Hnutie OĽaNO (Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti), ktoré vedie Igor Matovič, nedávno oznámilo zmenu svojho názvu na „Slovensko“. Toto rozhodnutie vyvolalo vlnu diskusií a kritiky. Hnutie argumentovalo tým, že nový názov je prejavom ich záväzku stáť na strane všetkých poctivých ľudí, bez ohľadu na ich majetok alebo jazyk.
Nevhodný názov, tvrdí heraldik
Slovenský heraldik a autor štátneho znaku Ladislav Vrtel toto rozhodnutie kritizuje a nepovažuje názov za vhodný pre politickú stranu. „Neviem, aký bude právny pohľad na prisvojenie si názvu krajiny a štátu jedným politickým hnutím, faktom však je, že názov štátu, jeho znak, erb či vlajka sú identifikačnými symbolmi rovnakého významu. Názov Slovensko plní funkciu kratšieho názvu Slovenská republika a ako taký sa používa aj v medzinárodnej komunikácii,“ povedal pre Denník N.
„Vo svete absurdity, do ktorého nás tá osoba pozýva, budeme vo všetkých vlasteneckých básňach a piesňach, dokonca v štátnej hymne oslavovať politické hnutie? Dejiny Slovenska budú dejinami pomýleného politického hnutia? Táto absurdná situácia ma skutočne zaskočila, ešte som sa z toho nespamätal,“ dodal.
Bez motivácie a unikátnosti
Odborník na na reklamu a komunikáciu Róbert Slovák povedal, že zmena názvu hnutia je zbytočná kreativita.
„Názov Slovensko v sebe neobsahuje nič motivujúce – nevieme či to bude konzervatívne Slovensko alebo ľavicové Slovensko alebo občianske Slovensko. Toto by určite ľuďom pomohlo zorientovať sa, ako to pán Matovič myslí, ale jeho cieľ je zjavne niečo iné,“ povedal pre RTVS. Ako ďalej dodal, strana teraz prišla o určitú unikátnosť, slovné spojenie obyčajní ľudia hnutie vystihovalo viac.
Marketingu nerozumie
Podľa odborníka na značky a branding Martina Bajaníka je neobvyklé, že politik zahodil značku, ktorú budoval niekoľko rokov. „Vybrať si ako názov generické, zameniteľné slovo ide proti samotnej funkcii názvu, marketingovej praxi a súčasnej technologickej realite a svedčí o tom, že autor tohto názvu marketingu nerozumie,“ vysvetlil pre Denník N.
Problém podľa neho bude mať „nová“ Matovičova strana aj na internete. „Keď si dnes zadáte do vyhľadávača toto slovo, vyjde vám 367 000 000 výsledkov a čisto technicky pochybujem, že bude Igor Matovič schopný túto digitálnu stopu prekonať.“
Ako odborník dodal, Igor Matovič bude zápasiť s s pôvodným významom a používaním, bude na to míňať veľa peňazí a aj tak sa mu to nepodarí preformátovať. „Jednoducho matematicky bude vždy viac ľudí, významov, zvykov, ktoré budú používať slovo ‚Slovensko‘ iným spôsobom, ako si praje Igor Matovič, a myslím si, že si ho privlastniť nedokáže.“
Ďalšie správy na Mediálne.sk
