Hlavný a zároveň najdrahší programový ťahák Slovenskej televízie pre túto jeseň aj za ostatné roky Zlomok sekundy má za sebou svoju nedeľnú premiéru. Podľa prvých čísel môže byť televízia relatívne spokojná – 16- až 17-percentný trhový podiel je v dnešných časoch pre televíziu (žiaľ) nadpriemerný výsledok. Otázka je, ako si dielo bude viesť o jeden, dva či tri týždne, keď sa skončí Farma, využije poslednýkrát návšteva Šeherezádovie a dostaví sa štandardná schéma tejto jesene: Talent vs. Seagal vs. Zlomok sekundy. Druhý diel seriálu sa po prvej časti ešte oplatí pozrieť – pre tých, čo v nedeľu vydržali pri Zlomku sekundy dlhšie ako zlomok sekundy. Prekusnúť sa cez prvé desiatky nezáživných minút bola totiž veľká výzva.

Jeden z hlavných problémov 14-dielneho projektu: snaží sa skĺbiť niekoľko rôznych tém a žánrov, no veľa z toho napokon nerobí poriadne. Televízia a tvorcovia zo spoločnosti Artreal pred štartom vyzdvihovali množstvo aktérov a výnimočné akčné scény, čo mohlo navodiť dojem, že pôjde o dynamickú šou v štýle Pohotovosti či nemeckých diaľnično-policajných seriálov, doplnenú o trochu sofistikovanejšie zápletky medzi postavami.

Ak nepočítame nezáživnú scénu, v ktorej záchranári zvesili zo stromu mačku... teda pasažiera vystreleného cez predné sklo auta, pomerne spektakulárna akcia sa dostavila v poslednej štvrťhodine vyše hodinovej epizódy. Záchranári, ktorí mali tvoriť rámec celého rozprávania, vo zvyšku seriálu nezohrali takmer žiadnu úlohu. Úvodná epizóda stála na predstavovaní veľkého počtu postáv, z ktorých veľká väčšina bola nezaujímavá.

Zlomok sekundy: Ambicióznosť zabalená do megabalastu

Seriál sa snaží byť slovenský ináč ako maďarským akcentom či prihlúplymi policajtmi. Veľká biznis skupina sa snaží dostať do komunálnej politiky cez nasadeného politického kandidáta, ústrednej postavy právnika, ktorého navyše ťaží eštébacka minulosť. Ťažké sústo, ktoré seriál zatiaľ, pochopiteľne, nerozpracoval, sa môže rozvinúť v ambiciózne TV dielo... alebo skončiť ako povrchná banalita.

Podľa prvej časti verdikt nie je jednoznačný. V istých momentoch bolo odhaľovanie minulosti hlavnej postavy skutočne zaujímavé. Ďalší osud seriálu však môže zabiť jeho mŕtvolne vláčne tempo. 

K spomínanému odhaleniu o minulosti hlavnej postavy došlo po trištvrte hodine nudy, ktorú tvorili rozhovory o licenčných zmluvách a tantiémoch, respektíve prázdne scény, ktoré mali možno priblížiť postavy, no v skutočnosti iba naťahovali čas: syn má horúčku, syn posilňuje, neznámy syn zvalí stojan s detským šampanským, manželka má kritický názor na kariéru manžela, manželka z nepochopiteľných príčin zmení svoj názor a dostane sa do romantickej nálady, záchranár nesie auto do servisu a vracia sa do práce naštvaný, pretože to dlho trvalo – množstvo balastu, miestami pripomínajúceho telenovely, vzhľadom na rozpočet seriálu hlasno kričalo: time is money, súdruhovia!

Nový seriál, najmä ak má iba 14 dielov, mal byť explozívny – v priamom či prenesenom zmysle slova – od samého začiatku.

Producenti Zlomku sekundy tiež neurobili objednávateľovi službu tým, že epizódy, pravdepodobne už do konca, nebudú uzatvorené. Kto si už najbližšie naladí druhú časť ako premiérovú, bude zrejme úplne mimo deja. To je nepriaznivé nielen pre nabaľovanie divákov na novinku, ale aj pre archívnú hodnotu – oveľa cennejšie sú seriály ako House či CSI, ktoré televízie môžu zreprízovať aj niekoľkonásobne, pretože publiku bude každý diel dávať zmysel. 

Produkčne je seriál zvládnutý rozporuplne. Finálna akčná scéna bola na slovenské pomery výnimočná (kto už kedy videl auto vybuchujúce ohňostrojom?!), zvyšok bol domáci „germanofilný“ priemer, ktorý neurazí. Neprekážala ani väčšina hereckých výkonov, práca pre televíziu už našťastie nepôsobí zlým divadelným predstavením. Výnimkou boli klišé scény ako od hnevu zlomená ceruzka či zlomyseľný úškrn potenciálne intrigánskej právničky. Konečný výsledok zruinovalo „predabovanie“ všetkých replík, čo ešte viac, tentokrát už negatívne, posilnilo dojem nemeckého seriálu.

Beztak nie práve najpresvedčivejšie uvedenie veľkého projektu televízia v nedeľu „zabila“ upútavkou na nasledujúci diel. Kým diváci si mohli namýšľať, že postava Vladimíra Kobielskeho možno nejakým zázrakom po explózii auta predsa len prežije, v traileri nasledujúcom po titulkách ich STV ubezpečila: Nie, naozaj zomrie. Netreba naladiť aj o týždeň.