Technológia v oblasti maloobchodu napreduje míľovými krokmi a dve veľké mená na trhu, Lidl a Kaufland, prichádzajú s prelomovou novinkou. Už čoskoro budú môcť zákazníci platiť za svoj nákup oveľa pohodlnejšie – priamo cez mobilnú aplikáciu. Zákazníci v Česku si už môžu túto inováciu vyskúšať, na Slovensku zatiaľ túto technológiu zvažuje len Lidl.

Nová éra platenia

Obe obchodné reťazce, ktoré patria pod medzinárodnú skupinu Schwarz, pridali do svojich vernostných aplikácií funkcie, ktoré umožňujú zaplatiť nákup prostredníctvom QR kódu. Stačí, ak si zákazník do aplikácie Lidl Plus alebo Kaufland Card pridá svoju platobnú kartu a aktivuje funkciu Lidl Pay alebo Kaufland Pay.

Pri pokladni potom namiesto klasickej platobnej karty použije QR kód z aplikácie. Nemusí tak samostatne načítať zľavy a následne znova platiť kartou – všetko sa uskutoční v jednom kroku a celý proces sa zjednoduší.

Zástupcovia oboch reťazcov tvrdia, že hlavnou motiváciou je zjednodušenie a zrýchlenie platobného procesu. „Systém bol navrhnutý s dôrazom na jednoduchosť, bezpečnosť a rýchlosť platobných transakcií. Jeho cieľom je zefektívniť spôsob, akým naši zákazníci môžu za naše produkty platiť,“ uviedla pre portál Lupa.cz hovorkyňa českého Lidla Eliška Stehlíková.

Bezpečnosť pri platbe a spoľahlivosť transakcií zaručujú overovacie funkcie ako PIN kód či biometrická autentifikácia, teda odtlačok prsta alebo rozpoznanie tváre. Dynamický QR kód, ktorý sa používa na platbu, sa navyše pravidelne obmieňa, čím sa minimalizuje riziko zneužitia.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Na Slovensko prichádza nemecký gigant. Zákazníci sa na nákupnú horúčku môžu tešiť už budúci rok

Slovensko je zatiaľ opatrné

Aj keď v Českej republike už zákazníci môžu využívať novinku v oboch reťazcoch, na Slovensku to zatiaľ nie je otázkou blízkej budúcnosti. Lidl však potvrdil, že platby cez aplikáciu plánuje zaviesť, konkrétny dátum ešte neoznámil. Adriana Maštalircová zo spoločnosti Lidl SR pre Medialne.sk uviedla: „Tento spôsob platby plánujeme implementovať aj my, nie je to však otázka najbližších týždňov.“

Kaufland zatiaľ neplánuje túto službu rozšíriť na Slovensko. „Kaufland pay testujeme zatiaľ len v predajniach Kaufland v Českej republike a momentálne ho nemáme v pláne spustiť aj na Slovensku,“ uviedla pre Medialne.sk hovorkyňa Lucia Vargová.

Ostatné veľké obchodné reťazce, ako Billa, Tesco či COOP Jednota, zatiaľ neprejavili záujem o podobnú technológiu. „Aktuálne neplánujeme využívať a aplikovať v našej sieti možnosť platby priamo cez mobilnú aplikáciu prostredníctvom QR kódu,“ uviedla Jana Kuklová, hovorkyňa COOP Jednoty.

V podobnom duchu sa vyjadril aj ďalší obchodný reťazec. „Aj v súčasnosti sa zaoberáme viacerými technológiami, ktoré môžu zlepšiť zákaznícky zážitok, zjednodušiť či urýchliť platbu. O všetkých novinkách budeme včas informovať,“ uviedla Mária Zerzanová zo spoločnosti Tesco Stores.

Televízia JOJ štartuje novú televíznu sezónu.
Neprehliadnite

Jojka zatriasla so svojou televíziou: Radikálne prekopáva program, avizuje novinky

Služby, ktoré zákazníkom šetria čas

Zákazníci Tesca však môžu v súčasnosti využívať pri online objednaní tovaru doručenia nákupu až k dverám alebo službu „Klikni a vyzdvihni“, kde si pripravený nákup vyzdvihnú v predajni. Vo vybraných predajniach môžu tiež využívať službu Scan&Shop a jej aplikáciu, ktorá umožňuje počas nákupu produkty naskenovať a vkladať priamo do tašky. Zákazníci už svoj nákup pri platení nemusia vykladať, len ho zaplatia pri samoobslužnej pokladni.

Samoobslužné nakupovanie prostredníctvom služby K-SCAN ponúka aj Kaufland v aplikácii Kaufland Card. Zákazník si pri vstupe do predajne zoberie skener, naskenuje každý výrobok, ktorý chce kúpiť, a pri samoobslužnej pokladni už len naskenuje QR-kód a zaplatí za nákup.

Spoločnosť COOP Jednota zase otvorila koncom mája prvú automatizovanú predajňu, ktorá je otvorená 24/7 a zákazníci si v nej nakúpia aj mimo bežných otváracích hodín sami, bez prítomnosti personálu. Prvou lastovičkou sa stala malá predajňa v obci Šalgočka v Galantskom okrese.

„Automatizované predajne budeme postupne realizovať a otvárať vo viacerých regiónoch Slovenska, v rôznych lokalitách a formátoch našej maloobchodnej siete. Pôjde o vidiecke aj mestské predajne,“ uviedla spoločnosť s tým, že do konca roka chce otvoriť 10 takýchto predajní.

Technologický pokrok sa v maloobchode nezastavuje. Nové nákupné a platobné možnosti cez aplikácie sú len ďalším krokom, ktorý zjednoduší život zákazníkom. Ak sa tento trend osvedčí, môžeme očakávať, že v budúcnosti ho začnú zavádzať aj ďalšie obchodné reťazce.