Televíznej skupine Markíza v prvom štvrťroku 2013 medziročne klesli výnosy a zároveň narástla narástla prevádzková strata pred odpismi a amortizáciou (OIBDA).

Čisté výnosy aktivít skupiny CME na Slovensku dosiahli 16,923 milióna amerických dolárov, čo bolo o 12,6 percenta menej ako v rovnakom kvartáli roka 2012.

Prevádzková strata pred odpismi a amortizáciou bola 3,568 milióna dolárov, vlani dosiahla Markíza tiež stratu, ale iba 498-tisíc USD. 

Hospodárske výsledky Markíza-Slovakia (tis. USD)
QI/2012 QII/2012 QIII/2012 QIV/2012 QI/2013
Čisté výnosy 19 372 23 036 14 746 32 436 16 923
OIBDA -498 1 990 -3 311 8 313 -3 568
PRAMEŇ: CME

Vývoj TV trhu na Slovensku a podiel skupiny Markíza podľa CME

Markíze v prvom kvartáli klesli tržby a narástla strata. Česká Nova sa prepadla úplne

Celej skupine CME klesli čisté výnosy medziročne o 18,2 percenta na 137 miliónov USD. Prevádzková strata skupiny v prvom štvrťroku narástla z 10,3 milióna USD v roku 2012 na tohtoročných 35 miliónov dolárov. Čistá strata po zdanení stúpla z 13,8 milióna USD na 109 miliónov.

Na výsledkoch sa podpísalo, že TV skupina aj pri poklese trhu zvyšovala výdavky. Náklady na obsah stúpli medziročne z 87 miliónov na vyše 89 miliónov USD. Iné prevádzkové náklady narástli z 30 miliónov na 34,5 milióna USD.

Hospodárske výsledky CME (tis. USD)
QI/2012 QII/2012 QIII/2012 QIV/2012 QI/2013
Čisté výnosy 167 433 211 222 140 092 253 338 137 042
Prevádzkový zisk / strata -10 303 23 650 -18 401 -483 139 -34 999
Čistý zisk / strata -13 813 3 141 -32 637 -503 084 -108 962
PRAMEŇ: CME

Pokles najviac postihol pre CME dosiaľ najvýznamnejší český trh. Televíznej skupine Nova, ktorá v posledných mesiacoch spustila niekoľko nových kanálov, klesli čisté výnosy za prvý kvartál až o 37,6 percenta na 36,8 milióna USD.

Česko tak po dlhom čase spadlo z pohľadu výkonu na druhú priečku za Rumunsko. Výnosy televízií CME v tejto skupine dosiahli 42 miliónov USD, medziročne klesli iba o tri percentá.

V prvom kvartáli 2012 ešte výnosy skupiny Nova dosiahli 59 miliónov, rumunské aktivity utŕžili 43,4 milióna USD. Skupina Nova sa zároveň dostala do prevádzkovej straty 6,67 mil. USD.

Nova tento rok napriek poklesu celkového reklamného koláča zvyšovala ceny za reklamu a v najlukratívnejšom prime-time obmedzila predaj reklamného času ponúkaním takzvaného super prime-timeu, v rámci ktorého si inzerenti za kratšie, a tým potenciálne sledovanejšie brejky mali priplatiť. Podľa analytikov však už čoskoro po zavedení tohto modelu bolo zrejmé, že Nove tržby klesnú.

Televízia začala podľa ČTK inzerentom tiež ponúkať dve možnosti spolupráce, založenej na dlhodobých kontraktoch a garancii cien, alebo mesačných zmluvách, pri ktorých sa podmienky môžu meniť.

Prezident CME Adrian Sarbu k výsledkom uviedol, že prvý kvartál odráža úvodnú fázu implementácie krokov „na obnovenie hodnoty produktov“. Ako uviedol, „v Česku sme narazili na odpor niektorých mediálnych agentúr a zadávateľov“.

Na tamojšom trhu mala klesnúť spotreba ratingových bodov, čo ovplyvnilo zhoršenie výsledkov Novy. „Naša cenová politika v Česku aj v celom regíióne bude pokračovať, pretože sme rozhodnutí zvrátiť trend poklesu výdavkov na TV reklamu,“ dodal Sarbu. CME v prezentácii k štvrťročným výsledkom vyjadruje presvedčenie, že pokles je iba dočasný.

Analytik J&T Banky Pavel Ryska považuje štvrťročné výsledky CME za veľmi slabé. "Strata 21 miliónov USD už na zisku pred odpismi je pre nás sklamaním, hoci sme očakávali záporné čísla. Strata reflektuje jednak nižšie tržby, ktoré plynú z novej cenovej politiky, a tiež zvýšené investície do programov, ktorými chce firma upevniť pozíciu v sledovanosti," povedal pre ČTK Ryska.

Akcie CME na pražskej burze po zverejnení výsledkov stratili zhruba desať percent na 78 českých korún za akciu a podobnú hodnotu držali celé popoludnie.

Spoločnosť v pondelok tiež informovala, že začala verejnú ponuku akcií, vďaka ktorej chce získať 174 miliónov dolárov. Upozornila však, že konečná suma a termín dokončenia budú závisieť od situácie na trhu. Time Warner podľa firmy potvrdil, že chce využiť svoje právo na kúpu takmer polovice ponúkaných akcií, aby mu ostal podiel 49,9 percenta. Time Warner tiež od CME plánuje kúpiť navyše preferenčné akcie za zhruba 200 miliónov dolárov.