Najvyšší súd v Rakúsku označil reklamu reťazca Billa na zberateľskú nálepkovú akciu, ktorá prebiehala aj na Slovensku, za protiprávnu. Kampaň mala porušiť zákonné pravidlá pre reklamnú komunikáciu cielenú na deti, pretože sa priamo prihovárala detským konzumentom, napríklad vetou „Poď si po knihu nálepiek teraz!“.
Žalobu na Billu podalo Združenie pre spotrebiteľské informácie na základe inciatívy ministerstva práce, sociálnych vecí a ochrany spotrebiteľov, uviedla rakúska agentúra APA.
Spotrebiteľské združenie žiadalo aj vydanie opatrenia, ktoré by marketingovú aktivitu Billy ako takú zastavilo. Súd akciu, v rámci ktorej si zákazníci mali kupovať balíčky s neznámym obsahom nálepiek a tieto vkladať do albumu, nakoniec nezakázal.
Najvyšší súd uviedol, že reklama by v tomto prípade musela vyzývať k nákupu konkrétnych produktov – kampaň vyzývala iba k zaobstaraniu albumu. Nižší odvolací súd vo Viedni v tomto prípade podľa APA ešte predtým tvrdil, že využívanie „zberateľského pudu“ a vytváranie skupinového tlaku u maloletých boli zo strany Billy agresívne obchodné praktiky.
Najvyšší súd sa s tým nestotožnil argumentujúc, že pri akcii treba zohľadniť aj radosť detí z nazbieraných nálepiek. Právnička Združenia pre spotrebiteľské informácie konečné rozhodnutie kritizovala s tým, že reťazce „používajú svoju moc k manipulácii detí, aby u nich vyvolali nákupné tlaky a zvyšovali svoje obraty“. Najvyšší súd rozhodol podobne ako v prípade Billy aj vlani o podobnej aktivite reťazca Spar.
Nálepkovú akciu organizovala Billa, patriaca do nemeckej skupiny Rewe, viackrát už aj na Slovensku, naposledy v októbri až decembri minulého roka pod heslom Svet neuveriteľných rekordov. Sieť supermarketov predávala album za 1,99 eura, balíček nálepiek darovala za každých desať eur v rámci bežných nákupov. Balíčky sa dali kupovať aj samostatne za 50 centov. Pri vyplnení celého albumu mohli súťažiaci na základe žrebu vyhrať ceny.
Podstata akcie spočíva v nalepovaní nálepiek do albumu s tým, že obsah balíčkov s obrázkami je vopred neznámy. Skôr či neskôr tak zákazníci získajú vo svojej zbierke rovnaké nálepky a sú motivovaní kúpiť si viac nálepiek, ako je v albume voľných miest. Mnohí spotrebitelia si vymieňali nálepky na online bazároch, cez viaceré facebookové stránky, ako aj priamo v predajniach Billy. Oficiálna facebooková stránka k „Svetu neuveriteľných rekordov“, ktorú vytvorila Billa, má 5-tisíc fanúšikov.
Slovenský zákon o reklame zakazuje v prípade komunikácie cielenej na maloletých okrem iného to, aby táto deti vyzývala k nabádaniu rodičov alebo iných osôb na nákup produktov.
Pravdepodobne prvá nálepková akcia na Slovensku prebiehala začiatkom deväťdesiatych rokov, keď sa na trh dostal album spoločnosti Panini s motívom World Wildlife Fund.
Zdroj: Network.hu / Krisztina Öhl