Pravda vstupovala spolu s inými slovenskými médiami do Piana pri jeho štarte v roku 2011. Od začiatku boli za paywallom komentáre v názorovej rubrike, ktoré sú zamknuté aj v súčasnosti. V úvode bolo tiež obmedzené pridávanie komentárov v diskusiách.
„Pravda.sk sa po troch rokoch rozhodla zo systému vystúpiť a od 1. mája 2014 sprístupniť používateľom webu celý svoj obsah vrátane pôvodne zamknutého bezplatne,“ uvádza Pravda.sk bez bližšieho vysvetlenia.
Vydavateľstvo Trend Holding, ktoré do Piana nasadilo v roku 2011 najprv Mediálne.sk a vlani celý Trend.sk prechodom na metered paywall, k odchodu vo februári uviedlo, že „rozhodujúcim faktorom rozhodnutia o vystúpení z Piana bol jeho negatívny vplyv na rast návštevnosti“.
Vydavateľstvo sa rozhodlo vystúpiť napriek postupnému rastu výnosov z Piana – tie totiž tvorili „len malú časť výnosov z online aktivít, ktorými financujeme prevádzku a rozvoj portálu“. Viac informácií.
Trend.sk naďalej nechá na webe za vlastným paywallom obsah z tlačených magazínov Trend a Profit, ktorý bol aj dosiaľ mimo Piana – čítať ho mohli iba predplatitelia časopisov, respektíve tí, čo si kúpili individuálne vydanie.
Piano už vlani opustili Hospodárske noviny z vydavateľstva Ecopress, ktoré chcú nasadiť vlastný paywall. K časti obsahu sa už v súčasnosti dá dostať iba po bezplatnej registrácii.
Sme.sk pridáva, u iných takmer nič
V Piane tak ostáva spomedzi spravodajských médií vo významnejšej miere v podstate už iba Sme.sk s príbuznými stránkami Korzár.sk a Slovakspectator.sk.
Magazín .týždeň zamyká videá, dokumentárne filmy a sekciu Denník, obsah magazínu sa dá čítať s Pianom s niekoľkodňovým meškaním po jeho vydaní.
Pluska.sk zamyká časť obsahu z printových titulov a „exkluzívne a tematické články na pluska.sk a plus7dni.sk“. Aktuálne (vo štvrtok) sa však kľúčik Piana nenachádza na homepage vôbec. Zamknutá by mala byť aj časť obsahu na Glanc.sk – vo štvrtok išlo o jeden text na titulke.
Magazín PC Revue ponúka flashovú verziu čísla, recenzie a produktové správy, Metoo.sk staré filmy a reláciu o varení, Joj.sk zas web bez reklamy.
Jediné médium, ktoré tak v poslednej dobe posilnilo obsah v paywalle, je Sme.sk. Väčšina článkov na titulnej stránke je zamknutá, čo sa malo prejaviť aj na počte platiacich čitateľov.
Podľa grafu počet platiacich na webe Sme rástol
Zástupca šéfredaktora Sme Konštantín Čikovský na Facebooku tento týždeň zverejnil graf, podľa ktorého počet platiacich čitateľov, ktorí na Sme.sk prišli aspoň raz za týždeň, začal stúpať z januárových približne 10-tisíc na marcový rekord okolo 18- až 19-tisíc (graf ukazuje iba začiatok mesiaca).
Na porovnanie, priemerná týždenná návštevnosť Sme.sk bola tento rok okolo 1,1 milióna reálnych používateľov. To znamená, že platiaci čitatelia Sme.sk pri uvádzanom rekorde tvorili necelé dve percentá. S tým, že Piano si môžu noví, ešte neregistrovaní čitatelia aj otestovať za úvodný 1 cent na jeden mesiac, čo mohli mnohí vyskúšať vďaka atraktívnym témam počas prezidentskej kampane.
Sme.sk odôvodňuje nárast čísel posilnením množstva obsahu za platobnou stenou. K. Čikovský pre server Lupa.cz uviedol, že Sme.sk zamyká už prakticky všetok redakčný obsah, bezplatný prístup necháva iba k aktuálnemu spravodajstvu, ktoré má ostať odomknuté.
Aby web úplne neodnaučil ľudí od klikania na zamknuté články – a zároveň neprišiel o pageviews dôležité pri predaji reklamy, voľne dostupnú necháva približne prvú tretinu textu.
Z dlhodobého hľadiska bude pre Sme.sk kľúčové, či to čitateľov neodnaučí od otvárania článkov označených logom Piana, a či agentúrne spravodajstvo nezačnú hľadať na bezplatných konkurenčných serveroch.
Piano pre Sme.sk s priemernou mesačnou návštevnosťou okolo dvoch miliónov reálnych používateľov zatiaľ podľa K. Čikovského prináša „rádovo stovky tisíc eur“ ročne, píše Lupa.cz.
Petit Press má z Piana najviac
Zmluva s Pianom zapojeným vydavateľstvám zakazuje zverejňovať akékoľvek údaje, no z uvedeného objemu výnosov je zrejmé, že Sme.sk je s veľkým náskokom najväčším prijímateľom výnosov z Piana na Slovensku.
Platby zákazníkov sa delia približne rovnakým dielom medzi prevádzkovateľa systému Piano Media; médium, kde sa uskutočnila platba; a objemovú zložku rozdeľovanú médiám podľa času stráveného platiacimi zákazníkmi na tej-ktorej stránke. Provízia za transakciu tak môže teoreticky znevýhodňovať špecializované weby, kam čitatelia chodia menej často ako na spravodajský web ponúkajúci aktuálne informácie.
Piano v čase štartu pútalo pozornosť po celom svete kvôli myšlienke národného paywallu, keď v rámci jedného systému a jedného poplatku núkajú obsah viaceré weby. Startup Piano Media túto myšlienku zopakoval ešte na slovinskom a poľskom trhu, inde sa už nepresadila. V Nemecku či v USA (magazín Newsweek) Piano predalo systém ako individuálne riešenie.