Americké médiá všetkých politických sfarbení v uplynulých mesiacoch registrovali výrazne menší dosah svojho online obsahu než tomu bolo v závere úradovania predchádzajúceho prezidenta Donalda Trumpa. Informoval o tom v utorok server Axios, ktorý analyzoval dáta o prevádzke na popredných weboch, ich popularite na sociálnych sieťach i aktivite používateľov v mediálnych aplikáciách. „Nudné“ spravodajstvo posledných mesiacov vraj najviac zráža čísla ideologicky vyhranených redakcií, obzvlášť tých na pravici.

Analýza rozdeľuje vybrané média do piatich skupín: stredný prúd, pravicovo a ľavicovo naklonené a krajne pravicové a ľavicové. V každej organizácii porovnáva štatistiky za obdobie február až máj s tými z predchádzajúcich šiestich mesiacov, kedy končil Trumpov mandát.

Všeobecne zaznamenali najmenší prepad čítanosti stránky ľavicovo naklonených médií ako Vox alebo The Atlantic a značiek v prostrednej kategórii, kde sú okrem iného denníky The New York Times, Wall Street Journal aj USA Today. U týchto dvoch skupín klesla v priemere mesačná návštevnosť webov o 17, respektíve 18 percent.

EBE 16 Milwaukee - Na snímke americký prezident Joe Biden reční v štúdiu televíznej stanice CNN v meste Milwaukee v noci na stredu 17. februára 2021. FOTO TASR/AP
President Joe Biden participates in a televised town hall event at Pabst Theater, Tuesday, Feb. 16, 2021, in Milwaukee. (AP Photo/Evan Vucci)
Neprehliadnite

CNN sa bez Trumpa prepadáva, prišla o vyše polovicu divákov

Avšak médiám, ktoré sú „najviac závislé na kontroverziách“ a na „rozhorčení“, sa podľa Axiosu v ére prezidenta Joea Bidena vedie horšie. Televízii Fox News spadla prevádzka na webe o 22,3 percenta a celej kategórii skôr pravicových médií o necelých 27 percent. Podobne na tom bola skupina krajne ľavicových redakcií, zatiaľ čo tým krajne pravicovým návštevnosť údajne klesla asi o 44 percent.

Dáta o používaní mobilných aplikácií jednotlivých organizácií ukazujú podobný príbeh, píše Axios, zatiaľ čo ešte výraznejšie sú rozdiely v prípade ohlasu na mediálne príspevky na sociálnych sieťach. Odkazy na články vraj pravicovo a ľavicovo nakloneným značkám generovali medzi februárom a májom menej ako polovicu interakcií v porovnaní s predchádzajúcim obdobím, u „mainstreamu“ je prepad o niečo menší.

Pozorovaný pokles záujmu o prácu amerických médií prichádza po spravodajsky nabitom období v USA. Úsek od vlaňajšieho augusta do tohtoročného januára obsahoval záver vyhrotenej kampane pred prezidentskými voľbami, netradičné hlasovanie ovplyvnené covidom-19, následné dlhé čakanie na oznámenie víťaza i bezprecedentné povolebné manévre končiaceho prezidenta a vpád jeho priaznivcov do sídla Kongresu. Komentátori americkej mediálnej scény však Trumpa a jeho politický štýl dlhodobo označovali za obrovskú pomoc pre sledovanosť a čítanosť správ.

WA 1 Washington - Úradujúci americký prezident Donald Trump odchádza po tlačovej konferencii z Bieleho domu vo Washingtone vo štvrtok 5. novembra 2020. FOTO TASR/AP  

President Donald Trump leaves the podium after speaking at the White House, Thursday, Nov. 5, 2020, in Washington. (AP Photo/Evan Vucci)
Neprehliadnite

Účty Donalda Trumpa sú zablokované najmenej do januára 2023

Axios sa pozastavuje predovšetkým nad oslabením pravicových webov, ktoré ide proti pravidlu, že „opozičné“ médiá ťažia z príchodu druhej strany k moci. „V tomto konkrétnom cykle je opozícia silnejšie spojená s exprezidentom než v minulosti“, myslí si šéf odboru médií, kultúry a komunikácie na Newyorskej univerzite Rodney Benson. „A skutočnosť, že Trump bol vykázaný z popredných sociálnych sietí pravdepodobne má presah v zmysle zníženia cirkulácie opozičných médií,“ dodal.