Bombajský filmový priemysel Bollywood, ktorý je dlhé roky súčasťou kultúrnej identity Indie, čelí svojej zatiaľ najväčšej kríze. O niekdajší lesk ho pripravili streamovacie služby a tiež snímky, ktoré sa v Indii točia v iných jazykoch ako hindčine, píše agentúra AFP.
Najviac filmov na svete
India za rok vyprodukuje okolo 1 600 filmov, čo je najviac na svete. K tým najnavštevovanejším vždy patrili snímky nakrútené v centre miestnej filmovej tvorby Bollywoodu, ktorý je indickou obdobou amerického Hollywoodu. Bollywoodske filmové hviezdy boli uctievané ako bohovia a na premiéry prichádzali do indických kín davy ľudí.
Teraz ale kiná zívajú prázdnotou, a to dokonca aj v sídle Bollywoodu Bombaji. „Je to najväčšia kríza, akej sme kedy čelili," povedal AFP majiteľ jedného z bombajských kín Manódž Désáí. Niektoré premietania boli podľa neho zrušené, pretože sa v sále neobjavil žiadny divák.
Tri filmy s bollywoodskym hercom Akšajom Kumárom, ktorý býval zárukou vysokých ziskov, skončili ako prepadák. Ďalší populárny herec Ámir Chán, ktorý bol tvárou niekoľkých úspešných indických filmov, nedokázal pritiahnuť divákov na indický remake filmu Forrest Gump.
Pätinový úspech
Z viac ako 50 bollywoodskych filmov uvedených v minulom roku len pätina splnila alebo prekonala ciele týkajúce sa tržieb, uviedol mediálny analytik Karan Taurání. Pred pandémiou covidu-19 to bolo 50 percent.
Naopak niekoľko filmov v telugčine, ktoré vyprodukoval súper Bollywoodu z juhu Indie Tollywood, zaznamenalo výrazné úspechy.
O zhruba polovicu tržieb filmov premietaných v hindčine od januára 2021 do augusta tohto roku sa postarali snímky z juhu Indie dabované do hindčiny, napísal v nedávnej správe ekonomický poradca Saumja Kánti Ghóš.
Bollywood, podobne ako ostatný filmový priemysel, bol poznačený vzostupom streamovacích služieb, ktorý začal už pred pandémiou covidu a zosilnel, keď boli milióny Indov kvôli koronavírovým uzáverom nútené zostať zatvorené doma.
Prístup k streamovacím službám
Prístup k internetu má okolo polovice indickej populácie a streamovacie služby, vrátane tých medzinárodných, ako je Netflix, Amazon Prime či Disney+ Hotstar, má v Indii 96 miliónov predplatiteľov, uvádzajú odhady indickej vlády.
Vzhľadom k mesačnému predplatnému za streamovacie služby, ktoré je nižšie alebo porovnateľné s cenou jednej vstupenky do kina, prestalo mnoho divákov kinosály navštevovať, uviedli analytici. Predplatitelia streamovacích kanálov medzitým získali prístup k podstatne širšej ponuke snímok, medzi ktorými boli aj diela natočené v menšinových jazykoch, ako je telugčina, tamilčina, malajálamčina či kannadčina.
„Regionálna kinematografie predtým necestovala ďaleko. Teraz sa ale zrazu každý mohol pozerať na tieto filmy a ľudia si uvedomili, že ich filmoví tvorcovia rozprávajú zaujímavejšie príbehy," povedal filmový kritik Rádža Sén. „Predpokladané trháky s hereckými hviezdami sú naproti tomu často len variantom na príbeh, ktorý počuli miliónkrát, a tak ich už neohromuje," dodal.
Neoslovujú širšie publikum
Filmoví kritici tiež poukázali na to, že Bollywood produkuje elitárske filmy, ktoré neoslovujú širšie publikum v krajine, kde 70 percent obyvateľstva žije mimo veľkých miest.
Tollywoodske filmové megahity z poslednej doby vyzdvihujú hrdinstvo obyčajných ľudí, pričom príbeh sprevádzajú veľkolepými vizuálnymi scénami a chytľavými piesňami a tancami, čo bolo predtým jednou z hlavných devíz Bollywoodu.