Slovenský gastro sektor zažíva v súčasnosti významnú transformáciu. Nové legislatívne zmeny, ktoré prinesie konsolidačný balíček, budú mať zásadný vplyv na dianie na trhu nápojov. Najvýznamnejší dopad z nich bude mať úprava sadzieb DPH, ale sektor ovplyvní aj daň z cukru a zvýšenie firemných daní, ktoré zvýšia náklady výrobcom.
Podľa šéfa Kofoly pre Česko a Slovensko Dana Buryša tak môžu sirupy zdražieť až na dvojnásobok, pričom práve tieto výrobky najviac nakupujú nízkopríjmové skupiny. „Pre nás to znamená pol miliardy korún (v prepočte takmer 20 miliónov eur), o ktorú musíme navýšiť ceny. Predpokladáme, že to určite bude mať vplyv na spotrebu, ktorá na Slovensku poklesne,“ uviedol v rozhovore pre SZ Byznys Daniel Bureš, generálny riaditeľ Kofoly. Upozorňuje, že zatiaľ v Česku očakáva v budúcom roku rast, výhľady na Slovensku kvôli novej dani nie sú priaznivé. Spotreba je stále pod číslami z roku 2019.
Napríklad pri džúsoch a iných balených nápojoch je daň zo sladených nealkoholických nápojov 0,15 eura na liter, pri energetických nápojoch je to 0,30 eura na liter. Najviac sú zdanené sirupy a práškové nápoje, kde má byť daň 1,05 eura na liter alebo 4,30 eura na kilogram koncentrovanej látky.
Zásadné zmeny čakajú aj pivný trh. Ako upozorňuje spoločnosť HEINEKEN Slovensko, transakčná daň bude znevýhodňovať domácu produkciu, celý dodávateľský reťazec od dodania jačmeňa, cez výrobu sladu a piva.
Podľa ministerstva financií by nová daň zo sladených a ochutených nealkoholických nápojov mala priniesť do rozpočtu príjmy vyše 71 miliónov eur, výnos z energetických nápojov by mal byť vyše 9 miliónov eur a z džúsov ďalších viac ako 7 miliónov eur. Menšou mierou sa budú podieľať aj sirupy, instantné nápoje, jogurtové a mliečne nápoje, rastlinné mlieka a šumienky.
Aká bude realita na pultoch v obchodoch a v gastro sektore, uvidíme po novom roku. Maloobchodný sektor, najmä segment super a hypermarketov, predstavuje pre nealkoholické a alkoholické nápoje kľúčový distribučný kanál. Konkurencia v tomto prostredí je však mimoriadne vysoká. Menia sa aj zvyky a preferencie spotrebiteľov, najmä tých mladších. Zákazníci, ktorí kedysi navštevovali reštaurácie a kaviarne pravidelne, sú dnes opatrnejší a viac premýšľajú nad výberom.