Americká technologická spoločnosť Meta Platforms prestane od októbra tohto roka na území Európskej únie na svojich platformách umožňovať politickú reklamu. Firma prevádzkujúca sociálne siete Instagram a Facebook alebo online komunikátor WhatsApp krok zdôvodňuje právnou neistotou spojenou s novou unijnou legislatívou o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA), ktorá začne platiť 10. októbra. Firma to uviedla na webe.
Nová legislatíva vyžaduje, aby technologické platformy jasne označovali politickú reklamu, zverejnili, kto ju financuje, koľko stála a na ktoré voľby cielia. Inak im hrozia pokuty až do výšky šiestich percent z ročného obratu. Meta za minulý rok na tržbách získala vyše 164,5 miliardy dolárov (vyše 140 miliárd eur).
„Regulácie, ako je TTPA, významne oslabujú našu schopnosť tieto služby poskytovať – nielenže to znižuje účinnosť kampaní, ale aj dostupnosť informácií pre voličov,“ uviedla firma.

Závislosť, o ktorej nechceme hovoriť: Koľko hodín na sociálnych sieťach je už nebezpečných?
Meta tvrdí, že nové povinnosti predstavujú neúnosnú zložitosť a mieru neistoty tak pre obstarávateľov reklamy, ako aj pre samotné platformy. Obávajú sa aj vplyvov na používateľov a inzerentov. Opatrenia EÚ podľa firmy obmedzia možnosti informovať voličov o dôležitých spoločenských otázkach, ktoré formujú verejnú diskusiu.
Podobné rozhodnutie urobila už vlani na jeseň tiež spoločnosť Google, ktorá tiež reagoval na spomínané nové pravidlá únie. Opatrenie TTPA je reakciou na rastúce obavy z dezinformačných kampaní a zahraničného zasahovania do volieb v 27 členských štátoch EÚ.