Udalosť týždňa
Od apríla je televízny program oveľa lepší. Žiadne vulgárne relácie, obscénne vyjadrovanie sa či krviprelievanie počas dňa od pondelka vo vysielaní slovenských televízií nehrozí.
Ak ste si žiadnu zmenu nevšimli, chyba nie je vo vašom prijímači. O prvého dňa tohto mesiaca síce platí upravená vyhláška jednotného systému označovania programov (tzv. JSO), ktorá vykázala programy nevhodné pre deti do 15 rokov až za 20. hodinu (dosiaľ sa mohli vysielať aj počas dňa), televízie však svojimi programovými štruktúrami kvôli tomu v podstate ani nepohli.
Programy ako Dva a pol chlapa, Odložený prípad, Panelák či Súdna sieň iba zmenili nálepku a po novom sú nevhodné už iba pre deti pod dvanásť rokov.
Zdroj: TV Markíza
To, čo sa mierne zmenilo, sú kritériá pre posudzovanie toho, aký program je vhodný až od 12, 15 či 18 rokov. Do večerného programu po novom napríklad patria relácie obsahujúce „slovnú agresivitu alebo expresívne vyjadrovanie“ či vulgarizmy. Jednoduché prekategorizovanie programov zo dňa na deň stavia celý systém do mierne absurdného svetla.
Aký vplyv bude mať reálne vyhláška, ukáže až najbližšia rozhodovacia činnosť Rady pre vysielanie a retransmisiu. Zo súčasných programov by najväčšie problémy (= pokuty) mohla zrejme priniesť Súdna sieň na TV Joj.
Pravda, iniciatíva rezortu kultúry bola namierená predovšetkým voči reprízam Farmy, Hotela Paradise či šou Farmár hľadá ženu, ktoré televízie vysielali aj počas dňa. Nasadenie repríz tohto typu šou v budúcnosti (a že budú, na to sa spoľahnite) odhalí, či a ako ukradnuté majú televízie celé JSO.
V skratke
- Fun rádio zmenilo program a nasadilo novú kampaň, ktorá nasvedčuje o novej orientácii stanice. „Funko“ už nie je „viac fun“, ale hrá „funtastickú hudbu“. Moderátori sú v kampani nahodení do „gala“, vo vysielaní počuť viac staršej hudby (či hudby pre starších), moderovanie počas dňa mimo hlavných šou sa už ani len nesnaží byť zábavné... Fun rádio, ktorého počúvanosť po maximách v roku 2009 (takmer 16 percent, počúval/a včera, MML-TGI) neskôr klesla na hodnoty pod trinástkou, zrejme zatúžilo po poslucháčoch Expres, Jemných melódií či Vivy. Tých mladších si totiž uchmatla Europa 2. V histórii stanice, ktorá si dlho udržiavala imidž mladého zábavného rádia, to je vcelku významný imidžový medzník.
- V pondelok odštartovala veľká seriálová bitka – Markíza presunula svoju úspešnú tohtoročnú novinku Búrlivé víno z 18. hodiny do hlavného večerného programu proti Paneláku na TV Joj. Súboj dvoch seriálov síce má víťaza – Búrlivé víno, ktoré je sledovanejšie ako Panelák, no seriál Jojky tiež rozhodne nie je porazený. Zachoval si podobné čísla, aké mával aj v predchádzajúcom konkurenčnom nastavení. Z výsledku sa dá usudzovať, že cieľové skupiny oboch seriálov sa neprekrývajú. Jeden zo seriálov pravdepodobne lepšie vyhovuje vidieckemu a staršiemu publiku, ten druhý zas mladšej mestskej generáci.
- V Holandsku vzniká nový online denník, ktorý sa chce odlíšiť od printovej konkurencie dôrazom na investigatívu a „alternatívnu“ žurnalistiku (nech už to je čokoľvek). Namiesto zháňania investora a budovania veľkého publika, na ktoré sa bude potom zháňať reklama, sa De Correspondent spoľahol na crowdfunding... a vyšlo mu to, aspoň pokiaľ ide o naplnenie stanoveného cieľa. Titul si dal mesiac na získanie 60-eurového ročného predplatného od 15-tisíc čitateľov, nakoniec za dva týždne získal vyše 17-tisíc abonentov. Výzva bude teraz nastaviť náklady tak, aby za nazbierané peniaze (ktorých zrejme ešte pribudne) vznikal zmysluplný obsah a prví investori o rok neľutovali vyhodených 60 eur. Čo sa týka dosahu, pri pár desiatkach tisíc čitateľov bude mať De Correspondent ďaleko od vplyvu denníkov ako De Telegraaf (denný predaj vyše pol milióna výtlačkov) či Algemeen Dagblad (vyše 300-tisíc). Väčší dôraz na veľké témy, investigatívu a tiež nezávislosť od inzerentov však môžu z tohto pokusu urobiť síce elitársky, ale predsalen významný titul. Aspoň na tých pár mesiacov, na ktoré titul zatiaľ získal peniaze.
Reklama – neprepínať (NSFW)
Niektoré firmy sú nepoučiteľné. Alebo si nevyberajú poštu zo schránky a nečítajú rozhodnutia od Rady pre reklamu. Záložňa Breva bola opäť upozornená na neetickú reklamu, keď v reklame zobrazila nahú ženu... a potom už len svoje logo. Veď sex predáva.
Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté, sa potvrdilo na tomto zasadnutí reklamnej rady v prípade reklamy od SND. Bradavka na plagáte pre hru Rómeo a Júlia síce tiež pobúrila niektorých okoloidúcich, podľa reklamnej komisie však bola nahota evidentne využitá o čosi vkusnejšie.
Zdroj: Rada pre reklamu
Staršie "potrestané" reklamy záložne Breva
Seriál Mediálne/7 vychádza každú sobotu na Mediálne.sk a eTREND.sk. Prečítajte si staršie vydania a objednajte si RSS feed