Tým, ktorí navštevujú Facebook skutočne iba ako sociálnu sieť pre kontakt so známym, to asi veľmi prekážať nebude. No pre veľkú časť používateľov sa z Facebooku stala užitočná čítačka správ, kde si navolili viaceré médiá a Facebook im všetko naservíruje na jednom mieste.
Algoritmy Facebooku začali obsah médií už dlhšie obmedzovať a tento rok to bude ešte viac. Komu to prekáža, nemusí frflať na Facebook – aj pred ním sa internetové spravodajstvo dalo pohodlne čítať rôznymi spôsobmi, a to s oveľa väčšou kontrolou nad tým, čo reálne uvidíte.
1. Facebook s vylepšeniami
No dobre, Facebooku chcete predsa len dať ešte nejakú šancu. Sociálna sieť stále ponúka možnosti, ako si prispôsobiť obsah.
Najužitočnejšia funkcia je See first, pri ktorej by sa vám v news feede mali zobraziť prioritne príspevky od tých ľudí a stránok, ktoré uprednostňujete.
Váš top výber môžete spraviť kliknutím na vo voľbách news feedu, kde si upravíte možnosti.
Alebo môžete kliknúť na facebookovú stránku média a po kliknutí na ikonku Following (Sledované) zvoľte See First (Zobraziť ako prvé). Dosiaľ táto funkcia fungovala vcelku spoľahlivo, aj keď po posledných úpravách ju akoby začal ignorovať.
Facebook už dlhšie ponúka možnosť zobrazovať príspevky aj chronologicky (prepnutím news feedu z Top Stories). Táto voľba sa však, žiaľ, nedá zvoliť natrvalo.
Malý trik: Prepnite si news feed na chronologický a uložte si upravený link (www.facebook.com/?sk=h_chr) ako záložku. V prehliadači by sa vám takto po zadaní názvu Facebook mal vďaka tomu načítať chronologický news feed.
2. Staré dobré RSS
Ak pre vás nastal čas vymaniť sa z područia Facebooku, táto technológia z internetového praveku stále spoľahlivo funguje: RSS. Vďaka rôznym appkám dokonca komfortnejšie ako kedykoľvek predtým. Do RSS čítačiek si môžete natiahnuť kanály podľa želania, správy sa vám budú aktualizovať pravidelne a chronologicky. Napríklad TREND má zoznam svojich RSS kanálov tu.
RSS čítačky môžete používať ako rozšírenie prehliadača (na Chrome má najlepšie hodnotenie RSS Feed Reader).
Medzi najobľúbenejšie služby, ktoré vieme s pokojným svedomím odporučiť, patria napríklad Feedly (funguje ako appka aj na desktope) alebo Newsify (iba pre iOS)… Ak máte overenú RSS aplikáciu, podeľte sa o ňu v diskusii.
Pri zvolení kanálov dobré zvážte, čo vás naozaj zaujíma. Na rozdiel od Facebooku, kam médiá vešajú top články jeden až dvakrát za hodinu, uvidíte cez RSS všetko. Ak si vyberiete príliš veľa obsahu, môžete byť až príliš zahltení záplavou správ.
Zdroj: Feedly
3. Objednajte si newslettre
Všetky spravodajské médiá majú e-mailové newslettre, ktoré vám každý deň, prípadne aj menej často zašlú hlavný súhrn správ.
Správy budú zoradené podľa čítanosti alebo podľa názoru redakcie a zväčša ho dostanete skoro ráno. Na tablete či mobile si ho tak môžete prečítať ako staré dobré noviny k rannej káve.
Väčšina médií ponúka veľkú ponuku newslettrov, podľa sekcií, autorov či typu obsahu.
Objednávku newslettra zväčša nájdete na homepage spravodajských webov. Pozor, ďalšie nehorázne selfpromo: tie trenďácke si môžete objednať tu.
4. Zapnite si notifikácie
Veľa médií ponúka notifikácie na tie najdôležitejšie udalosti - buď v aplikáciách, alebo na desktopoch (alebo na oboch miestach). Ak vám naozaj záleží vedieť o všetkých top udalostiach sveta okamžite, niet rýchlejšej cesty.
Pri smart hodinkách vám mobilná notifikácia vyskočí aj priamo na zápästí. Ak spravodajský web ponúka notifikácie, môžete si byť istí, že sa vám výzva na ich povolenie skôr či neskôr ukáže na obrazovke.
Zdroj: CNN
5. www.nazovstranky.sk
Aj keď pre mnohých ľudí sa synonymom internetu stal Facebook, väčšina tých najväčších spravodajských médií má hlavnú návštevnosť stále zo svojej homepage. Síce klesajúcu, ale predsa.
Samozrejme, aj zloženie správ na spravodajských weboch sa riadi používateľskou odozvou. To, čo je čítanejšie, ostane na viditeľnej pozícii dlhšie a vyššie ako menej masová správa.
No na rozdiel od Facebooku si môžete byť istí, že aktuálna udalosť sa vám neobjaví o deň neskôr a že pre vás dôležité správy neprehluší nepodstatný virál iba preto, že má viac lajkov, zdieľaní alebo komentárov.