Sme krajinou pravidelných návštev obchodných centier. Potvrdzuje to aj aktuálny prieskum, podľa ktorého dve tretiny opýtaných Slovákov uviedlo, že nákupné centrum navštívi aspoň raz za týždeň. Nechodia sa pritom doň „iba prechádzať“. Najväčším lákadlom je možnosť vybaviť všetko pod jednou strechou, pričom viac ako polovica návštevníkov prichádza s cieľom nakúpiť potraviny. Svoje významné miesto pri návšteve centra zohráva aj gastro.

Všetko pod jednou strechou

Obchodné centrá sa stali neoddeliteľnou súčasťou života Slovákov. Nielenže v nich nakupujeme, ale aj obedujeme, kávičkujeme, stretávame sa s priateľmi a vybavujeme množstvo každodenných záležitostí. Nový prieskum spoločnosti OC Tehelko v spolupráci s agentúrou MNFORCE, ktorý odhaľuje, že viac ako 63 % Slovákov navštívi nákupné centrum aspoň raz týždenne.

Pre mnohých z nás ide dokonca o takmer každodennú rutinu. Z prieskumu vyplýva, že Slováci nechodievajú do obchodných centier len "zabiť čas". Až 9 z 10 opýtaných pravidelne využíva aj služby ako čistiarne, kaderníctva či fyzioterapiu.

Tržnica na Trnavskom mýte v Bratislave.
Neprehliadnite

Do ikonickej tržnice v Bratislave sa má vrátiť život. Ako by mohla vyzerať?

Parkovanie ako rozhodujúci faktor

Dnešný zákazník očakáva efektívnosť, komfort a rozmanitosť na jednom mieste. Kľúčovým rozhodovacím prvkom pre výber konkrétneho centra je parkovanie. Takmer tri štvrtiny respondentov uvádzajú, že kvalitné a dostupné parkovanie je pre nich veľmi dôležité.

Hlavným ťahákom však zostáva praktickosť – Slováci oceňujú možnosť vybaviť všetko potrebné na jednom mieste. Viac ako polovica návštevníkov prichádza za potravinami, ďalší sa zameriavajú na rôzne iné nákupy – od oblečenia po elektroniku. Takmer 80 % ľudí dokáže všetky úlohy vybaviť do dvoch hodín, čo potvrdzuje, že návšteva centra má vopred daný cieľ a rytmus.

Nákupné centrum Nivy
Neprehliadnite

Cestujúcich čakajú zmeny. Autobusová stanica Nivy začína rozsiahlu rekonštrukciu

Gastro láka mladých i mužov

Gastronómia je samostatnou kapitolou. Tretina návštevníkov centrá vníma aj ako miesto, kde sa dá dobre najesť. Zaujímavosťou je, že najviac sa v nich stravujú muži a mladí ľudia do 29 rokov. Najobľúbenejšími prevádzkami sú kaviarne a cukrárne – až 47 % respondentov uviedlo, že ich pravidelne navštevuje.

Preferencie vo výbere kuchyne sú pomerne jasné. V obľúbenosti vedie ázijská kuchyňa, za ňou nasleduje slovenská a trojicu uzatvára talianska kuchyňa. Podľa prieskumu sa zároveň návštevnosti tešia aj prevádzky rýchleho občerstvenia, ktoré má v obľube viac ako 35 % návštevníkov. Naopak, kvôli šalátom Slováci do food courtov nechodia. Až 80 % z nich uviedlo, že prevádzku poskytujúcu tento typ občerstvenia nenavštevuje.

Praktické a zážitkové centrá

Nákupné centrá sa menia z miest impulzívnych nákupov na centrá mestského života. Ponúkajú kombináciu praktických služieb, obchodov, reštaurácií aj spoločenských zážitkov. A Slováci to oceňujú. Výsledky prieskumu naznačujú, že ak centrum zvládne spojiť kvalitné služby, príjemné prostredie, chutné jedlo a dostupné parkovanie, ľudia sa doň budú vracať pravidelne – nie zo zvyku, ale preto, že im ušetrí čas a poskytne komfort, na ktorý si už zvykli.

Prieskum bol realizovaný v apríli 2025 na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov naprieč Slovenskom v spolupráci OC Tehelko a agentúry MNFORCE.