Európska spotrebiteľská organizácia BEUC a jej členské organizácie z 19 krajín Európskej únie podali sťažnosť na spoločnosť Meta v súvislosti s jej platobným modelom pre sociálne siete Facebook a Instagram.
Americká spoločnosť dáva používateľom na výber, či súhlasia s používaním svojich osobných údajov alebo draho platia za služby, čo je neférový prístup, uviedla BEUC vo štvrtok. Jej 19 členov preto podalo spoločnú sťažnosť európskej sieti orgánov na ochranu spotrebiteľa.
Meta reagovala na zákaz týkajúci sa personalizovanej reklamy v EÚ bez výslovného súhlasu zavedením možnosti predplatného bez reklám, ale s plateným predplatným pre svoje platformy. Od novembra môžu používatelia zaplatiť mesačný poplatok vo výške najmenej 9,99 eura, ak nechcú, aby sa im na Facebooku a Instagrame zobrazovali reklamy. Iba tí, ktorí personalizované reklamy akceptujú, môžu siete naďalej používať bezplatne. Sťažovatelia to označili za agresívny prístup v zmysle európskeho práva na ochranu spotrebiteľov.
Meta vytvára pocit naliehavosti a tlačí spotrebiteľov k rozhodnutiu, ktoré možno nechcú urobiť, priblížila BEUC. Za klamlivý považuje aj spôsob ponuky spoplatnenia. „Mnohí spotrebitelia si pravdepodobne myslia, že keď sa rozhodnú pre platené predplatné, získajú možnosť šetrnú k ich súkromiu s menším počtom sledovaní a profilovania," uviedla BEUC. V skutočnosti by sa však ich údaje podľa organizácie stále zhromažďovali a používali na iné účely ako na reklamu.