9,5 %. Nasleduje Europa 2, Vlna, Melody a poradie siedmich najpočúvanejších staníc uzatvára Regina.

V rebríčku dosiahnutých podielov na trhu (share) patrí prvenstvo rádiu Expres s 19,7 %. Fun rádio po dlhej dobe s podielom 15,4 % predbehlo Rádio Slovensko, ktoré zaznamenalo podiel 15,1 %. Nasledujú rádiá Europa 2, Vlna, Melody a Rock, ostatné rozhlasové stanice si držia 15 % podiel z trhu.

Prieskum spotreby, médií a životného štýlu MML-TGI (Market & Media & Lifestyle - Target Group Index) realizuje spoločnosť MEDIAN SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media. Na Slovensku tento prieskum kontinuálne prebieha od roku 1997. Výsledky aktuálneho prieskumu boli zbierané v termíne od 16.9.2024 do 15.12.2024 a od 6.1.2025 do 30.3.2025 na vzorke 4178 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 – 79 rokov.