Spoločnosť Meta na Slovensku spúšťa vzdelávaciu kampaň Facts in Focus. Jej cieľom je pomôcť používateľom sociálnych sietí lepšie rozpoznať dezinformácie a naučiť ich, ako na ne správne reagovať. Do projektu sú zapojení slovenskí umelci a tvorcovia, informuje Filip Jančárek, Account Executive Communication Lab.
Slovenskí ilustrátori a grafici
Vizuálne umenie je skvelým nástrojom na pochopenie zložitých sociálnych problémov, ktorými sú dezinformácie. Preto Meta oslovila slovenských ilustrátorov a grafikov Martina Hirnera, Barboru Idesovú, Barboru Kmecovú, Mateja Ilčíka, Alice Kucharovič a Dávida Soboňu. Ich umenie má pomôcť ľuďom rozhodnúť sa, čomu veriť a čo zdieľať, a to online aj offline.
Súčasťou kampane #FactsInFocus je aj zdieľanie tipov samotných slovenských tvorcov, ktorí na svojich instagramových účtoch zverejnili základné pravidlá kreatívnej práce s informáciami. Dobrým tipom na odhalenie dezinformácií môže byť rutinná kontrola zdrojov informácií, venovanie pozornosti pravopisným a iným štylistickým chybám alebo uistenie sa, že odkaz vyzerá správne a vizuálny obsah nevykazuje známky manipulácie.
„Páči sa nám, ako sa slovenskí umelci vysporiadali s vizualizáciou takej zložitej výzvy, akou je rozpoznávanie dezinformácií. Snažíme sa robiť naozaj rázne kroky, aby sme obmedzili šírenie dezinformácií na našich platformách. Súčasťou boja proti dezinformáciám je naučiť našich používateľov, ako reagovať, keď narazia na falošné správy. Veríme, že spoločnými silami pomôžeme našim používateľom lepšie sa rozhodovať o tom, čo čítať, čomu veriť a čo zdieľať, a to online aj offline,” ovedal Patrik Tovaryš, Public Policy Manger spoločnosti Meta pre Slovensko, pri príležitosti spustenia kampane.
„Práca na tomto projekte ma veľmi bavila. Myslím si, že je dôležité zvýšiť povedomie o tom, ako rozpoznať falošné správy. Moja práca ukazuje, ako vnímam zložitosť problému, ktorý prináša veľké množstvo informácií. Za rovnako dôležité považujem, aby sme sa naučili rozpoznávať fakty od príbehov, ktoré nie sú dôveryhodné alebo sú zámerne nepravdivé,” informoval Martin Hirner, jeden z umelcov zapojených do kampane.
Ako Meta bojuje proti dezinformáciám na Slovensku
Dezinformácie sú falošné správy, ktoré ľudia často neúmyselne zdieľajú na svojich sociálnych sieťach. Ide o zložitú a neustále sa vyvíjajúcu sociálnu výzvu, pre ktorú neexistuje jednoduché riešenie.
Meta odstraňuje dezinformácie, ktoré by mohli viesť k bezprostrednému nebezpečenstvu, napríklad k násiliu. Spoločnosť spolupracuje s nezávislými partnermi na overovaní faktov a vyvracaní nepravdivých tvrdení. Menej závažné dezinformácie potom zobrazuje nižšie v kanáli, aby ich videlo menej ľudí. Program spoločnosti Meta na overovanie faktov tretími stranami je najväčší svojho druhu. Nedávno bol zavedený v strednej a východnej Európe. Meta spolupracuje s viac ako 20 partnermi v regióne, ktorí overujú fakty. Na Slovensku sú partnermi agentúra AFP a najnovšie aj Demagog.cz, pre ktoré overujú pravdivosť výrokov len rodení hovorcovia.
Okrem Slovenska spustila spoločnosť Meta kampaň Facts in Focus aj v Litve a Bulharsku.