Spoločnosť ResSOLUTION Group a Nielsen predstavili štúdiu Deti a nové médiá 2023, ktorá poskytuje pohľad na vzťah detí vo veku 6–15 rokov s digitálnymi technológiami. Štúdia zameraná na voľný čas, médiá, vzdelávanie a wellbeing, vychádza z 1 504 respondentov a zahŕňa kombináciu kvantitatívnych a kvalitatívnych prístupov, píše portál Media&Marketing.
Digitálne nástroje vo vzdelávaní
Podľa výskumu deti využívajú internet nielen na domáce úlohy, ale aj na prípravu do školy. Prekvapujúco, vyhľadávače ako Google či Seznam prevyšujú tradičné učebnice a zošity, najmä u detí vo veku 12–13 rokov. Z tohto veku skupiny používa internetové vyhľadávače na učenie a prípravu úloh 64 percent detí, pričom učebnice a zošity sú až na druhom mieste s 54 percentami. Wikipédia zaujala tretiu pozíciu.
„Dnešné deti majú rady inovatívne a interaktívne formy výučby, keď zadané úlohy vychádzajú zo súčasných trendov, a výučba využíva moderné technológie, ako sú počítače, interaktívne tabule alebo mobilné telefóny, ktoré výučbu oživujú. Obľúbené sú aj rôzne edukačné mutácie elektronických hier, ako je napríklad Minecraft Education,“ komentuje výstupy Hana Friedlaenderová z Nielsen.
Komunikácia v online svete
Štúdia sa tiež zameriavala na komunikačné návyky detí. V približne 7. triede vedie WhatsApp so 77 percentami. Nasledujú Instagram s takmer tretinou a Messenger so štvrtinou používateľov.
Iba päť percent detí uviedlo, že na školskú komunikáciu nevyužívajú žiadnu aplikáciu alebo online službu.
Voľnočasové aktivity a sociálne siete
Aj keď chodenie von s kamarátmi zostáva obľúbenou voľnočasovou aktivitou pre všetky vekové skupiny detí, digitálne prostredie doň vstupuje. Deti vo veku 12–13 rokov pravidelne využívajú online aktivity aj pri fyzických stretnutiach. Hlavne TikTok je neodmysliteľnou súčasťou ich digitálneho života.
Štúdia ukazuje, že 52 percent detí sleduje TikTok aspoň raz za dva týždne. Tento trend je výraznejší u dievčat. Ďalšie sociálne siete, ktoré sa držia v popredí, zahŕňajú Instagram (45 percent), Facebook (35 percent) a Snapchat (25 percent).
Je zaujímavé, že deti prejavujú istú mieru sebareflexie ohľadom času stráveného online. Takmer 60 percent dievčat vo veku 12–13 rokov priznáva, že na sieťach trávi veľa času, čo ukazuje na ich uvedomenosť v tejto oblasti. Celkovo sa však zdá, že dievčatá sú aktívnejšie a viac uvedomelé v čase strávenom online v porovnaní s chlapcami.