Bratislava je o krok bližšie k jednej z najzásadnejších dopravných stavieb posledných rokov. Nová električková trať, ktorá spojí Pribinovu a Košickú ulicu, má hotovú správu o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA). Táto trať má ambíciu nielen posilniť nosnú sieť MHD, ale aj zásadne zmeniť spôsob, akým sa pohybujeme naprieč mestom.

Trať, ktorá mení pravidlá
Zámer novej trate, prechádzajúcej cez dynamicky sa rozvíjajúce územie tzv. „Nového centra“ Bratislavy – oblasti medzi Euroveou, novým SND, Cvernovkou, Chalupkovou a Novými Nivami – bol po množstve pripomienok rozšírený o tretí, optimalizovaný variant. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Výsledkom niekoľkoročného úsilia projektantov, urbanistov a dopravných expertov je návrh, ktorý kombinuje dopravnú funkčnosť, mestotvorné prvky a citlivý prístup k okolitému prostrediu. Nahrádza pôvodne zvažované obchádzky okolo divadla efektívnejším vedením trate, ktoré je zároveň šetrnejšie k urbanistickému i kultúrnemu prostrediu.

Pozrite si viac záberov v galérii.
Kľúčové napojenia a nové možnosti
Na Šafárikovom námestí sa nová trať prepojí nielen s hlavnými dopravnými radiálami vedúcimi z centra a Petržalky, ale aj s existujúcou jednokoľajkou na Vajanského nábreží. Nový variant počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici a za Starým mostom s Petržalkou aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomu sa električky po Pribinovej budú môcť pohybovať aj v smere od Karlovej Vsi, čo otvára nové možnosti pre vedenie liniek a flexibilitu celého systému.
Na druhom konci trate, pri Trhovisku Miletičova, vznikne nové obratisko, ktoré sa napojí na Ružinovskú radiálu. To umožní otáčať električky z ktoréhokoľvek smeru – z Trnavského mýta, Ružinova aj Košickej. Nová zastávka pri parčíku zároveň nahradí súčasnú zastávku Saleziáni, čím sa zabezpečí lepšia dostupnosť pre obyvateľov aj návštevníkov populárneho trhoviska.

Šesť zastávok, 2,6 kilometra, nové spojenia
Trať s dĺžkou 2,65 kilometra ponúkne šesť zastávok s obojstrannými nástupišťami. Na Košickej ulici bude vedená striedavo po východnej strane a v stredovom páse, v závislosti od charakteru územia. Zastávky budú umiestnené strategicky – pri Prístavnej, Dulovom námestí, trhovisku Miletičova a pri Novohradskej ulici, kde bude zriadený prestup na autobusy.
Projekt ráta s integráciou cykloinfraštruktúry a zachovaním priestoru pre peších. Úpravy sa dotknú aj Miletičovej ulice, ktorá dostane cyklopruhy a miestami aj vyhradené pruhy pre autobusy. Parčík pri križovatke Miletičovej so Záhradníckou prejde revitalizáciou.
Vyriešená kontroverzia pred divadlom
Jednou z najdiskutovanejších častí projektu je úsek popred nové Slovenské národné divadlo. Kritici, vrátane SND a Ministerstva kultúry, upozorňovali na možný negatívny vplyv trate na umeleckú produkciu. Hluk, vibrácie či zmeny v urbanistickom priestore boli dôvodom na pochybnosti.
Magistrát preto zriadil expertnú skupinu a zadal vypracovanie štúdie realizovateľnosti Slovenskej technickej univerzite. Výsledky potvrdili, že pri implementácii primeraných technických opatrení nebude mať prevádzka električky pred SND negatívny vplyv na fungovanie divadla.
Riešenia ako antivibračné rohože, optimalizované konštrukcie koľajovej dráhy, či zvýšenie zvukovej izolácie Modrého salónu pri stanovených rýchlostiach zabezpečia, že ani tento najcitlivejší úsek nebude kolidovať s kultúrnym životom mesta. Vibrácie ani hluk neprekročia stanovené limity pre priestory opery, činohry ani štúdia.

Očakávané linkové vedenie
Po výstavbe trate bude možné zaviesť nové, priame spojenia, ktoré zjednodušia cestovanie cez mesto. Súčasný plán Dopravného podniku Bratislava ráta s nasledujúcim vedením liniek:
Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
Tieto spojenia efektívne prepoja Petržalku, Karlovu Ves, Ružinov i nové developerské oblasti medzi centrom a východnými mestskými časťami. Pozrite si viac záberov v galérii.
Vzniká mestský električkový okruh
Trať Pribinova – Košická je súčasťou širšieho konceptu mestského električkového okruhu. Ten má prepojiť ľavobrežné a pravobrežné centrum mesta – teda Euroveu, SND, Nové Lido aj autobusovú stanicu. Developer JTRE je pripravený investovať 60 miliónov eur do 4,2 kilometra nových tratí, vrátane prepojenia smerom na Bory, stanicu Ružinov či Vrakunskú radiálu.
Primátor Matúš Vallo v tejto súvislosti zdôraznil, že rozvoj električkovej dopravy je základom pre modernú a udržateľnú Bratislavu: „Akustická pohoda SND bola od začiatku našou prioritou. Teší ma, že odborníci potvrdili realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov. Tento projekt je zásadným krokom k prepojeniu kľúčových mestských radiál a lepšej mobilite desaťtisícov Bratislavčaniek a Bratislavčanov.“
Výstavba na obzore
Projekt sa momentálne nachádza vo fáze zapracovania pripomienok v rámci procesu EIA. Po ukončení posudzovania a dohodnutí detailov s Ministerstvom kultúry a SND by sa výstavba mohla začať medzi rokmi 2027 až 2030.
Ak sa projekt podarí realizovať v navrhovanom rozsahu a kvalite, Bratislavu čaká zásadná zmena v spôsobe dopravy aj v kvalite mestského priestoru. Trať Pribinova – Košická tak má potenciál stať sa nielen dopravnou osou, ale aj symbolom modernej mestskej mobility.

Nové Lido dostalo zelenú. Megaprojekty rozšíria centrum Bratislavy na druhý breh Dunaja

Expanzia Bory Mall: Nové námestie zmení priestor pred nákupným centrom a nemocnicou

Istropolis odhalil finálnu podobu. Bratislava dostane kultúrnu halu pre tisícky ľudí

Bratislava privíta štvrtý mrakodrap. Budete prekvapení, kde vyrastie
