Televíznej skupine Markíza, ako aj materskému koncernu Central European Media Enterprises (CME) vlani klesali tržby. CME skončila v čistej strate po zdanení vo výške 546 miliónov amerických dolárov.
Vyplýva to z hospodárskych výsledkov za štvrtý kvartál a celý rok 2012, ktoré CME zverejnil v stredu.
Markíze, ku ktorej patria aj televízie Doma, Dajto a od tohto mesiaca Fooor, klesli vlani čisté výnosy po prepočte na doláre medziročne o 12,9 percenta na 88,9 milióna amerických dolárov - tržby boli najnižšie od roku 2007, výsledky však môžu byť ovplvnené kurzom amerického dolára voči euru.
Najvyšší pokles tržieb zaznamenala Markíza Slovakia vlani v druhom a treťom kvartáli. V poslednom štvrťroku, ktorý je vzhľadom na predvianočné obdobie z pohľadu reklamnej komunikácie najsilnejší, tržby klesli medziročne o 6,9 percenta na 32,4 milióna dolárov.
V eurách dosiahli čisté výnosy 68,5 milióna, čo bolo o 6 percent menej ako rok predtým.
Čisté výnosy – Markíza Group (tis. USD) | |||||
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | celý rok | |
2012 | 18 635 | 23 036 | 14 746 | 32 436 | 88 853 |
2011 | 19 090 | 29 845 | 18 204 | 34 834 | 101 973 |
Medziročná zmena (%) | -2,38 | -22,81 | -19 | -6,88 | -12,87 |
PRAMEŇ: CME |
Prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) Markízy - Slovakia za celý rok klesol o viac než tretinu na 6,5 milióna dolárov. V eurách išlo o päť miliónov a 29-percentný medziročný pokles.
OIBDA – Markíza Group (tis. USD) | |||||
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | celý rok | |
2012 | -457 | 1 990 | -3 311 | 8 313 | 6 535 |
2011 | -2 506 | 5 737 | -1 547 | 8 284 | 9 968 |
Medziročná zmena (%) | 81,76 | -65,31 | -114,03 | 0,35 | -34,44 |
PRAMEŇ: CME |
Celej skupine CME, ktorá okrem Slovenska zahŕňa aktivity v Česku, Rumunsku, Slovinsku, Chorvátsku a Bulharsku, klesli tržby o vyše 10 percent na 772 miliónov dolárov.
Čisté výnosy najvýraznejšie klesli na najsilnejších trhoch skupiny - v Česku medziročne o 15,9 percenta na 241 miliónov dolárov, v Rumunsku o 15,9 percenta na 134 miliónov dolárov.
Čistá strata CME po zdanení dosiahla 546,4 milióna dolárov, prevádzková strata bola vo výške 488,2 milióna dolárov.
"Naše výsledky za tento rok sú odrazom zložitých trhových podmienok v roku 2012. Ťažká doba vyžaduje odvážne kroky: zvýšenie cien za reklamu a zvýšenie poplatkov za distribúciu pre operátorov," uviedol prezident CME Adrian Sarbu.
Ceny pre reklamu tento rok zvýšila napríklad česká Nova, co sa podľa analytika Aleša Borovana už prejavilo na ďalšom poklese tržieb. Ako špekuluje Borovan, za cieleným znižovaním tržieb môže stáť napríklad dohoda medzi šéfom CME Sarbom a 49,9-percentným akcionárom TV skupiny, koncernom Time Warner, ktorá má viesť k zníženiu hodnoty balíka východoeurópskych televízií. To by sa pre Time Warner mohlo vyplatiť pri nižšej cene, ktorú by zaplatil pri možnom úplnom ovládnutí CME.
Sarbu dodal, že firma plánuje reštrukturalizovať svoj prevádzkový model, znížiť náklady a zlepšovať dlhovú štruktúru. Pripomenul, že do tohto roku CME vstúpila s odložením splatnosti dlhov do novembra 2015.
Čisté výnosy CME (tis. USD) | |||||
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | celý rok | |
2012 | 167 433 | 211 222 | 140 092 | 253 338 | 772 085 |
2011 | 172 772 | 249 656 | 165 472 | 276 882 | 864 782 |
Medziročná zmena (%) | -3,09 | -15,39 | -15,34 | -8,5 | -10,72 |
PRAMEŇ: CME |
Čistý zisk / strata - CME (tis. USD) | |||||
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | celý rok | |
2012 | -13 813 | 3 141 | -32 637 | -503 084 | -546 393 |
2011 | -20 995 | 812 | -82 196 | -77 225 | -179 604 |
Medziročná zmena (%) | 34,21 | 286,82 | 60,29 | -551,45 | -204,2 |
PRAMEŇ: CME |
Spomedzi jednotlivých segmentov podnikania tržby za rok 2012 najviac narástli v oblasti nových médií, ktorá generuje najmenší balík peňazí - medziročne čisté výnosy stúpli o 18,6 percenta na 18,7 milióna eur. Divízia však zároveň navýšila konsolidovanú prevádzkovú stratu (OIBDA) z 2,6 milióna na 4,2 milióna dolárov.
Výnosy stúpli aj v produkčnej divízii Media Pro, medziročne o 9,5 percenta na 205 miliónov eur. Výnosy z vysielania naopak klesli v rámci celej CME o 14 percent na 665,4 milióna USD.