Slovenský televízny trh prešiel v posledných rokoch dynamickými zmenami. Kým hlavné plnoformátové stanice ako Markíza, Joj a Jednotka si naďalej udržiavajú dominantnú pozíciu, menšie tematické kanály si postupne budujú pevné miesto v éteri. Tieto stanice profitujú z rastu segmentácie trhu a zamerania na konkrétne cieľové skupiny.
Napriek dominantnej pozícii veľkých skupín je preto zaujímavé sledovať aj trend rastu počtu menších tematických kanálov. Ich špecializácia na šport, ženy, mužov alebo detský obsah oslovuje špecifické publikum, ktoré je ochotné vyhľadávať program zodpovedajúci ich záujmom.
Malé stanice, veľké ambície
Najväčší podiel na trhu si naďalej trh udržiava skupina Markíza, do ktorej patria okrem hlavnej stanice Markíza aj tematické stanice Doma (od roku 2009), Dajto (od 2012) a Krimi (od 2022), ku ktorým sa od 15. júla 2024 pridala aj stanica Klasik zameraná na legendárne zahraničné seriály a filmy, ako aj na českú a slovenskú televíznu klasiku.
Najmladšia stanica Klasik sa rýchlo etablovala na trhu a všetky štyri menšie stanice zo skupiny Markíza si držia stabilnú sledovanosť bez výraznejších výkyvov. Kým samotná TV Markíza dosahuje v obchodne dôležitej cieľovej skupine 13-55 podiel na trhu približne 20 %, štyri menšie stanice prinášajú televíznej skupine ďalších približne 13 percent.
Športový útok Jojky
Skupina Joj sa do rozširovania svojho portfólia staníc naplno pustila v roku 2021 spustením športovej stanice JOJ Šport, o rok neskôr pribudla spravodajská JOJ 24 a minulý rok dokumentárna JOJ Svet. Do skupiny Joj tak v súčasnosti patrí sedem slovenských staníc – hlavnú TV Joj dopĺňajú menšie stanice Plus (od roku 2008), Wau (od 2013), Jojko (od 2020, predtým RiK), JOJ Šport (od 2021), JOJ 24 (od 2022) a JOJ Svet (od 2023).
Športové ambície Jojky však nekončia jednou športovou stanicou. Od tohto roku na najbližších desať rokov získala vysielacie práva na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, zakúpila práva aj na futbalové šampionáty a ďalšie športy, silným lákadlom je aj lyžovanie. Aby pokryla enormný záujem o šport, avizuje rozšírenie portfólia svojich staníc o ďalšiu športovú televíziu – JOJ Šport 2 a ako uvádza, možno nebude jej poslednou športovou stanicou.
V obchodne dôležitej cieľovej skupine 13-55 dosiahla samotná TV Joj priemerný podiel na trhu 12,8 % celodenne a 15,6 % v prime-time, menšie stanice jej doručia ďalších približne 9 %. Najvyšší podiel na trhu má Plus (približne 3,5 %) nasledovaná Wau (približbe 3 %), naopak, najmenší podiel na trhu si pripisujú stanice Jojko a Joj Svet (približne 0,2 – 0,3 %).
Verejnoprávna STVR v opačnej situácii
Iné rozloženie síl je prípade STVR a jej štyroch programových okruhov Jednotka, Dvojka, :24 a Šport. Kým komerčné televíziu postupne rozširujú svoje portfólio tematických staníc, STVR ide kvôli podfinancovaniu opačným smerom. Už v roku 2022 ukončila vysielanie archívneho okruhu Trojka, ktorý spustila v roku 2019.
Jednotka dosahuje v univerzálnej cieľovej skupine 12+ podiel na trhu 11,3 % celodenne, resp. 13,0 % v prime-time, no tri menšie stanice k tomu pridávajú spolu len ďalšie 4 %, na ktorých sa takmer polovicou podieľa Dvojka. Na sledovanosti športovej stanice sa podpisuje nepriaznivá finančná situácia, ktorá verejnoprávnemu vysielateľovi neumožňuje zakúpiť práva na divácky najatraktívnejšie hokejové a futbalové šampionáty.
Rok 2024 priniesol na slovenskom televíznom trhu významné zmeny, ktoré sa snažia uspokojiť rastúci dopyt po rôznorodom obsahu. Televízne skupiny Markíza a JOJ rozšírili ponuku v oblasti klasickej zábavy a športu. Od nostalgie v podobe legendárnych seriálov na novej Markíze Klasik, cez športovú explóziu Jojky. Do boja o diváka sa zapojila aj česká skupina Prima, ktorá spustili lokalizované verzie svojich obľúbených staníc Prima Cool a Prima Love. Malé tematické stanice už nie sú len doplnkom televízií, ale stávajú sa dôležitým prvkom ich ponuky.