Na začiatku bol americký Facebook mladá, dravá a inovatívna spoločnosť, ktorá si získala srdcia verejnosti. Bola stelesnením novej epochy internetového biznisu a prerodu v digitálnu spoločnosť jednotiek a núl. Spolu s firmami ako Google či Amazon zvrhli z trónu najhodnotnejšie spoločnosti sveta obchodujúce s fosílnymi palivami ako Shell či Exxon a zanechali za sebou aj nenávidené americké banky.

Priniesli služby zadarmo a nevšedné riešenia. Lenže nálada spoločnosti sa zmenila a dnes stelesňuje Facebook nepriateľa číslo jeden. Na prvý pohľad sa mu darí výborne, ale isté indície napovedajú, že to nebude mať jednoduché.

1. Pokles používateľov u mladých ľudí

Používatelia Facebooku strávili v poslednom štvrťroku minulého roka na sociálnej sieti menej času. Firme navyše prvýkrát klesol počet každodenných používateľov v USA a Kanade. Ich počet sa znížil na 184 miliónov zo 185 miliónov v predchádzajúcom štvrťroku. Najväčší pokles zaznamenali u mladých ľudí. Očakáva sa, že len v USA stratí Facebook tento rok ďalšie dva milióny používateľov vo veku do 24 rokov.

Facebooku klesol aj počet hodín strávených na sieti o zhruba päť percent, teda takmer o 50 miliónov hodín denne. Pokles času prišiel ešte pred plánovanými radikálnymi zmenami, ktoré majú zamerať používateľa len na „zmysluplné“ kontakty.

To znamená, že Facebook upraví algoritmy, ktoré znížia organický zásah nekomerčných stránok a účtov médií na minimum. Ak chcú byť firmy viditeľné, nech si zaplatia. Mimochodom, server Buzzfeed, ktorý sa preslávil virálnymi článkami šírenými na sociálnych sieťach, oznámil, že nesplní svoje obchodné plány a bude musieť prepustiť asi stovku z celkových 1 700 zamestnancov.

Zuckerberg zachraňuje, čo sa dá. Facebook prechádza najbúrlivejším obdobím

Americká spoločnosť Facebook Zdroj: SITA / AP

2. Škandály s voľbami

Výrazným problémom Facebooku sú škandály, ktoré sú spájané s ovplyvňovaním volieb. Už vlani na jeseň počas vyšetrovania ruského ovplyvňovania prezidentských volieb vyšlo najavo, že kľúčovú úlohu zohral práve Facebook. Tajomná ruská agentúra Internet Research Agency, ktorá bola zrejme napojená na Kremeľ, si na sociálnej sieti pred voľbami zaplatila reklamy, ktoré hrali v prospech súčasného prezidenta Donalda Trumpa a ktoré sa dostali k 130 miliónom Američanov.

Facebook si skutočnú identitu inzerenta nepreveril a Zuckerberg opäť musel znášať vlnu kritiky. Kým pred voľbami reagoval na ovplyvňovanie volieb tým, že „je to pritiahnuté za vlasy“, teraz priznával, že zastaviť takéto kampane je nerealistické, ale budú proti tomu bojovať a vylepšovať systémy.

Pred dvoma týždňami preto známy americký herec vyzval svojich fanúšikov, aby si zrušili svoj účet na Facebooku ako on. „Predal som svoje akcie Facebooku a zmazal svoju stránku, pretože Facebook profitoval z ruského ovplyvňovania našich volieb a stále nerobí dosť, aby to zastavil. Odporúčam všetkým ostatným investorom, ktorí majú záujem o našu budúcnosť, aby urobili to isté,“ napísal Jim Carrey.

Zuckerberg zachraňuje, čo sa dá. Facebook prechádza najbúrlivejším obdobím

Americký herec Jim Carrey kritizoval Facebook Zdroj: SITA / AP

3. Inzerenti pohrozili

Ďalším problémom sú fake news, ktorých sa Facebook nevie zbaviť. Začiatkom roku preto sociálna sieť vymyslela „algoritmus“, na základe ktorého bude rozhodovať o dôveryhodnosti jednotlivých médií, ktorých správy sa na ňom zobrazujú.

Šéf sociálnej siete Mark Zuckerberg uviedol, že médiá budú posudzovať samotní používatelia, za čo zožal veľkú kritiku. Dvoma triviálnymi otázkami. Prvá z nich sa opýta: „Poznáte nasledujúce weby?“ Na výber pritom bude z dvoch odpovedí - „ÁNO“ a „NIE“. Rozhodujúca je druhá otázka. „Ako veľmi veríte týmto webom?“ Odpovedí je niekoľko - úplne, tak nejako, sotva a vôbec. Facebook sa tak môže zbaviť zodpovednosti za obsah, ale dosť trápnym spôsobom.

Na neschopnosť Facebooku už reagovali niektorí veľkí inzerenti. „Nemôžeme byť súčasťou prostredia, v ktorom ľudia neveria tomu, čo vidia,“ odkázal do ústredia Facebooku a Googlu marketingový riaditeľ Unileveru Keith Weed. Je jedným z prvých top manažérov globálnych inzerentov, ktorí na rovinu upozornili, že dôvera spotrebiteľov v sociálne médiá je nízka, a že platformy ako Facebook či Google (tí si prakticky zmonopolizovali reklamné pole) nerobia dosť pre nápravu. „Je v záujme digitálnych firiem urobiť niečo skôr, než inzerenti prestanú inzerovať,“ citovala ho britská televízia BBC.

To, čo K. Weed povedal nahlas, je vrcholkom ľadovca. Pochybnosti o tom, či sa oplatí míňať milióny dolárov na reklamu na Facebooku, sa 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa