RECMA, spoločnosť monitorujúca výkonnosť mediálnych agentúr, v polovici júla zverejnila odhad výsledkov agentúrnych sietí za rok 2009. V rámci skupín k výrazným medziročným zmenám nedošlo. Najväčšou komunikačnou skupinou zostala celosvetovo WPP (s mediálnou jednotkou Group M) s objemom fakturácií 73,5 miliardy amerických dolárov, nasledovala Publicis/VivaKi (51,9 mld. USD), skupina Omnicom/OMG (34,5 mld. USD), Aegis/Aegis Media (26,6 mld. USD) a Interpublic/Mediabrands (25,6 mld. USD).
Z prvej päťky zaznamenala mierny medziročný rast iba šestka v rebríčku, skupina Havas/Havas Media (12,9 mld. USD, +0,3 %), ostatné klesali v rozmedzí od -0,9 do -3,8 percenta.
K zmene došlo v rebríčku agentúrnych sietí. Na prvé miesto sa vlani vyšplhala OMD s malým 0,1-percentným rastom objemu fakturácií (27,8 mld. USD), ktorá tak v porovnaní so zoznamom za rok 2008 tesne predbehla Starcom MediaVest Gr (27,5 mld. USD). Tretí zostal Mindshare (24,7 mld. USD), tesne za ním skupina ZenithOptimedia (24,4 mld. USD), ktorá medziročne tiež mierne rástla.
Dvadsaťmiliardovú hranicu prekročili aj siete MediaCom (23 mld. USD), Carat (21,8 mld. USD) a MEC (21,5 mld. USD).
V Európe je poradie skupín nasledovné: WPP (23,2 mld. USD), Aegis (12,8 mld. USD), Publicis (10,7 mld. USD), Omnicom (9,6 mld. USD), Havas (6,5 mld. USD) a Interpublic (3,8 mld. USD).
Zo sietí bol najvýkonnejší Carat, nasledovaný sieťami MediaCom, OMD, ZenithOptimedia, MEC, Mindshare, Starcom MediaVest, Vizeum, UM, Initiative, PHD, Arena a Maxus. V porovnaní s rokom 2008 rástli zo skupín Omnicom a Havas, zo sietí OMD, MEC, Arena a Maxus.
V rebríčkoch nie sú zahrnuté domáce agentúry, ktoré nepatria do žiadnej medzinárodnej siete.
RECMA zverejňuje rebríček agentúrnych skupín aj za Slovenskú republiku. Spoločnosť ich však zatiaľ nechcela poskytnúť. Ako uviedol Olivier Gauthier pre Mediálne.sk, výsledky, ktoré predplatitelia údajov RECMA dostali v júli, sa budú revidovať. Niektoré agentúry na Slovensku totiž napadli zverejnené výsledky. Upravený rebríček by mal byť dostupný v septembri.
Výkonnosť agentúr sa určuje na základe monitoringu reklamy, ktorý pracuje s cenníkovými cenami, neobsahujúcimi zľavy či bártre. Čísla sú následne upravené koeficientom, ktorý má priblížiť monitorované objemy k reálnym investíciám do reklamy. Pri Slovensku RECMA používa takzvaný deflátor v hodnote 60 percent.
Podľa údajov o tržbách, ktoré mediálne agentúry poskytli pre ročenku TOP v reklame a médiách týždenníka TREND, mala vlani najlepšie výsledky Group M (68,7 mil. eur), nasledovala najvýkonnejšia samostatná slovenská mediálka Unimedia (58,2 mil. eur), Magna Global Slovakia (47,6 mil. eur), Omnicom Media Group (39,1 mil. eur), Mediahouse (23,6 mil. eur), Aegis Media Slovakia (9,7 mil. eur) a Médea Slovakia (5,2 mil. eur). Údaj o obrate následne zaslala aj ZenithOptimedia, ktorá mala na Slovensku vlani obrat 7,1 mil. eur.
Zdroj: PRAMEŇ: Údaje poskytnuté spoločnosťami, GroupM - odhad TRENDU. Zostavila TREND Analyses
PRAMEŇ: Údaje poskytnuté spoločnosťami, Group M - odhad TRENDU. Zostavila TREND Analyses