Najbližšie týždne budú pre TV Markíza veľmi dôležité: začiatkom augusta sa totiž začína nakrúcať slovenská lokalizácia britského formátu Between Friends (Medzi nami) v produkcii spoločnosti MAYA. O mesiac neskôr príde okamih dôležitý aj pre divákov, televízia im s približne 50 ročným oneskorením prinesie formát daily-soap.
Daily-soap formát je u nás na obrazovkách novinkou, inak by to možno bolo keby TV Nova, ktorej programové typy kopírujú doteraz takmer všetky domáce televízie, zaradila takýto formát dávnejšie. V zásade ide o významný krok v štandardizácii trhu, vlastná dramatická tvorba je totiž jeden z hlavných elementov ponuky nielen komerčných televízií vo vyspelých ekonomikách po celom svete. Je možné s veľkou dávkou istoty predpokladať, že Medzi nami nebude posledný seriál ktoré televízie pripravia. S prihliadnutím na veľkosť tunajšieho mediálneho priestoru sa môže objaviť na každej z televízií minimálne 1 nový seriál ako ťahák každej novej sezóny.
Medzi nami štartovalo ako formát na maďarskej RTL Klub v roku 1998, väčšinový majiteľ stanice, spoločnosť RTL Group, totiž hľadala pri štarte v tomto teritóriu daily-soap formát ktorý osloví tamojšie publikum. Prostredníctvom svojej spoločnosti FremantleMedia založila v Maďarsku pobočku svojej poprednej content company Grundy UFA, ktorá v krajine titul Barátok Közt produkuje už 8 sezónu. Vo víziách je optimistická aj Markíza: “Seriál sa bude vysielať 5, 10, možno 20 rokov...“, predpokladá Roman Lipták z Centra umeleckej tvorby TV Markíza. Kombinácia MAYA, Fremantle a Markíza je z hľadiska diváckeho záujmu takmer zaručene úspešná. “Pri spolupráci s licensorom si potvrdzujeme know-how, ktoré sme si vytvorili pri produkcii v Česku...,“ tvrdí riaditeľ spoločnosti MAYA, Vojtech Hron.
Pre prvú sezónu je pripravených 150 dielov, pričom ich Markíza nasadí tri krát do týždňa na prime-time. Pre daily-soap, čo je vyslovene denný formát je to netradičné riešenie, pre slovenský trh však zatiaľ dostačujúce a výhodné. Markíza nevylučuje, že sa periodicita seriálu ešte v sezóne 2005/2006 zhustí: “My nevylučujeme, že ak bude seriál úspešný, že ho napríklad v januári nasadíme denne...,“ povedala pre Mediálne.sk vedúca PR Markízy Ivana Semjanová.
Seriál sa objaví prvýkrát na obrazovkách v sobotu 17. septembra, kedy Markíza odvysiela pilotnú epizódu. Prvý diel sa objaví o dva dni neskôr, v pondelok 19. o 20:00, ďalej pravidelne v stredu a v piatok.
Seriál bude sledovať osudy siedmich ľudí – sirôt, ktorých už od detstva spája silné puto priateľstva. Divák sa s nimi zoznámi už v čase, keď majú vybudované svoje kariéry, založené rodiny a pod., čo utvára priestor pre mnohé zápletky bežného života, ktoré budú ťažiskom seriálu.
Netypický, ale opäť pre slovenský trh pochopiteľný jav je, že v daily-soap sú obsadení najpopulárnejší slovenskí herci, ako napríklad Zdena Studenková alebo Maroš Kramár. Podobné formáty vo svete totiž hviezdy skôr vyrábajú, ako si ich kupujú. S daily-soap príde na trh množstvo jeho špecifík, ako napr. guest stars, kopírovanie aktuálneho skutočného diania či ročného obdobia, alebo preferencií divákov.
V rámci vnútorných procesov je dôležitý spôsob práce scenáristov. Na tlačovej konferencii sa predstavilo 7 mladých ľudí, ktorí tvoria časť scenáristického tímu zastrešenú pod funkciou storyliner, čiže tvorcovia dejových zápletiek. Ďalšou časťou scenáristického tímu sú dialogisti. Tím desiatich autorov pracuje na scenári už od mája tohto roku.
Keďže v základnej zostave sa v seriáli objaví viac ako 200 hercov, bol veľmi dôležitý ich výber. Ten sa realizoval prostredníctvom regionálnych kastingov, najmä v menších divadlách. Pre producentov je dôležité mať k dispozícii stále dopĺňanú a obsiahlu databanku hercov, pretože bude potrebné obsadzovať stále nové herecké roly. Konkurz teda stále neskončil a prebiehať bude v podstate nepretržite. Vytvárať databázu hercov je základnou úlohou aj formátu 10 pre Hollywood, víťaz kastingu sa objaví len v epizódnej úlohe.
Podľa už medializovaných informácií MAYA vytvorila pre seriál špeciálne ateliéry v bratislavskej Rači, v objekte bývalého skladu na zemiaky. Nielen výhodná pozícia, ale aj možnosť využívať rôznorodé scenérie tejto časti Bratislavy ocenili aj britskí supervízori. V areáli sídli aj televízia Nautik. Taktiež v bratislavskom Starom meste bol vybraný centrálny dom, ktorý bude slúžiť ako fiktívne obydlie hlavných postáv. Ateliéry spĺňajú prísne kritériá spoločnosti Fremantle, najmä v súvislosti s ozvučením a jeho kvalitou. V ateliéroch vládne teraz pracovná atmosféra, v najväčšom štúdiu je už hotový základ scény, ktorú tvorí niekoľko navzájom poprepájaných výjavov z bytov, kaviarne, izieb, či kaderníckeho salónu. Menšie štúdio je zatiaľ prázdne, v ďalšom väčšom priestore sa pripravuje materiál na stavbu kulís. Objekt spoločnosti MAYA, v ktorom bude denne pracovať asi 60 ľudí, nájde aj ďalšie využitie, keďže určite nejde o posledný seriál produkovaný touto spoločnosťou. V prípade potreby je skladov v okolí podľa producentov ešte dosť.
Priestory ateliérov spoločnosti MAYA v Rači