Spoločnosť, ktorá má podľa vlastných údajov aktuálne pred oficiálnym aprílovým spustením už vyše 15-tisíc registrovaných používateľov, službu predstavuje ako „iTunes žurnalistiky“, teda knižnicu článkov, z ktorej si môžu čitatelia vybrať „ten svoj“ – nezávisle od toho, z akého média pochádza.
Na čítanie (plateného) obsahu médií stačí používateľovi registrácia na jednom webe, nevyžadujú sa jednotlivé účty u viacerých vydavateľov. Na tomto princípe funguje aj systém slovenskej spoločnosti Piano Media, ktorá s ním oslovuje klientov aj na ďalších európskych trhoch.
S tým rozdielom, že pri Piane sa tržby delia medzi médiá dvojakým spôsobom: časť ide webu, kde si človek kúpil predplatné, časť sa delí podľa stráveného času.
Pri Blendle je systém vyrovnanejší v tom, že používatelia platia za to, čo si reálne chcú prečítať - systém je len jednotnou platobnou bránou konkurenčných médií.
Hoľanďania chcú ísť ešte ďalej. Blendle má byť nielen zdrojom článkov, ale aj živým organizmom, kde môžu používatelia sledovať, čo čítajú ostatní a nechať sa inšpirovať.
Zakladatelia start-upu, ktorí zahŕňa 12-členný tím na čele s 27-ročným šéfom Alexandrom Klöppingom, naznačili, že ani po otvorení článku nemusí používateľ zakaždým prísť o peniaze. Platiť by mal, len ak sa mu článok „bude páčiť“. Detaily tejto „user policy“ ale zatiaľ Blendle nešpecifikoval, no vo videu, kde službu predstavuje, tvrdí, že na konci každého článku bude tlačidlo, ktorým sa bude dať požiadať o vrátanie sumy - používateľ si bude musieť vybrať niektorý z ponúknutých dôvod, prečo článok nepovažoval za hodnotný, prípadne uviesť vlastné zdôvodnenie.
Podľa Klöppingovho príspevku na webe Medium.com bude Holandsko prvou krajinou na svete, kde bude prakticky kompletný internetový obsah informačných webov kumulovaný na jedinej platforme. Spoluzakladateľ služby to označuje za revolučný experiment, hoci pripomína, že kým za digitálnu hudbu si ľudia pomaly zvykajú platiť, horšie si návyk pestujú pri úhradách za informácie a texty na webe.
A. Klöpping vo svojom blogu rozmenil pojem „všetky médiá na jednom mieste“ na drobné – Blendle podľa neho ráta s obsahom zo všetkých holandských denníkov a najvýznamnejších časopisov. Spolupracujúce média uvádza projekt na webe, podľa predstaviteľov start-upu pribúdajú noví partneri naďalej.
Blendle sa netají tým, že chce osloviť mladých, používateľom poskytne ich „vlastné“ noviny, podobne ako to robia sociálne siete. Ľuďom sa na Blendle bude zobrazovať preferovaný obsah, zdieľaný ostatnými – vybrať si môžu sledovanie tipov od svojich kamarátov, ale aj známych osobností, novinárov či politikov, čo je aj princíp Facebooku či Twitteru. Silu sociálnych sietí plánuje start-up pri svojom rozbehu takisto využiť.
Jednotný paywall zároveň mieni staviť na jednoduché realizovanie platieb. Podľa Klöppingových plánov načrtnutých v texte na Medium.com zriadi každému novému používateľovi na úvod konto, takzvanú Peňaženku, s kreditom 2,50 eura.
Cenu jednotlivých článkov nebudú podľa dostupných informácií určovať zhromažďovatelia obsahu, ale samotné vydavateľstvá, od ktorých materiály pochádzajú. Blendle v sekcii otázky a odpovede na vlastnom webe ako príklad uvádza, že média si môžu kratší článok oceniť na 20 centov, dlhší zas trebars na 80.
Dá sa tak očakávať zaujímavý tlak na ceny pri priamej konfrontácií viacerých médií na jednom mieste a v prípade vyrovnaných či podobných podmienok aj súťaž kvality – používateľ si vyberie články, ktoré ho zaujmú najviac.
Start-up chce po ostrom štarte v domovskej krajine postupne expandovať do ďalších štátov. Aj rakúsky web denníka Standard službu prirovnáva k slovenskému Pianu, ktoré takisto za jednu platbu otvára prístup k obsahu viacerých médií, no odlišným spôsobom balíčkovania.
Viacerým médiá sa tento spôsob nevyplatil - vlani opustil systém server HNonline.sk patriaci pod Ecopress, ktorý spustí vlastný paywall, od mája vystúpi vydavateľstvo Trend Holding (Mediálne.sk, Trend.sk), ktoré bude online obsah dávať zadarmo. Za paywall bude - tak ako dosiaľ - obsah printových titulov Trend a Profit. Viac informácií.