Slovenský gastro sektor zažíva v súčasnosti významnú transformáciu. Nové legislatívne zmeny, ktoré prinesie konsolidačný balíček, budú mať zásadný vplyv na dianie na trhu nápojov. Najvýznamnejší dopad z nich bude mať úprava sadzieb DPH, ale sektor ovplyvní aj daň z cukru a zvýšenie firemných daní, ktoré zvýšia náklady výrobcom.

Podľa šéfa Kofoly pre Česko a Slovensko Dana Buryša tak môžu sirupy zdražieť až na dvojnásobok, pričom práve tieto výrobky najviac nakupujú nízkopríjmové skupiny. „Pre nás to znamená pol miliardy korún (v prepočte takmer 20 miliónov eur), o ktorú musíme navýšiť ceny. Predpokladáme, že to určite bude mať vplyv na spotrebu, ktorá na Slovensku poklesne,“ uviedol v rozhovore pre SZ Byznys Daniel Bureš, generálny riaditeľ Kofoly. Upozorňuje, že zatiaľ v Česku očakáva v budúcom roku rast, výhľady na Slovensku kvôli novej dani nie sú priaznivé. Spotreba je stále pod číslami z roku 2019.

Napríklad pri džúsoch a iných balených nápojoch je daň zo sladených nealkoholických nápojov 0,15 eura na liter, pri energetických nápojoch je to 0,30 eura na liter. Najviac sú zdanené sirupy a práškové nápoje, kde má byť daň 1,05 eura na liter alebo 4,30 eura na kilogram koncentrovanej látky.

Zásadné zmeny čakajú aj pivný trh. Ako upozorňuje spoločnosť HEINEKEN Slovensko, transakčná daň bude znevýhodňovať domácu produkciu, celý  dodávateľský reťazec od dodania jačmeňa, cez výrobu sladu a piva.

Podľa ministerstva financií by nová daň zo sladených a ochutených nealkoholických nápojov mala priniesť do rozpočtu príjmy vyše 71 miliónov eur, výnos z energetických nápojov by mal byť vyše 9 miliónov eur a z džúsov ďalších viac ako 7 miliónov eur. Menšou mierou sa budú podieľať aj sirupy, instantné nápoje, jogurtové a mliečne nápoje, rastlinné mlieka a šumienky.

Aká bude realita na pultoch v obchodoch a v gastro sektore, uvidíme po novom roku. Maloobchodný sektor, najmä segment super a hypermarketov, predstavuje pre nealkoholické a alkoholické nápoje kľúčový distribučný kanál. Konkurencia v tomto prostredí je však mimoriadne vysoká. Menia sa aj zvyky a preferencie spotrebiteľov, najmä tých mladších. Zákazníci, ktorí kedysi navštevovali reštaurácie a kaviarne pravidelne, sú dnes opatrnejší a viac premýšľajú nad výberom.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Nedostali ste vlani vianočné odmeny? Prieskum ukázal, či sa ich dočkáte tento rok

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Cinema City mení pravidlá hry: Prináša dve skvelé novinky, ktoré potešia filmových fanúšikov

Managing Directorom spoločnosti Ringier Slovakia sa od 1 . januára 2025 stane František Novák.
Neprehliadnite

Ringier Slovakia má nového riaditeľa. Zmena na čele spoločnosti nastáva po roku

IKEA Bratisĺava
Neprehliadnite

Zmena na čele marketingu IKEA pre Slovensko, Česko a Maďarsko: Priniesť má posilnenie značky

Vizualizácia Zimného prístavu v Bratislave.
Neprehliadnite

Utópia alebo realizovateľný projekt? Štát ukázal Bratislavu budúcnosti

Na sníkme ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová (nominantka SNS) a v pozadí riaditeľka Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana Petra Flach prichádzajú na tlačovú konferenciu na tému Závažné zistenia vyplývajúce z auditu v Medzinárodnom dome umenia pre deti Bibiana 18. novembra 2024 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Neprehliadnite

Ministerstvo kultúry mení podmienky podpory tvorcov. Zmeny sa dotknú tvorby pre deti

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Čo pozeráme, čítame a počúvame? Najpopulárnejšie médiá Slovákov odhaľuje najnovší prieskum