Značka Apple si už tretí rok po sebe udržala titul najhodnotnejšej značky sveta. Na päty jej šliapu Google, Microsoft a Amazon – no skutočnou hviezdou je nováčik ChatGPT, ktorý v rebríčku predbehol aj technologického obra Nvidia.
Rebríček BrandZ Most Valuable Global Brands 2025, ktorý už dvadsať rokov zostavuje výskumná agentúra Kantar, ponúka každoročný prehľad sto najhodnotnejších značiek sveta. Do úvahy pritom berie nielen finančné ukazovatele, ale aj to, ako značky vnímajú samotní spotrebitelia.
Apple prvý, ChatGPT najvýraznejší nováčik
S hodnotou značky 1,3 bilióna dolárov je Apple aktuálne jedinou značkou, ktorá prekonala magickú hranicu jedného bilióna. Oproti minulému roku si polepšila o 28 %. V prvej päťke ho nasledujú Google (944 mld. USD), Microsoft (885 mld.), Amazon (866 mld.) a Nvidia (509 mld.). Práve Nvidia zaznamenala najvyšší medziročný rast – o 152 %, čo potvrdzuje jej kľúčovú úlohu v oblasti umelej inteligencie a čipov pre AI.
No najvýraznejší debut má na konte značka ChatGPT od OpenAI. S hodnotou 44 miliárd dolárov sa rovno dostala na 60. miesto, čo je najlepší vstup nováčika od roku 2021, keď Nvidia štartovala na 12. priečke. ChatGPT sa tak rýchlo stal nielen technologickým fenoménom, ale aj významnou značkou, ktorá mení spôsob, akým ľudia pracujú, učia sa či komunikujú.
Amerika dominuje, Európa stráca dych
Z prvých desiatich značiek je všetkých desať severoamerických, na jedenástom mieste nasleduje čínsky Tencent. Spojené štáty momentálne držia až 82 % hodnoty všetkých značiek v rebríčku, čo je dramatický nárast oproti 63 % pred dvadsiatimi rokmi. Naproti tomu európske značky oslabujú – kým v roku 2006 tvorili štvrtinu rebríčka, dnes len 7 %.
Čína však posilňuje. Jej značky aktuálne predstavujú 6 % celkovej hodnoty v rebríčku a ich rast podľa Kantaru do budúcna ohrozuje americkú dominanciu. Ako upozorňuje Martin Guerrieria, riaditeľ Kantar BrandZ, značky vznikajú skrz dlhodobú komunikáciu a zákaznícku skúsenosť – a tie, ktoré dokážu svoju hodnotu jasne odlíšiť, majú šancu prežiť aj ekonomické otrasenia.
Hodnota značiek rastie, najviac disruptívne značky. Pojem disruptívne inovácie siaha ďaleko za samotný technologický pokrok. Môžeme sem zaradiť oblasti akými sú automatizácia, umelá inteligencia, digitalizácia, cloud computing, virtuálna realita, kyberochrana, brand fragmentation, čistá energia a životné prostredie, prelomové objavy v medicíne a mnoho iných.
Celková hodnota sto najlepších značiek sveta dosiahla rekordných 10,7 bilióna dolárov, čo je o 29 percenta viac ako v predchádzajúcom roku. Najväčší podiel na tomto raste majú značky z technologického sektora – najmä tie, ktoré „narušili“ svoje tradičné kategórie.
Za dve dekády stúpla hodnota sto značiek o 9,3 bilióna dolárov a takmer tri štvrtiny tohto rastu vytvorili značky ako Apple, Amazon, Uber, Booking.com či dnes aj ChatGPT. Rebríček zároveň po prvý raz privítal značky Stripe (fintech) a Chipotle (gastronómia), ktoré sa umiestnili na 85. a 86. mieste.
Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2025 – Rebríček 100 najhodnotnejších značiek sveta:

Maloobchod rastie, alkohol padá
Z pohľadu sektorov sa najlepšie darilo maloobchodu, ktorého značka rástla o 48 %. Naopak, sektor alkoholu zaznamenal pokles o 11 %, najmä pre zmenu spotrebiteľského správania medzi mladšími generáciami, ktoré preferujú zdravý životný štýl a produkty bez alkoholu. Mierny pokles zaznamenali aj móda, potraviny a nápoje či osobná starostlivosť.
Luxusný sektor, ktorý počas pandémie rástol, tento rok klesol o 2 %, čo je pripisované najmä oslabenej spotrebiteľskej nálade v Číne, kde extravagancia ustupuje do úzadia v prospech autentických zážitkov.
Značky ako dlhodobá investícia
Podľa Kantaru si najhodnotnejšie značky sveta v posledných 20 rokoch trvale viedli lepšie ako indexy S&P 500 či MSCI World, a to aj počas kríz. To podľa odborníkov ukazuje, že značka je najcennejším nehmotným aktívom firmy, do ktorého sa aj v ťažkých časoch oplatí investovať.
„Značky, ktoré dokážu nielen odlíšiť produkt, ale aj ponúknuť silný význam pre spotrebiteľa, budú vždy o krok vpred. Príkladom je aj prudký vzostup ChatGPT, ktorý ukazuje, že nová značka môže v priebehu niekoľkých mesiacov zmeniť celé odvetvie – ak má víziu a strategickú podporu,” uzatvára Guerrieria s tým, že aj v čase, keď svet obchádza umelá inteligencia, môžu aj mladé značky ako ChatGPT narušiť dlhoročné poradie a okamžite získať celosvetový vplyv.