Uplynulá sezóna, najzásadnejšie obdobie na slovenskom televíznom trhu posledných rokov, sa na slovenských obrazovkách definitívne skončila. Priniesla očakávané posuny a začiatok procesu štandardizácie trhu, aspoň navonok: programming sa musel prispôsobiť preferenciám divákov, ktorí doslova menia tlačidlami na ovládačoch programové štruktúry. Ako sa to prejavilo v stavbe štruktúr troch najväčších televízií?


Finančná tieseň STV sa výrazne odráža na ponuke Jednotky


Jednotka začínala prechádzajúcu sezónu veľkolepo, s blockbustermi, novou vlastnou tvorbou (Bumerang, Domáca horúčka, Pohotovosť), neskôr nasadila SuperStar. November a december môžeme považovať za programový vrchol vo vysielaní prvého okruhu STV v jeho histórii vôbec z hľadiska diváckej atraktívnosti. Od začiatku roka ponuka upadala. Pokiaľ v iniciálnej štruktúre bola nasadená na 20:00 vlastná tvorba 5 krát do týždňa, v konečnej fáze to už bolo len 3 krát. Je to úplne opačný trend ako sledovali komerčné televízie, ktoré vlastnú tvorbu vysielajú po väčšinou s úspechom. V prípade Jednotky môžeme ku koncu štruktúry spomenúť len tri úspešné formáty: SuperStar, SOS a Pošta pre Teba.


Tvorbu, ktorú televízia pripravovala sama, stroskotala. Reláciu pohotovosť zabil nekoncepčný scheduling, Domácu horúčku veľký rozpočet a dramaturgická nesúrodosť, Bumerangu sa nepodarilo udržať počiatočný úspech. Slovenská televízia teda ako jediná hľadala útočisko v prostriedkoch, ktoré sú pre ňu najlacnejšie: TV filmy a lacnejšie akvizície. Jednotka ako jediná veľmi dramaticky znižovala podiel vlastnej tvorby v prime-time, zatiaľ čo v iniciálnej fáze začínala na úrovni cca 6 hodín, skončila na cca 4 hodinách. Pre porovnanie Markíza skončila na úrovni 10 hodín a TV JOJ približne 9, pričom obe podiel vlastnej tvorby kontinuálne zvyšovali.


Na grafe nižšie vidíme, že podiel filmu na prime-timových štruktúrach sa plynule jednoznačne znižoval. Ak bol v iniciálnej štruktúre pomer filmov medzi televíziami vyrovnaný, ku koncu celku výrazne dominovala Jednotka.


Graf


Na grafe, ktorý zobrazuje vývoj zastúpenia jednotlivých programových druhov v prime-timovej štruktúre Jednotky, vidíme zlom v strede. Je to spôsobené vyskladaním štruktúry počas SuperStar, ktorá navýšila podiel vlastnej tvorby a znížila podiel filmu.


Graf


Markíza je televíziou filmov a vlastnej tvorby


Markíza sa v sezóne 2004/2005 správala ako správny market leader trhovo a ponúkla divákovi presne to, čo očakával. Počas jedného roka zrušila približne 20 vyrábaných titulov vlastnej tvorby, ktoré boli podľa vedenia zamerané príliš minoritne: za obeť padla aj tvorba pre deti. Off-timové formáty miznú aj preto, že prostriedky televízia sústredí na nákladnejšie prime-timové formáty.


Trend je jednoznačný: peoplemetre tak, ako v zahraničí aj na Slovensku, vytláčajú z obrazoviek filmy. Diváci sa totiž výrazne zameriavajú na televízne formáty na pokračovanie. Koniec koncov, filmy ako také nie sú pôvodne televíznym formátom a zdá sa, že história sa opakuje. Prišli na to aj televízie na vyspelých trhoch, kde vysielajú plnoformátové stanice filmy v prime-time podľa svojho zamerania len zriedka. Záujem o filmové tituly sa sústreďuje na špecializované stanice a na home video trh.


Na grafe nižšie vidíme, že podiel vlastnej tvorby sa vo všeobecnosti v prime-time štruktúrach najväčších televízií kontinuálne počas uplynulej sezóny zvyšoval. Televíziou s najväčším podielom vlastnej tvorby zostala na konci sezóny Markíza. V prvej fáze ňou bola Jednotka STV, v tretej fáze na miesto tesne ašpirovala TV JOJ z dôvodu nasadenia množstva vlastnej tvorby v jarnom období.


