Prvé sekundy Wipeout - Súboj národov vyzerali tak neuveriteľne lacno, že človek musí podvedome hľadať na ovládači gombík, ktorým chce prepnúť z miestnej regionálnej televízie. Generický vizuál, zvučka bez vizuálnej alebo zvukovej pointy a moderátori pred statickým nakľúčovaným pozadím, strúhajúci nacvičené frázy. Jane Hospodárovej navyše obliekli elegantné šaty, ktoré navodzovali úplne inú atmosféru, než aká ďalšie minúty vypĺňala obrazovky.

Wipeout: Škodoradostné

Zdroj: Vysielanie TV Markíza

Všetko nasvedčovalo, že lokálny Wipeout sa nezaradí medzi žiarivé príklady skvelých adaptácií formátov u nás. To však ešte neznamená, že to nemôže byť dobre urobený letný produkt. Videli sme a hovoríme: Mohol by byť oveľa lepší.

Konečne sa dozvieme odpoveď na otázku, ktorú hľadá každý: Sme lepší ako Bielorusko?

“Súboj národov” znamená súperenie štyroch tímov - Slovensko - Český tím vs. Bieloruský, Poľský a Ukrajinský. Už od začiatku je to súboj o nič. Jediný národ, s ktorým Slováci cítia prirodzenú hravú súťaživosť, sú Česi. A tí sú s nami v tíme. Vo výsledku je nielenže nezaujímavé, kto vyhrá, ale divák väčšinu času sleduje pády celebrít, ktoré nepozná. Tu sa dramaturgia už musela zrejme vysporiadať s manažérskym rozhodnutím ísť do programu v medzinárodnej zostave.

Ťažkou skúškou pre formát je najmä posunutie od ironického a škodoradostného "pádového porna" k dramatickej téme súboja medzi národmi. Televízie tak stratili možnosť ľahkovážne lákať na celebrity lietajúce medzi penovými kruhmi a padajúce do vody. Presne na tom je pôvodne postavená atraktívnosť formátu, na trpiacich celebritách sa divák smere a moderátori to podporujú trefnými poznámkami. U nás dramatická hudba dopĺňala "bojovú náladu", ktorá ani zďaleka nepôsobila dôveryhodne.

Ešte ťažšou úlohou je udržať pozornosť diváka pri stopáži natiahnutej na násobok originálu. Znamená to viac neznámych celebrít, väčšie naťahovanie vyžutej žuvačky pri účasti našich. Výsledkom je forma síce zodpovedajúca manuálu, ale naplnená ťažko stráviteľným obsahom. Ak by medzi pasáže s našim tímom strihli zábery z akejkoľvek inej verzie, nikto by si to nevšimol.

Wipeout: Škodoradostné

Zdroj: TV Nova

Dobré ráno, želám pekný večer

Libor Bouček je v českých televíziách rutinér, no je tam prime-time tvárou. Jana Hospodárová je síce dlhoročná tvár Markízy, ale jej biľag je “moderátorka ranného vysielania”. Ťažko odhadnúť Boučkov súčasný potenciál v Česku. No čo sa týka slovenskej strany, Hospodárovej nekonfliktný imidž v prime-time akurát neuškodí. Ale určite nepomôže.

Možno padlo rozhodnutie, že Česko potrebuje v kapitole moderátora silnejšie zastúpenie a Slovensko doplní len sekundanta. Ale v tom prípade Markíza ťahá za príliš krátky koniec.

Zostava súťažiacich celebrít zabezpečuje to hlavné: záujem médií a divákov. Účasť v svetovom formáte, dovolenka v Argentíne a vysielanie v prime-time - Markíza zjavne nemala problém nalákať ľudí a mená ako Maroš Kramár a Patrik Švajda (pre diváčky) či Romana Škamlová a Jana Mináriková (pre divákov). Ostatným menám škodí jedine univerzálnosť - pre veľký predstih musela stanica zvoliť mená, ktoré síce nie sú úplne out, ale ani úplne in.

Blabla, už v nedeľu na Markíze! Na webe radšej nie...

Dobrý názov by mohol vytvoriť pozitívny predvoj pred vysielaním. Ideálne je, ak je pre oba trhy jednotný, aby si Nova a Markíza zabezpečili bezproblémový marketing jednej značky a neroztriešťovali sily na weboch. No slovo Wipeout má pre diváka Markízy taký istý cveng, ako “Blabla”. Je chladný a nič nehovorí.

Apropo, web. To, čo Markíza ukázala on-line, zodpovedá anglickému významu slova wipeout. Zdrvujúca porážka. Druhá noha formátu Wipeout stojí na webe a ťahá mladých divákov zábavnými videami s fyzickými pádmi celebrít a podporou sociálnych sietí. Porovnajte si Novu s Markízou. Porovnajte si Facebook stránku Wipeoutu v Česku a na Slovensku (nechýba linka, ona vážne neexistuje). Wipeout nie je dokonca ani v zozname relácií Markízy! Evidentne stále nezvláda marketingovú podporu projektov, ktoré jej importujú z Česka.

Wipeout: Škodoradostné

Zdroj: Markíza.sk

Tragédia je, že Markíza bola pred desiatimi rokmi na webe generácie pred Novou. Všetok tento náskok CME zlikvidovalo v prospech investícií do perspektívnejšej Novy.

Ľúbezně!

Od výroby stredoeurópskej verzie pretieklo v atrakciách Wipeoutu veľa vody. Človek by povedal, že so zostrihmi sa tvorcovia skutočne vyhrajú. Ale aby najprv sprievodný hlas za asistencie tabuľky ohlásil smutné štvrté miesto pre našu výpravu, a následne to veľkolepo “prezradila” aj Hospodárová na obraze?

Uši trhal zlý preklad slovenského komentára z češtiny, oči zas niekoľko zabudnutých "ě" v tabuľkách. Toto je špičkový produkt?

Ľahký letný drink

Tento program určite neutiahne líderskú pozíciu v sezónnom prime-time. Je preto jasné, že Markíza i Nova čakali s nasadením na leto. Formát tohto typu by zapadol skôr na víkendový podvečer, ale tam zrejme nebola ambícia investovať. Prípad Binbir Gece velí, že najprv treba skúsiť prime-time, či motyka nevystrelí. Vystrelila v Česku, kde prvá epizóda priniesla silné nadpriemery. A nebolo by zvláštne, ak by premiéra vystrelila aj u nás - médiá súťaž neopomínali a self-promo Markízy bolo silné. Otázka je, kde skončí ďalšia časť. Nepredpokladáme, že vyššie.

V prípade Wipeout: Súboj národov však o veľa nejde. Je to len malý cukríček v letnej štruktúre Markízy, ktorý môže úspechom pomôcť jej imidžu. V prípade neúspechu jednoducho zmizne z prime-time. Zaplatený už je.