Televízii Markíza v druhom kvartáli opäť klesli tržby. Čisté výnosy dosiahli 22 miliónov amerických dolárov, čo bolo o 4,5 percenta menej ako v rovnakom období minulého roka.
Pokles tak bol miernejší ako v prvom štvrťroku, keď výnosy medziročne spadli o takmer 13 percent.
Markíza druhý štvrťrok po sebe skončila v prevádzkovej strate pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) 556-tisíc USD. Vlani bola ešte v dvojmiliónovom zisku.
Za prvý polrok klesli čisté výnosy o 11,4 percenta na 38,9 milióna dolárov, Markíza-Slovakia skončila v prevádzkovej strate (OIBDA) 4,1 milióna USD. V rovnakom období roka 2012 bola v zisku 1,9 milióna dolárov.
Hospodárske výsledky Markíza-Slovakia | ||||||
(tis. USD) | ||||||
QI/2012 | QII/2012 | QIII/2012 | QIV/2012 | QI/2013 | QII/2013 | |
Čisté výnosy | 19 372 | 23 036 | 14 746 | 32 436 | 16 923 | 22 000 |
OIBDA | -498 | 1 990 | -3 311 | 8 313 | -3 568 | -556 |
PRAMEŇ: CME |
Pokles ekonomických výsledkov na Slovensku bol miernejší ako v rámci celej materskej skupiny Central European Media Enterprises.
Jej čisté výnosy spadli v druhom kvartáli o 14,7 percenta na 180,2 milióna USD. CME štvrtý kvartál po sebe skončila s čistou stratou – tentokrát 41 miliónov dolárov. V druhom štvrťroku 2012 bola v zisku 3,1 milióna USD.
Za prvý polrok dosiahli čisté výnosy 317,3 milióna dolárov (-16 %), čistá strata narástla na 150 miliónov dolárov (rok predtým 10,7 milióna USD).
Hospodárske výsledky CME | ||||||
(tis. USD) | ||||||
QI/2012 | QII/2012 | QIII/2012 | QIV/2012 | QI/2013 | QII/2013 | |
Čisté výnosy | 167 433 | 211 222 | 140 092 | 253 338 | 137 042 | 180 245 |
Prevádzkový zisk / strata | -10 303 | 23 650 | -18 401 | -483 139 | -34 999 | 7 049 |
Čistý zisk / strata | -13 813 | 3 141 | -32 637 | -503 084 | -108 962 | -41 088 |
PRAMEŇ: CME |
Pod pokles tržieb CME sa podpísal najmä dramatický prepad tržieb českej TV skupiny Nova. Jej čisté výnosy za druhý kvartál dosiahli 45,7 milióna dolárov, čo bolo o vyše 40 percent menej ako vlani.
Niekdajšia dojná krava CME tak už po druhýkrát skončila za Rumunskom. Tamojšie operácie dosiahli tržby vo výške 54 miliónov dolárov, čo bolo o 4,4 percenta viac ako v roku 2012.
Výnosy stúpli ešte na najmenšom trhu v Chorvátsku (17,8 mil. USD, +5,6 %), ako aj v Bulharsku (24,2 mil. USD, +5,6 %). V Slovinsku výnosy klesli (18,7 mil. USD, -10,4 %).
Pokles v Česku súvisí s reklamnou politikou CME, ktorá na svojich trhoch tento rok zdvihla ceny za spoty, v Česku až v dvojciferných hodnotách.
Ako priznáva aj prezident CME Adrian Sarbu v komentári k výsledkom, časť inzerentov v reakcii na to presunula svoje rozpočty ku konkurencii. „Niektorí kľúčoví inzerenti iba nedávno akceptovali naše vyššie ceny,“ tvrdí A. Sarbu.
Český analytik Aleš Borovan na svojom webe uviedol, že Nova už pravdepodobne netvorí najvýkonnejšiu TV skupinu na tamojšom trhu. Kým čisté tržby prevádzkovateľa CET 21 za prvý polrok dosiahli v prepočte z dolárov 1,64 miliardy českých korún, A. Borovan odhaduje tržby skupiny FTV Prima na 1,7 miliardy korún.
Ku klientom, ktorí sa vrátili na Novu, podľa Borovan.cz patria Plzeňský Prazdroj, Henkel, Procter & Gamble, teda firmy patriace k najväčším inzerentom vôbec, čo môže mať pozitívny vplyv na výsledky v ďalších mesiacoch.
Ziskovosť CME podľa analytika J&T Banky Pavla Rysku okrem nízkych tržieb negatívne ovplyvnili aj vyššie náklady na programy a mimoriadne náklady na reštrukturalizáciu. "Firma tak vykázala prevádzkovú stratu, čo pre sezónne silnejší druhý štvrťrok nebýva typické," povedal P. Ryska pre agentúru ČTK.