TV líder Markíza sa aj počas leta chce správať ako skutočný šéf televízneho trhu a ani počas reklamne slabého obdobia nenasadá iba na reprízovú stratégiu. V nedeľu štartovala už druhá výpravná show, ktorá by mala udržať pozornosť divákov do chvíle, kým sa spustia nové série lukratívnejších programov v tých najdôležitejších mesiacoch roka.
Farma je odvážny experiment, ktorý zároveň čerpá z odskúšaného – konkurenčná Joj iba nedávno úspešne ťažila z vidieckeho prostredia niekoľko mesiacov a diváci na Slovensku majú už skúsenosti aj s kontajnerovými realitymi šoukami (kontajner tentokrát iba nahradila dzedzina).
Farma však má rovnaký problém ako Wipeout. Už beztak nie veľmi revolučný koncept má dynamiku televíznych programov osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Farma navyše neťaží ani z kvázipopularity céčkových celebrít. Na zaujímavosti by mohli pridať iba kontroverzní kandidáti... no Markíza je stále rodinná televízia, ktorá sa k verbálnemu pornu z Farmár hľadá ženu (zatiaľ) nechce znížiť. Výsledok je tak nuda na druhú.
Už základné poňatie Farmy nefunguje. Koncept je pritom na prvý pohľad zaujímavý – prevažne mestskí ľudia, závislí na Facebooku a silikóne, sa posunú v čase sto rokov dozadu a začnú žiť život pred technickými výdobytkami. Skutočné back to basics.
Zdroj: TV Markíza
Pocit cesty v čase však v pondelok večer nebolo počas necelej hodiny cítiť ani sekundu. Majiteľ farmy prišiel na traktore, normálne „nahodení“ kandidáti stavali latrínu a navliekali perím vypchaté paplóny – bežná realita už v neďalekých dedinkách vzdialených pár minút od akéhokoľvek väčšieho mesta na Slovensku. Toaletu bez splachovania zažil snáď každý študent počas víkendu na chate (ak si na jej návštevu pamätá). Highlightom dňa boli dve odviazané kozy... žiaľ, išlo iba o zvieratá.
Určitý potenciál sa skrýva vo veľmi pravdepodobných medziľudských konfliktoch. Prvý „farmár týždňa“ sa svoju nekompetentnosť rozhodol skryť za častovanie urážkami a despotické správanie, pričom majiteľa farmy oslovoval „pane“ – súčasť scenára alebo návyk z domu? Ak ostatní kandidáti odložia svoj zatiaľ stoický postoj, o hádky nebude núdza.
Problém tvorcov Farmy je, že s takýmito reality programami, ktoré už niekoľko rokov valcujú západné trhy, nemajú veľké skúsenosti. Základným predpokladom pre ich úspech je, že televízie dokážu z banalít spraviť konflikty, tiahnuce sa počas celej epizódy – dynamickým strihom, dramatickou hudbou, provokatívnym voice-overom, vsúvaním výpovedí kandidátov, ktorí odpovedajú na sugestívne otázky produkčného štábu...
To, čo vo Farmárovi na Joj fungovalo dobre, no skĺzlo do absolútneho suterénu, vo Farme nefunguje zatiaľ takmer vôbec. Namiesto umelo vykonštruovaných, ale efektných príbehov a irónie má Farma pomalé tempo a pramálo obsahu. Vďaka tradične slabej práci s hudbou, s ktorou sa ani po x rokoch nenaučila pracovať žiadna slovenská televízia, pôsobí program Markízy občas dojmom verejnoprávneho dokumentu – donekonečna opakovaná klišé fujarová hudba želá divákom pekné sny, ktoré budú zrejme záživnejšie ako to na obrazovke.
Farma odštartovala z pohľadu sledovanosti tak dobre, ako sa len dalo, no tak ako Wipeout, ani tento reality program si pozornosť zrejme dlho neudrží. Nasadiť málo dynamickú šou plnú neznámych ľudí sa Markíze nevyplatilo už pred niekoľkými rokmi v prípade Big Brother a je preto ťažko pochopiteľné, prečo televízia išla do tohto rizika ešte raz.
Ak už tento formát, tak väčšiu šancu na úspech by mohla mať cesta džungľových šou, ktoré opakovane a s úspechom vysielal britský ITV či neskôr nemecký TV líder RTL. Celebrity posledného rangu, úlohy plné nechutností a posmešné komentáre moderátorov, vysielané po 22. hodine generovali niekoľko rokov skvelé čísla. RTL potom aj oželela, že to jej rodinnému imidžu veľmi nepomáhalo – kontroverzne získaný rating je zrejme lepší ako programový neúspech. Ale možno má slovenské publikum k prostrediu Farmy naozaj blízko a čakanie na druhú Martinku si skráti práve na Markíze.