Kým na viacerých globálnych trhoch podľa odhadov prieskumných agentúr reklamné výdavky rastú najmä vďaka duopolu Google Facebook, vývoj na slovenskom trhu je podľa IAB v porovnaní s ostatnými krajinami mierne neštandardný.

„Vo väčšine prípadov lokálni hráči z hľadiska príjmov postupne strácajú v prospech nadnárodných hráčov. Je vysoko pravdepodobné, že slovenským médiám sa darí udržať krok vďaka ich pružnej reakcii v rámci nasadzovania nových reklamných formátov, sprístupňovania programmatic aj na nákup prémiových formátov, budovania vlastných sietí na predaj inventory ako napríklad Valetin, či produkčného zabezpečovania výroby natívneho a video obsahu,“ uviedol v tlačovej správe predseda Správnej rady IAB Matej Kolarovský.

Napriek tomu mieri naďalej väčšinový podiel z celkových výdavkov zadávateľov do nadnárodných platforiem, ako Facebook a Google. 

K nárastu pomohol druhý polrok

Slovenské médiá z členskej základne IAB Slovakia dosiahli medziročný nárast príjmov až vo výške 18 percent. Ťahúňom tohto rastu bol druhý polrok 2018, keď k slovenským hráčom pritiekli väčšie príjmy zo štátnych, ako aj z predvianočných kampaní. 

Až 84 percentám slovenských vydavateľov a médií sa podarilo v druhom polroku vlaňajška dosiahnuť rast príjmov z internetovej reklamy.

IAB: Vydavateľom vlani narástli príjmy z online reklamy o 18 percent

Celkové investície do internetovej reklamy na slovenskom trhu v minulom roku dosiahli podľa odhadu brandžovej asociácie internetových médií IAB hodnotu viac ako 128 miliónov eur.

Rovnaká metodika deklarácie príjmov za členské médiá IAB Slovakia a kvalifikovaného odhadu AdEx komisie za nadnárodných hráčov v rokoch 2017 a 2018 umožňuje medziročné porovnávanie výsledkov na úrovni platformy, formátov, ako aj spôsobu nákupu reklamného priestoru.

Výsledky sa tak – na rozdiel od minulých rokov – približujú aj k odhadom reálnych výdajov slovenských mediálnych agentúr.

Podľa predikcií mediálnej agentúry ZenithMedia dosiahli v roku 2018 reálne výdaje na internetovú reklamu na Slovensku 116,3 milióna eur. Medziročný nárast podľa týchto dát činil 7,4 percenta.

Zadávatelia investujú stále najviac do display reklamy, ktorá tvorí 42 percent z celkových výdavkov, hoci v tomto prípade zaznamenala najnižší, len 3,3-percentný medziročný nárast.

Po nej nasleduje reklama vo vyhľadávačoch paid for search s 23-percentným podielom a prvú trojicu uzatvára video reklama so 17-percentným podielom.

Príjmy z programatického nákupu dosiahli 40-percentný rast. V rámci členských výdavkov do jednotlivých formátov najviac narástla natívna reklama, ktorá sa však na celkových výdavkoch podieľa len tromi percentami.

Natívu predpovedajú rozmach

IAB predpokladá rast natívnej reklamy a riadkovej inzercie aj v budúcnosti. Pod rast natívnej reklamy sa podpíše čoraz väčší trend budovania si vzťahov so zákazníkmi a okrem produktu aj poskytovanie pridanej hodnoty, napríklad v podobe obsahu, ktorý zákazníkov zaujíma.

K pozitívnemu trendu bude prispievať aj fakt, že značky už začínajú vidieť prvé výsledky natívnej komunikácie. V prípade riadkovej inzercie bude stále napredovať online predaj v automobilovom a realitnom segmente, ako aj na trhu práce.

Výdavky do mobilnej reklamy sa medziročne zvýšili o dve percentá, v absolútnej hodnote sa dostávame na úroveň objemu reklamy v hodnote 50 miliónov eur.

Údaje sú súčtom nahlásených objemov členov IAB Slovakia a odhadu AdEx skupiny, združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupcovia agentúr i médií. Zahŕňajú odhad tržieb slovenských a medzinárodných nečlenských serverov, ako Google a Facebook. V súčasnosti má IAB Slovakia 39 členov.

Čísla vyjadrujú hodnotu príjmov z internetovej reklamy, bez započítania agentúrnych provízií a bonusov, ako aj mediálne partnerstvá.