Denné seriály ako televízny produkt sú skvelým prostriedkom programmingu, vytvárajú a podporujú lokálne hviezdy, dokážu „žiť“ s divákom nielen tým, že kopírujú ročný kolobeh so všetkými jeho charakteristickými prejavmi, ale vedia sa jeho preferenciám prispôsobovať a priamo reagovať úpravami v seriáli. Na Slovensku sa nedávno denný seriál objavil: je ním formát Between Friends, alebo Medzi nami. Zamaskovaný na hodinový prime-time a s klesajúcou sledovanosťou.


Markíza vie, že postup k seriálom je akousi prirodzenou nutnosťou, seriály ako také patria medzi základné stavebné prvky televízneho programu a sú primárnou zložkou dramatického vysielania v televízii. Veľkým argumentom pre, pred rokom ešte s neotrasiteľnou istotou najsilnejšiu televíziu, bol určite aj úspech seriálov v zahraničí.


Je absolútne prirodzené, že televízia siahla po licencii. Manažment televízie sa zodpovedá majiteľovi a tomu nejde o podporu dramatickej tvorby, ale o biznis. Preto musia byť investície čo najmenej rizikové, v tunajšom produkčnom zázemí to platí dvojnásobne. Herci nevedia hrať, osvetľovači svietiť, režiséri režírovať: chýba im skúsenosť. To je prvý kameň, o ktorý sa potkol seriál Medzi nami: a bolo to na ňom vidieť. Už v preview sme upozorňovali na tieto nedostatky a určite sa ako celok podpísal aj na počiatočnom neúspechu. „Nikdy sme nehovorili, že všetko vieme a všetko máme vyriešené. Určite, že sme počítali s problémami pri tvorbe príbehu, logistike výroby, režijnej koncepcii, hereckom stvárnení postáv, nakoniec, na tieto všetky riziká nás upozorňoval aj držiteľ licencie. Ide však o prevádzkové problémy, ktoré sú riešiteľné a dovolím si povedať, že sa nám ich darí prekonávať veľmi efektívne,“ tvrdí riaditeľ Centra umeleckej tvorby Markízy Roman Lipták. Riaditeľ content company Maya Vojtech Hron dopĺňa: „Som optimista a pomenované chyby postupne odstraňujeme. Outgoing seriály majú všade na svete nábehovú krivku približne tri mesiace, bude to stačiť aj nám.“


Ambícia priniesť denný seriál je sympatická a z dlhodobého hľadiska pre televíziu Markíza ako lídra pochopiteľná, avšak na trhu veľkom ako jedno veľkomesto je to veľká investícia. Je preto pochopiteľné, že Markíza seriál nasadila priamo do prime-time. Na druhej strane je to chyba, Medzi nami je priamo formátovaný pre tzv. access-prime, čiže obdobie pred prime-time, ktoré sa vyznačuje nabaľovaním divákov vrcholiacim v prime-time. Markíza si však nemohla dovoliť zmeškať ďalší vlak, keďže v tom s reality show sa stala len nasledovníčkou. Existuje aj alternatíva krátkodobého seriálu, investícia doňho je však jednorazová a vyššia, pričom pri produkcii daily-soap sa pomer efekt-cena postupne zvykne stabilizovať na veľmi zaujímavej úrovni.


Pre Markízu osudový Big Brother sa podpísal aj na neúspechu Medzi nami, z dosiaľ odvysielaných 20 dielov seriálu mal najlepšie výsledky pilot seriálu (rating 14,8 %). Medzi nami sa totiž ako projekt chystal rok a Big Brother necelé tri mesiace, zatiaľ čo scheduling Medzi nami mala Markíza premyslený, s príchodom Big Brothera museli ostatné investície ustúpiť do úzadia. Nároky Big Brother na čas boli a sú totiž veľmi vysoké. A tak nový seriál plával v čase, už pozícia 20:35, vytvorená rozbitím prime-time vytvára dojem, že Markíza žije sama bez ohľadov protiprogramovania voči konkurencii. Začiatkom októbra sa seriál presunul na 21:00, pričom aj v tomto čase občas plával kvôli predĺženému vysielaniu Big Brother. „K otázkam nasadenia seriálu sa z pozície suppliera nemáme prečo vyjadrovať...,“ odpovedá stroho spoločnosť MAYA. „Vieme, že tento čas nebol pre seriál ideálny...,“ tvrdí Markíza. Nepriamo tým priznáva, že seriál, ako projekt dlhodobejšieho charakteru, skrátka padol za obeť záchrane reality show Big Brother. Zároveň však potvrdzuje, že posledný presun na 17:55 počas víkendov je len dočasné riešenie. Mediálne.sk vás pred časom ako prvé médium informovalo o tom, že počas vianočných sviatkov si Markíza vyskúša Medzi nami v jeho prirodzenej polohe: denne o 19:30. „Ustálenie schedulingu seriálu prinesie vysielacia štruktúra od januára 2006,“ tvrdí Roman Lipták. Markíza by teoreticky mohla zachovať denné vysielanie v tomto čase 4 krát týždenne, pričom by nemusela navyšovať objem produkcie. Seriál by totiž pre svoj typický sitcomový slot musela krátiť zo 45 minútovej stopáže na približne 24 minút, čo je čas tomuto formátu vlastný.


V tomto momente môžeme povedať, že štart seriálu Markízy nebol oslnivý, dôvody sú známe a celý projekt je stále ešte len na začiatku. Maya tento rok zaznamenala už druhý podobný nelákavý štart, v Česku sa nedarilo jej Bazénu, voči ktorému Prima už stratila dôveru. Má úspešný content producer neúspešný rok? „Bazén ako komediálny seriál pre mladých bol postupne potrebami stanice posúvaný do polohy rodinného seriálu. A ukazuje sa, že sa to nedá. Pri zmene požiadaviek stanice sme mali ponúknuť iný projekt, nie pristúpiť na pohybovanie s významami. Už viem, že takáto ústretovosť nakoniec poškodí zadávateľa a viac takúto chybu neurobíme.“


Markíza sa tvári pokojne a zdá sa, že zrazu vie pomenovať a riešiť všetky problémy so seriálom: „S licensorom intenzívne komunikujeme a úroveň našich vzťahov je nadštandardne dobrá. Sme vzájomne veľmi otvorení a máme jasnú víziu, čo so seriálom robiť,“ ukončuje Roman Lipták.


Bol by zázrak, aby sa sprofanovaný „slovenský seriál“ ako taký presadil hneď na prvý pokus. Rodinné tajomstvá prepadli, Medzi nami sa ešte hľadá. Pre televízie to však našťastie nie je domotivujúce: Markíza deklarovala dávnejšie zámer priniesť i krátkodobý nákladnejší seriál, budúcu sezónu sa navyše objavia nové seriály Slovenskej televízie i televízie JOJ: „Neúspech seriálov slovenských televízií nás vôbec neodradil. O tejto téme však ešte nechceme hovoriť...,“ hovorí na margo zámeru priniesť vlastný seriálový formát František Borovský z TV JOJ.