- aktualizované, 22. júna 2023, 15:20
Televízia Markíza v tlačovej správe oznámila, že od 1. júla 2023 vyprší rámcová zmluva so spoločnosťou UPC Broadband Slovakia a od toho dňa hrozí, že UPC stratí právo distribuovať kanály skupiny Markíza. Spoločnosť však označila krok Markízy ako „bezprecedentný nátlak“ a vytkla jej neakceptovanie ich podmienok. Generálny riaditeľ televízie Matthias Settele v reakcii na to tvrdí, že „tvrdenia o údajnom zvýšení našej ceny o 35 percent sú nepravdivé.“
K dohode nedospeli
Skupina Markíza ďalej v tlačovej správe vyjadrila poľutovanie nad tým, že približne 134-tisíc zákazníkov UPC stratí prístup k staniciam Markíza, Doma a Dajto. Aj naďalej však zostáva otvorená rokovaniam o korektnom predĺžení zmluvy, čo by odvrátilo úplné odpojenie staníc Markízy pre zákazníkov UPC.
Generálny riaditeľ skupiny Markíza vysvetlil, že Markíza každoročne rokuje o zmluvách ohľadom distribučných práv s rôznymi slovenskými operátormi. Za obdobie posledných 10 rokov je to však prvýkrát, čo situácia dospela až do veľmi reálnej obavy z odpojenia staníc pre zákazníkov UPC.
„Urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, žiaľ, zatiaľ sme nedospeli k dohode. Vyzývame UPC, aby pokračovali v rokovaniach a nenechali svojich 134-tisíc zákazníkov bez prístupu ku kanálom skupiny Markíza. Vždy sa snažíme o férovú dohodu a operátorom ponúkame transparentné a porovnateľné podmienky. Tieto boli všetkými ostatnými operátormi akceptované. Mrzí nás, že práve UPC zatiaľ nepristúpilo na našu štandardnú ponuku a neuzavrelo s nami zmluvu, ktorá by reflektovala návrhy dvoch ponúk na jeden rok alebo tri roky. Dúfame, že UPC záleží na dostupnosti porovnateľných služieb pre ich zákazníkov.“
Vyššie poplatky, vyššia hodnota?
Markíza zároveň odmietla, že by neprávom či neúmerne navyšovala poplatky za svoje televízne stanice. Cena za ich šírenie je totiž dlhodobo pod európskym trhovým priemerom a podľa Setteleho so všetkými operátormi prebieha komunikácia o ich postupnom zvyšovaní.
„Poplatky za naše kanály vychádzajú z ich hodnoty. Zároveň sme partnerov dlhodobo a priebežne informovali a informujeme o postupnom zvyšovaní cien, až kým nedosiahneme férovú trhovú odplatu, odzrkadľujúcu prínos našich staníc pre ponuku operátorov. Zároveň im poskytujeme možnosť uzatvárať s nami dlhodobé kontrakty a pripraviť pre ich zákazníkov balíčky a služby, ktoré je možné ponúkať na dlhšie obdobie,“ uzatvoril šéf televízie.
Reakcia operátora UPC
Odpoveď spoločnosti UPC zverejňujeme v plnom znení:
„Spoločnosť UPC pokračuje v rokovaniach s vysielateľom TV Markíza o novej zmluve. Zo strany Markizy ide o bezprecedentný nátlak (nielen mediálny) nasledujúci len 2 dni po zaslaní zmluvy na podpis, v ktorej neakceptovala žiadne z našich pripomienok. Prijatie požiadavky Markízy o 35-percentné medziročné zvýšenie platieb za jej stanice by znamenalo výrazne zvýšenie cien pre zákazníkov, čomu sa snažíme zabrániť. K tomu tlak na vyradenie českých staníc a požiadavka zakázať divákom preskakovanie reklám v archíve, potvrdzujú záujem Markízy zvyšovať svoje zisky na úkor zákazníkov a ísť proti záujmom slovenských divákov.
Veríme, že sa takýmto správaním “rodinnej televízie” budú zaoberať príslušné orgány, najmä Protimonopolný úrad.“
Settele: Markíza dostáva za šírenie menej ako euro
Settele na reakciu UPC odpovedal, že Markíza ponúka férové podmienky všetkým operátorom na trhu, pričom UPC ako jediná spoločnosť neprijala ich štandardnú ponuku. „Nemôžeme ponúknuť UPC výhodnejšie podmienky, a postupovať voči UPC zásadne odlišne, keďže všetci operátori poskytujú služby na rovnakom trhu. Pre UPC by to tato skutočnosť nemala byť prekvapením,“ tvrdí šéf komerčnej televízie.
Skupina Markíza podľa jej šéfa dosiahla v roku 2021 priemerný trhový podiel 22,5 percenta (celodenná sledovanosť, cieľová skupina 4+), pričom je kompenzovaná výrazne pod priemerom Európskej únie a nižšie ako v Rumunsku, Bulharsku či Slovinsku, kde podniká mediálna skupina CME. Ako ďalej píše Settele, UPC si účtuje za televízny balíček od 8,90 eur až po 40 eur. Markíza však dostáva za šírenie len sumu menšiu než jedno euro aj napriek tomu, že jej kanály prinášajú UPC približne štvrtinu zákazníkov.
„S UPC sme mali osobné rokovania 21.4. a 3.5. tohto roku (predtým aj neformálny obed 31.3.), čiže rokovania začali už dávno. UPC neodpovedalo na žiadnu našu ponuku. Ich tvrdenia o údajnom zvýšení našej ceny o 35 percent sú nepravdivé,“ kritizuje Settele a tvrdí, že UPC zavádza s informáciou, že nemalo možnosť reagovať na poslednú ponuku. „Pravdou je, že UPC neodpovedalo na dve rôzne ponuky zaslané 13. júna a 19. júna. Ak majú s nami záujem komunikovať, uvítame to a vyzývame ich, aby tak urobili čím skôr,“ vyzýva šéf komerčnej televízie.
Za nepravdivé označil aj tvrdenia, že sa Markíza snaží obmedziť prístup ku kanálu ČT na Slovensku. „Vnímame to ako zúfalý pokus odkloniť pozornosť od podstaty,“ reaguje Settele a na záver dodáva, že Markíza je stále otvorená k dosiahnutiu férovej dohody s UPC.
UPC: Aj my vieme ponúknuť balíčky bez Markízy
Operátor UPC zaslal na tvrdenia Setteleho už len stručnú reakciu, v ktorej najskôr uvítal snahu Markízy o uzavretie zmluvy s ich spoločnosťou, vzápätí kritizoval podmienky a nevylúčil ponuku televíznych balíčkov bez kanálov Markízy.
„Deklarované ‚transparentné a férové podmienky‘ vnímame tak, že rovnako ako iní operátori, aj my budeme môcť ponúknuť naším zákazníkom TV balíčky s alebo bez staníc televízie Markíza. Diváci si tak budú môcť vybrať a platiť iba za tie programy, ktoré chcú naozaj sledovať. Na takúto zmluvu sa tešíme,“ vyhlásila spoločnosť.
Ďalšie správy z Mediálne.sk
