Toto nie je reakcia urazeného média, ktorému Facebook zakázal bezplatný prístup k pieskovisku. Urazili sme sa po zavedení Prieskumníka, ktorý sociálna sieť bez varovania zaviedla minulú jeseň a spôsobila výrazný prepad organického zásahu. Predýchali sme to a zmierili sa s tým, že zlaté časy sa skončili.

Facebook v piatok potvrdil, že aj na globálnej úrovni postupne obmedzí v hlavnom newsfeede obsah od stránok - a to bez ohľadu na to, či experiment s Prieskumníkom rozšíri aj do iných krajín, alebo nie. Mark chce, aby ľudia boli štastnejší a čítať o nejakých problémoch tohto sveta z médií im tento pocit neprináša.

Ak sa vo Facebooku náhodou spoliehajú, že publisheri a stránky budú ďalší zdroj príjmov, ktorí sa bude dať podojiť, zrejme bude sklamaný. Možno sa pod tento tlak dostanú virálne weby, ktoré by bez Facebooku nikdy nevznikli. No ak aj začnú pumpovať tisícky dolárov do boostovania príspevkov, nevyrieši to ich základný problém - že BuzzFeed a spol. po veľkom boome akosi prestali spĺňať vysnívané plány tržieb.

Navyše, aj tá najvýhodnejšia cena za klik pri sponzorovaných príspevkoch je stále vyššia, než prínos, aký dokáže vygenerovať šikovný novinár - a tu nie je reč o hodnotovom aspekte žurnalistiky, ale primitívnom porovnaní ceny za zobrazenie stránky, stráveného času a ďalších preklikov pri priamej návšteve a kliku zo sociálnej siete.

Facebook je drahý a neprináša lojálnych čitateľov. Ak teda máte sumu X, ktorú môžete investovať do vlastnej redakcie vs. do rozpočtu nepredvídateľnej firmy - ktorú možnosť si vydavatelia asi tak vyberú?

Aj keď odstrihnutie od organického reachu je nepríjemná facka, v skutočnosti to je lepšie teraz, ako neskôr. Byť vo väčšej či menšej miere závislý od toho, ako sa vyspí ješitný chlapík v šedom tričku, nebol zdravý vzťah.

Otázka je iba, ako ťažko sa bude dať napraviť ruina, ktorá po tomto vzťahu ostane - dokáže tá skupina spotrebiteľov, pre ktorú sa správy rovnajú Facebook a Twitter, pochopiť, že médiá majú aj vcelku použiteľné weby, appky a newslettre?

Reakcia zo zúfalstva

Reakcia Facebooku a Marka Zuckerberga je v skutočnosti prejav čistého zúfalstva a nezodpovednosti.

Zúfalstva preto, lebo Zuckerberg 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa