Písal sa štvrtok 9. september 2004, keď sa prvýkrát otvorili dvere do štrnástich predajní Lidl na Slovensku. Do konca roka ich bolo už 41. Neznámy diskont, ktorý na Slovensko prišiel ako posledný z medzinárodných reťazcov, sa postupom času vyprofiloval na lídra na trhu a v súčasnosti prevádzkuje 164 predajní, ktoré zásobujú tri logistické centrá v Seredi, Nemšovej a Prešove.

Firma so sebou priniesla nové privátne značky, diskontný spôsob predaja a rýchlo sa stala neodmysliteľnou súčasťou života mnohých slovenských domácností. Kedysi neznámy diskont sa na Slovensku etabloval ako symbol kvality, udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti. Dvadsaťročné pôsobenie na slovenskom trhu, ale aj svoj prínos pre krajinu a jej obyvateľov si pripomenul aj na stretnutí v médiami.

Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny. Na fotografii krája narodeninovú tortu generálny riaditeľ Ivan Udiljak.
Zdroj: Lidl SK
Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny. Na fotografii krája narodeninovú tortu generálny riaditeľ Ivan Udiljak.

Ako Lidl zmenil nákupné návyky Slovákov

Lidl sa od začiatku spoliehal na koncept privátnych značiek, ktoré dnes tvoria takmer 80 % z jeho ponuky. Vďaka tomuto prístupu priniesol Slovákom kvalitu za dostupné ceny, a naučil ich, že kvalita nemusí byť luxusom. V súčasnosti už približne 36 % sortimentu pochádza od slovenských dodávateľov. V roku 2023 im Lidl zaplatil vyše 500 miliónov eur a ich výrobky priniesol aj do zahraničia.

Zákazníci si s obľubou užívajú aj tematické týždne, ktoré prinášajú chute z rôznych kútov sveta. Lidl však nie je len o potravinách – jeho ponuka zahŕňa širokú škálu spotrebného tovaru pre domácnosť, kanceláriu či šport. Online nakupovanie sa stalo ďalšou dôležitou časťou portfólia a vernostný program Lidl Plus, ktorý využíva už viac ako milión Slovákov, patrí k najobľúbenejším digitálnym programom v krajine.

Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.
Zdroj: Lidl SK
Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.

Prínos pre slovenskú ekonomiku

Lidl je nielen významným hráčom na trhu, ale aj dôležitým prispievateľom do slovenskej ekonomiky. Ročne vytvára ekonomickú hodnotu v hodnote 1,8 miliardy eur, pričom na daniach za 20 rokov zaplatil takmer 3 miliardy eur. Zároveň investoval vyše 924 miliónov eur, prevažne spolupracujúc s domácimi firmami.

Podporuje nielen ekonomiku, ale aj miestne komunity. Od roku 2012 financoval rôzne projekty na zlepšenie života na Slovensku sumou viac ako 9,3 milióna eur. Projekty ako výstavba detských ihrísk Žihadielko či mestské parky Čistinky sú len časťou zodpovedného prístupu spoločnosti k zlepšovaniu krajiny.

Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.
Zdroj: Lidl SK
Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.

Lidl ako zamestnávateľ: Férovosť a spolupatričnosť

Dnes pre Lidl na Slovensku pracuje viac ako 6 600 ľudí, čo je dvojnásobok oproti roku 2010. Lidl sa profiluje ako férový zamestnávateľ, ktorý investuje nielen do platov, ale aj do bohatých zamestnaneckých benefitov. Je jednou z mála firiem na Slovensku, ktorá získala certifikát Equal Salary, a pravidelne sa umiestňuje medzi najlepších zamestnávateľov.

Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.
Zdroj: Lidl SK
Lidl na Slovensku oslavuje tento rok svoje 20. narodeniny.

Na ceste k lepšiemu zajtrajšku

Trvalá udržateľnosť je pre Lidl kľúčovým aspektom. Značka kladie dôraz na využívanie zelenej energie, redukciu plastov a klimatickú zodpovednosť. Do roku 2025 má ambíciu získavať kritické suroviny len z udržateľných zdrojov. Svoje záväzky firma pravidelne prezentuje vo svojej Správe o trvalej udržateľnosti.

Ako hovorí Zuzana Sobotová, senior konzultantka pre CSR projekty: „Byť zodpovednou firmou by malo byť v dnešnom svete samozrejmosťou.“ A Lidl to dokazuje svojimi aktivitami – od obnovy lesov po projekty pomáhajúce deťom a sociálne znevýhodneným skupinám.

Budúcnosť Lidlu na Slovensku

Lidl neplánuje spomaliť. So svojím novým generálnym riaditeľom Ivanom Udiljakom sa chce naďalej rozrastať, najmä v menších mestách, a udržať si post lídra na trhu. „Veľmi sa teším, že Lidl k dnešnému dňu oslávi 20. narodeniny pôsobenia na Slovensku. Na Slovensku je lídrom na trhu a naším cieľom je udržať si túto pozíciu. Budeme pozorne vnímať očakávania našich zákazníkov, obchodných partnerov aj zamestnancov a pracovať na tom, aby sme pre nich boli jednoznačnou prvou voľbou,“ zhodnotil Udiljak.