Natáčať krátke vtipné videá a publikovať ich na sociálnej sieti nie je nič kontroverzné, ale podnikanie niektorých influencerov je ďaleko za hranou, napísal ekonóm Dominik Stroukal, jeho názor zverejnil spravodajský portál e15.cz. „Keď nedokážeme zareagovať sami ako verejnosť, nie je čas na reguláciu?“ pýta sa.
Lákajú na podvody
Dôkazom, že jedna správa na sociálnej sieti môže zarobiť milióny je podľa ekonóma prípad amerického kandidáta na prezidenta Johna McAfeeho. Na Twitteri mal 810-tisíc sledujúcich, za jeden príspevok si preto účtoval 105-tisíc dolárov. ,,Je to len 0,13 dolára za používateľa," píše Stroukal.
Príkladom online podvodu je podľa neho aj projekt Animoon. Úspešný youtuber Jake Logan ho propagoval so slovami: „Je skvelé byť súčasťou tohto projektu. Milujem ten dizajn inšpirovaný pokémonmi. Sám budem chcieť získať legendárnu kartu. Určite to nezmeškajte.“
Ľudia doň investovali 6,3 milióna dolárov, tvorcovia potom peniaze zhrabli a zmizli.
Niekoľkotisícový zárobok
Aký podiel zo ,,zárobku" patril Loganovi, nie je známe. Podobne propagoval aj ,,geniálne" mince Dink Doink: „Je to ten najhlúpejší a najabsurdnejší shitcoin, ktorý som kedy videl. Preto som v ňom all-in."
„Stovky tisíc dolárov za niekoľkosekundové video? Takáto ponuka sa ťažko odmieta,“ píše ekonóm.
Niektorí finfluenceri v online svete produkt odporučia, dostanú zaplatené a dajú od toho ruky preč. Stačí mať veľa sledujúcich a oplatí sa zapredať sa, skonštatoval Stroukal. Aj napriek jasným klamstvám čísla sledujúcich neklesajú, fanúšikovia podvodníkov neopúšťajú. Hlasy proti regulácii finfluencerov preto silnejú.