Graf


Markíza výrazne znížila podiel filmov a mierne zvýšila podiel seriálov. Napriek tomu zostáva silne filmovou televíziou (aj vzhľadom na kvalitu akvizícií), s výrazným zastúpením vlastnej tvorby. Aj keď je podiel seriálov navýšený, v porovnaní s TV JOJ je takmer o polovicu nižší. Markíza je zároveň televíziou, ktorá v prime-time venuje seriálom najmenej svojho vysielacieho času.


Graf


TV JOJ je seriálová televízia


Televízia JOJ odštartovala v septembri 2004 sezónu veľmi dobre, pri spustení peoplemetrov sa dostala na pomyselný vrchol sledovanosti. Presne tak dobre, ako sa zapísala prvý polrok však zlyhala druhý polrok, kameňom úrazu bol predovšetkým neprofesionálny prístup k programmingu a nepremyslený výber titulov vlastnej tvory, do ktorých výroby sa televízia pustila na jar. Po niekoľkých mesiacoch neprežil ani jeden z prime-timových titulov. Aj keď televízia ešte oficiálne neoznámila zastavenie výroby poslednej zostávajúcej relácie Spolužiaci, jej výsledky hovoria o tom, že by bolo logické k tomuto kroku pristúpiť.


Graf


Práve v štruktúre TV JOJ sa odohral najdramatickejší pád sezóny: televízia zásadne znížila podiel filmov v štruktúre, krivka ktorá ilustruje vývoj situácie v troch fázach hovorí za všetko. Zároveň však aj TV JOJ potvrdzuje záujem diváka o formáty na pokračovanie, filmy na obrazovke striedali seriály a vlastná tvorba, pričom v rámci prime-timu je JOJ televízia s najväčším podielom seriálov, pričom toto prvenstvo si uchováva aj pri porovnaní s ostatnými vysielateľmi.


Na grafe nižšie vidíme, že podiel vysielania seriálov postupne stúpol, zvyšovali najmä JOJ a Jednotka. Treba podotknúť, že silná postavenie JOJ v rámci seriálov je spôsobené aj faktom, že televízia často vysielala seriály s viac ako hodinovou dĺžkou.


Graf


Plnoformátová televízia nie je videopožičovňa


Trend je jednoduchý, televízie zrýchlene kopírujú vývoj európskom i svetovom na trhu. Často však nie na základe analýzy procesov, ktoré prebehli v minulosti na vyspelých trhoch. Na princípy prichádzajú samé, núti ich k tomu divák. Ten si žiada lokálne a jemu blízke príbehy, pričom ideálna forma výhodná pre televízie a akceptovaná u diváka je práve seriál. Koniec koncov, samotný seriál, resp. čiastočne aj TV film je formát pre televíziu „šitý“, vysielanie kinofilmov je len jeden z mnoho spôsobov ako zaujať diváka akvizičnými prostriedkami.


Môžeme teda predpokladať, že filmov bude od septembra v prime-time menej. Nejde však o žiadne definitívne vyrieknutie ortieľu nad prítomnosťou netelevízneho filmu ako takého na obrazovkách – filmové knižnice televízie sú veľmi široké a tento typ programu sa bude ešte nejaký čas na televíziách, ktoré sú vnútorne zdravé, objavovať často. Postupom času je však možné predpokladať, v prime-time plnoformátových televízií bude netelevízne produkovaný film ako taký zastúpený približne v takom množstve, ktoré je možné zrátať na prstoch jednej ruky.



Na jednotlivých stránkach si môžete prezrieť konkrétne prime-timové štruktúry v tom-ktorom dni.


PONDELOK UTOROK STREDA ŠTVRTOK PIATOK SOBOTA NEDEĽA



Metodika prípravy grafov: štruktúra bola v jednotlivých fázach zreprodukovaná na základe údajov z októbra, februára a júla, pričom vždy sa brali do úvahy všetky štyri týždenné obdobia v mesiaci. Vzhľadom na to, že štruktúry na Slovensku stále nie sú pevne ukotvené a aj vzhľadom na rozličnú dĺžku niektorých programových slotov sme zvolili za jednotku 15 minútový časový úsek. Jedna jednotka v grafoch teda reprezentuje 15 minút vysielacieho času. Na základe tejto jednotky boli vykonané aj prepočty na minúty v texte (počet bodov X 15 / 60), ide teda o približné ale relatívne presné hodnoty reflektujúce vtedajšiu aktuálnu situáciu.