Nová riaditeľka STVR Martina Flašíková v exkluzívnom rozhovore pre Mediálne.sk sa nekompromisne vyjadrila aj smerom k flexibilite verejnoprávnej inštitúcie pri produkcii seriálov. Telerozhlas sa dlhodobo trápi s pomalým tempom nakrúcania pôvodnej seriálovej tvorby. Kým komerčné televízie stíhajú za sezónu nakrútiť niekoľko titulov, v prípade Markízy dokonca aj denný seriál, v prime-time dlhodobý seriál a ešte k tomu aj prémiovú minisériu. STVR uvádza raz ročne, respektíve raz za dva roky, osemdielny hraný seriál. Prečo je tak?
Jedným z hlavných dôvodov je financovanie. Ako verejnoprávna inštitúcia STVR hospodári s prostriedkami od koncesionárov a zo štátneho rozpočtu, pričom tieto zdroje musí deliť medzi široké spektrum programových služieb. Okrem televíznej a rozhlasovej dramatiky musí zabezpečovať aj spravodajstvo, dokumentárnu tvorbu, kultúrne a menšinové programy, športové prenosy či archívnu digitalizáciu. V takto roztrieštenom rozpočte zostáva na hrané seriály relatívne malý priestor. Produkcia kvalitného dramatického seriálu je pritom nákladná – vyžaduje dlhý vývoj, profesionálny tím, techniku, hercov, celý produkčný a postprodukčný aparát. V komerčných televíziách je tento proces často rýchlejší vďaka príjmom z reklamy, čo verejnoprávnej STVR chýba.
„Ak sa chceme vrátiť k pôvodnej tvorbe, musíme si položiť úplne základnú otázku: ako je možné, že komerčné televízie zvládajú vyrábať seriály a filmy vo veľkom, a STVR má problém vôbec niečo spustiť do výroby?“ pýta sa Flašíková.
Nízka kontinuita tvorby
K tomu sa pridáva aj nízka kontinuita tvorivého vývoja. Vývoj dramatického seriálu je proces, ktorý si vyžaduje stabilitu – od prvotného námetu cez scenáristickú prácu až po produkciu a vysielanie môže uplynúť niekoľko rokov. STVR však čelí častým zmenám vo vedení, najmä na úrovni generálneho riaditeľa, programovej rady či hlavnej dramaturgie. Každá výmena prináša nové priority, pričom rozbehnuté projekty môžu byť odložené, prehodnotené alebo zrušené. Tým dochádza k prerušovaniu alebo úplnému zastaveniu vývoja hraných seriálov.
„Práve pôvodná slovenská tvorba – najmä seriály a televízne filmy – je tou cestou, ako si získať divákov späť. A nielen to, je to zároveň naša povinnosť ako verejnoprávneho média. Nemôžeme byť len sprostredkovatelia obsahu, ktorý vznikol niekde inde – musíme byť jeho tvorcami,“ dodáva Flašíková.
Dlhodobá strategická vízia
Ak má STVR v budúcnosti pravidelne produkovať kvalitné hrané seriály, bude to vyžadovať stabilizáciu dramaturgického vedenia, viacročné a cieľovo viazané financovanie, podporu mladých autorov a tvorcov, a najmä dlhodobú strategickú víziu dramatickej tvorby ako súčasti verejnoprávnej služby. Bez týchto krokov zostane hraná seriálová tvorba na Slovensku aj naďalej doménou komerčných staníc alebo zahraničných platforiem.
„Chcem sa sústrediť na formáty, ktoré majú dlhodobejšiu hodnotu. Teda nie len „rýchlu spotrebu“, ale niečo, čo má zmysel aj o pár rokov. Kvalitné príbehy, silné postavy, žánrová pestrosť. Potrebujeme archív, ku ktorému sa bude dať vracať. A ten môžeme vytvoriť len tak, že začneme poctivo pracovať na vlastnej tvorbe – systematicky, dôsledne a s jasným cieľom,“ uzatvára Flašíková.