Skupina mediálnych agentúr GroupM odhaduje, že český trh s reklamou v médiách poklesne tento rok o šesť percent. Po minuloročnom štrnásťpercentnom prepade sa tak tempo poklesu spomaľuje, píše portál MaM.cz.

Nižšie investície budú tiecť do všetkých tradičných médií. Môže za to predovšetkým pretrvávajúca neistota zadávateľov. Výdavky na reklamu v televízii klesnú podľa MaM.cz o päť percent, viac než desaťpercentné znižovanie čaká outdoor, rádio a printy. Spomedzi mediatypov porastie iba internet. Celkové reklamné výdavky odhaduje GroupM na 17,34 miliardy českých korún.

Rast pravdepodobne nemožno očakávať ani na budúci rok. Mediálka nedokáže odhadnúť, dokedy bude zlacňovanie reklamného priestoru pokračovať, ktoré sprevádzalo pokles výdavkov. Podľa Davida Menšíka ceny priestoru v mnohých prípadoch dosiahli dno alebo sa k nemu priblížili.

Český trh tak zatiaľ nekopíruje trend na európskom i globálnom trhu, ktorý sa podľa odhadov postupne začína zotavovať. Podľa prognózy Group M zo začiatku roka bude globálny trh rásť dvojpercentným tempom. Sieť mediálnych agentúr Zenith Optimedia zo skupiny Publicis predpovedá v aktualizovanej prognóze globálnych inzertných výdavkov na tento rok 0,4-percentný rast v západnej Európe.

Európsky trh sa postupne zotavuje aj podľa časopisu AdAge. Momentálne ho ovplyvňuje zlá ekonomická situácia v Grécku i v ďalších regiónoch, no napriek tomu by sa v druhej polovici roka mohol stabilizovať a v prvom polroku 2011 dokonca rásť. Napríklad britský trh narastie medziročne o 4,2 percenta, píše MediaGuardian. To predstavuje značné zlepšenie prognózy oproti pôvodnému odhadu, že trh v Británii bude rásť minimálne.