Spoločnosť Win-Port Invest predstavila projekt prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle v bratislavskom Ružinove. Ide o kombináciu lodnej, železničnej a cestnej dopravy. V najbližšom období by chcela ísť do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) i podať žiadosť o záväzné stanovisko hlavného mesta. Celková investícia v prípade realizácie celého projektu sa odhaduje na úrovni jednej miliardy eur.

„V najbližších dňoch ideme iniciovať dva konkrétne kroky, a to spustenie EIA a záväzné stanovisko magistrátu. To sú dve kľúčové povolenia alebo vyjadrenia, ktoré sa iniciujú predtým, ako požiadame o územné rozhodnutie,“ priblížil Ľuboš Čema zo spoločnosti Win-Port Invest.

Harbour Park
Zdroj: Harbour Park
Harbour Park

Prístavný bazén a logistický park

Projekt má obsahovať prístavný bazén a naň nadväzujúci logistický park s halami a infraštruktúrou. V prvej etape by sa mal povoľovať samotný bazén spolu s otvorením prístavnej hrádze, logistikou a infraštruktúrou vrátane napojenia na rýchlostnú cestu R7. V rámci druhej etapy by sa mala dobudovať severnejšia časť projektu.

Navrhovaný prístav má byť koncipovaný tak, že v ňom bude dochádzať k prekladaniu, medziskladovaniu, skladovaniu a doprave bežných lodných kontajnerov. Nemá sa to týkať sypkých materiálov. Okrem logistiky a infraštruktúry sa počíta aj s občianskou vybavenosťou a ubytovaním pre zamestnancov.

Harbour Park
Zdroj: Harbour Park
Harbour Park

Spoločnosť ubezpečuje, že predmetné územie nie je priamo na hranici s chráneným územím, je medzi nimi "nárazníková zóna". Deklaruje, že sa zároveň snaží minimalizovať dosah na životné prostredie.

Ďalej od historického centra

Na otázku, či má navrhovaný nový prístav doplniť alebo nahradiť súčasný bratislavský prístav, spoločnosť uvádza, že to nie je jej ambíciou. Snahou je prispieť k obnove ekonomického postavenia, aké malo hlavné mesto v minulosti. Podotýka, že napríklad aj Londýn či Hamburg posunuli svoje prístavy ďalej od historického centra. Prístav je podľa nej dobré mať, ale v správnej polohe, aby nebol prekážkou pre obyvateľov.

„Náš projekt neprezentujeme tak, že musíme nahradiť Zimný prístav. Ten má svojho vlastníka, nájomcu a rieši si svoju časť,“ poznamenal Čema. Je však podľa neho do budúcnosti možnosť, že ak vznikne prístav v Vlčom hrdle, začne sa hlavné mesto zaoberať urbanisticky, čo si Zimným prístavom. Ako jedna z možností by mohla byť marína.

Harbour Park
Zdroj: Harbour Park
Harbour Park

Požiadavky hlavného mesta

Hlavné mesto sa k navrhovanému projektu vyjadrí až po oboznámení sa s ním, uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla. Pripomenul však, že mesto svoj postoj k danému zámeru vyjadrilo už v minulosti. Zmenou územného plánu chcelo prinavrátiť danej lokalite, medzi tokom Dunaja a areálom Slovnaftu, funkčný les a zeleň.

Mestská časť Ružinov je podľa starostu Martina Chrena povinná rešpektovať aktuálny a platný územný plán hlavného mesta v lokalite Vlčieho hrdla, ktorý počíta so vznikom nového prístavu a s ním spojeného logistického centra. S ohľadom na množstvo zelene (lesa), ktoré má byť nahradené touto investíciou, mestská časť trvala na prísnej ochrane území v rôznych stupňoch ochrany prírody.

Harbour Park
Zdroj: Harbour Park
Harbour Park
Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Umelá inteligencia dobýja aj svet logistiky. Dokáže nahradiť človeka a ohroziť pracovné miesta?

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Lidl a Kaufland prinášajú novú éru v platení. Česko už testuje, Slovensko sa zatiaľ pripravuje

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Na Slovensko prichádza nemecký gigant. Zákazníci sa na nákupnú horúčku môžu tešiť už budúci rok

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Digitálna reklama na Slovensku prekonáva očakávania. Preinvestovaných bolo vyše 100 miliónov