V noci pred pár dňami sa na ešte nepostavenej električkovej trati Pribinova – Košická udiala nečakaná udalosť. Na Miletičovu ulicu bola privezená prvá električka. Nie však na koľajniciach, ale na kamióne. Tento netradičný krok vyvolal veľkú pozornosť a rozprúdil debaty o budúcej výstavbe električkovej trate, ktorá má spojiť niekoľko dôležitých častí hlavného mesta.
Vyradená kĺbová električka K2S s číslom 7105 bola vyložená na začiatku trhoviska Miletičova na krátky úsek koľají. Hoci sa o výstavbe trate ešte len rokuje, táto električka už teraz láka pohľady okoloidúcich. Prečo tu stojí? Má byť symbolom budúcej dopravnej tepny, ktorá prinesie zmeny do prepravy v hlavnom meste.
Električka ako lákadlo na novú trať
Pribinova, Košická a Miletičova sú ulice, kde sa plánuje výstavba novej dvojkoľajnej trate. Električka K2S #7105 je podľa dostupných informácií len prvou lastovičkou. Rovnaký typ električky, pravdepodobne #7112, by mal byť čoskoro umiestnený aj na Pribinovej ulici pred rozširujúcou sa zónou Eurovea, kde už budúca trasa začína nadobúdať kontúry. Tento zámer má slúžiť ako vizuálne upozornenie na pripravovaný projekt, ktorý výrazne ovplyvní mestskú dopravu.
„K umiestneniu električky na Miletičovej sa zatiaľ nikto neprihlásil. Električku #7105 dopravný podnik ponúkol začiatkom tohto roka na predaj, no následne bola z ponuky stiahnutá. Prípadná zmluva o odpredaji vozidla zatiaľ nebola zverejnená,“ informuje stránka imhd.sk.
Projekt, ktorý zmení mesto
Nová električková trať je kľúčovým projektom, ktorý zlepší prepojenie dôležitých oblastí Bratislavy. Výstavba spojí Šafárikovo námestie, Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu s už existujúcou Ružinovskou radiálou. Vytvorí sa tak nový mestský koľajový okruh, ktorý odľahčí dopravu medzi viacerými mestskými časťami.
Na trati bude šesť zastávok, ktoré už teraz nesú pracovné názvy ako Nové SND, Eurovea či Trhovisko. Výstavba bude spolufinancovaná z eurofondov a na financovaní sa budú podieľať aj investori, vrátane spoločnosti J&T Real Estate. Tento projekt nie je len o doprave, ale aj o prepojení novovznikajúcich častí mesta, ako sú Eurovea 2, Nivy či Klingerka.
Budúcnosť mestských električiek
Premávka na novej trati prinesie dve nové električkové linky – jednu z Karlovej Vsi do Ružinova a druhú z Petržalky do Ružinova. Významnou súčasťou projektu je aj možnosť napojenia na budúcu električkovú trať do Podunajských Biskupíc, čím sa Bratislava pripravuje na rozšírenie svojich dopravných možností.
Umiestnenie vyradenej električky na Miletičovej a v blízkej budúcnosti aj na Pribinovej je len prvým krokom v dlhodobom procese, ktorý zmení tvár bratislavskej mestskej dopravy. Električka, hoci už nefunkčná, sa tak stáva symbolom blížiacich sa zmien. Tento netradičný krok posilňuje nielen diskusiu o budúcej trati, ale aj záujem verejnosti o to, akým smerom sa bude uberať mestská doprava v nasledujúcich rokoch.
Dlhodobé plány Bratislavy
V dlhodobom horizonte hlavné mesto plánuje modernizáciu ružinovskej radiály a je predĺženie k letisku M. R. Štefánika, predĺženie karloveskej radiály do Borov, vybudovanie radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune a dobudovanie úseku Pribinova – Košická.