Nová sezóna vraj bude o seriáloch. Začínajú s ním však len Markíza a STV. Je to naozaj tak veľká zmena? Aké boli dôvody televízií? Nasledujú osvedčené trendy, alebo sa jednoducho správajú tak, ako to chce divák?


Programová štruktúra televízií má dve zložky: pevnú, pod ktorou rozumieme formáty, ktoré sa v štruktúre opakujú a majú svoje pevné miesto. Pevná štruktúra zahŕňajúca seriály, vlastnú tvorbu a pod. generuje vždy stabilnú sledovanosť. Ďalšia, premenlivá zložka programu - tj. filmy, eventy atď. generujú rozlične vysoké čísla, pretože zakaždým ide o iné tituly. Čím viac je premenlivá zložka v programe zastúpená, tým viac kolíše sledovanosť konkrétnej televízie. To je problém televízií u nás. V očiach mediálnych agentúr, resp. zadávateľov ide o znak nestability. Televízie to pochopili a snažia sa navyšovať podiel stabilnej zložky, ktorej bolo najmenej v prime-time.


Stabilitu by mali priniesť pravidelné reality show v prime-time a najmä, seriály. Odvahu a prostriedky však našla len TV Markíza. Seriál štartuje aj STV, otázne však je, do akej miery ju k produkcii viedli opísané profesionálne dôvody. V jej prípade môže ísť o nutnú odpoveď na verejnú objednávku a silnejúce tlaky názorových skupín za dramatickú tvorbu. Na potrebu stabilizovať podiel na trhu však poukazuje aj posledný krok STV súvisiaci so seriálom: rozdelenie každej epizódy na dve a ich následné vysielanie vo dvoch dňoch v týždni.


Seriály však nie sú len jeden z najefektívnejších prvkov stabilizácie, ale silný stimulant lokálneho trhu, pretože vytvárajú lokálne príbehy. Silu tohto javu ukázala SuperStar alebo ďalšie reality show. Z príbehov jednotlivých finalistov, či už v partnerstve s televíziami alebo bez, ťažili ostatné médiá, najmä printy.


V celom procese však má významné miesto aj divák. Ako sme už písali v záverečnej analýze sezóny 2004/2005, ten stráca záujem o cudzie a neosobne vyznievajúce zahraničné filmy. Chce príbehy a postavy, s ktorými sa môže stotožniť, ktoré sa budú pohybovať v jemu podobnom prostredí a budú riešiť problémy, ako pozná on sám. Zároveň chce lokálne hviezdy. Toto v rôznych nastaveniach dokážu najmä seriály a reality show, čiastočne aj pôvodné televízne filmy, ktoré môžeme taktiež postupom času očakávať.


Samotné nasadenie seriálov a uvedomenie si nutnosti potreby stability je významným krokom, zásadne totiž určuje vývoj trhu v budúcnosti. V súčasnosti už môžeme povedať, že so seriálovým titulom skôr či neskôr príde TV JOJ, a jednotlivé televízie, pokiaľ budú vnútorne zdravé, budú produkovať minimálne jeden nový titul každú novú sezónu. Samotná Markíza, ktorá je v diskusiách o seriálovom titule najotvorenejšia priznáva, že v prípade úspechu titulu nasadzovaného v septembri môže od nového roku jeho periodicitu v týždni zvýšiť. Svorne s televíziou aj spoločnosť MAYA hovorí, že v blízkej budúcnosti ráta s kratšími seriálovými titulmi, ako napr. česká Pojišťovna štěstí.


Zatiaľ jedinou prekážkou v nastávajúcom procese je minulosť. Slovenský divák nemá k slovenskej pôvodnej dramatickej tvorbe dôveru, tituly nasadzované v minulosti totiž status slovenského seriálu úplne sprofanovali. Úlohou televízií je teda nedôveru preklenúť. Nezdá sa však, že to bude príliš veľký problém, PR televízií pracujú na plné obrátky a donútia divákov pozrieť si minimálne úvodné epizódy. Tie musia presvedčiť. O tom, že seriál Medzi nami (Markíza) bude pre diváka naozaj atraktívnym produktom nepochybuje ani konkurencia. Titul Slovenskej televízie, seriál Rodinné tajomstvá sa už na prebehnutých skúšobných projekciách vizuálne rovnal aktuálnej televíznej produkcii vo svete. Jeho zápletky sa snažia byť absolútne súčasné a reálne, bez umelosti jazyka a vykonštruovanosti situácií, ktoré slovenskému seriálu ublížilo. Každopádne, pôvodný seriál je ďalším prvkom štandardizácie slovenského televízneho trhu, pretože práve seriál ako taký je priamym produktom televízie a jej mechanizmov.